22 January 2024

ROMANIA
JUDEŢUL MUREŞ                                                                     Vizat,

COMUNA ACĂȚARI                                                                 Secretar
    PRIMAR                                                                              Jozsa  Ferenc
 

 

P R O I E C T   D E   H O T Ă R Â R E

privind aprobarea Planului de actiuni sau de lucrari de interes local pentru repartizarea orelor de munca efectuate de beneficiarii de venit minim de incluziune in anul 2024

 

         Primarul comunei Acățari,

         Având în vedere referatul de aprobare  a Primarului comunei Acățari nr.378/2024 , raportul  compartimentului de resort  nr. 384/2024 ;

Având în vedere prevederile art. 129 alin. (2) lit.d) alin.7, lit. b) din O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările și completările ulterioare;

 In conformitate cu prevederile:

-art. 61, alin. (1) din Legea nr. 196 /2016 privind minin de incluziune, cu modificarile si completarile ulterioare;

- art. 14 din Hotărârea de Guvern nr. 1154/2022 Hotarare pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor Legii nr. 196/2016 privind venitul minim de incluziune ;

Ținând cont de prevederile Legii nr.52/2003 ,privind transparența decizionalã în administrația publicã, republicatã, cu modificările și  completările ulterioare;       

 În temeiul prevederilor art. 139 alin. (1) şi art.196 alin.1 lit.a) din O.U.G. nr.57/2019 privind Codul administrativ , cu modificările şi completările ulterioare;

 

         Propune:

 

Art.1.- Se aprobă Planul de acțiuni sau de lucrări de interes local pentru repartizarea orelor de munca efectuate de beneficiarii de venit minim de incluziune în anul 2024, acțiuni sau lucrări pe care persoanele majore apte de munca din familiile beneficiare de venit minim de incluziune au obligația să le efectueze pentru sumele acordate ca venit minim de incluziune în anul 2024, conform anexei care face parte integrantă din prezenta hotărâre.

 Art.2. -Viceprimarul comunei Acățari, responsabilul Săli de sport și angajașii SAS  vor duce la îndeplinire prezenta hotărâre, care prin grija secretarului general al comunei Acățari va fi comunicată şi înaintată autorităţilor interesate, în termenele stabilite de lege și va fi adusă la cunoștință publică.

 

 

                                                         Primar

                                                         Osvath Csaba

ROMÂNIA,

JUDEŢUL MUREŞ

PRIMĂRIA COMUNEI ACĂŢARI
Tel/Fax: 0265 333112, 0265 333298; e-mail: acatari@cjmures.ro,  www.acatari.ro
 

         Nr. 378 / 19 ianuarie 2024
 

                            

                                      REFEREAT DE APROBARE
privind aprobarea Planului de actiuni sau de lucrari de interes local pentru repartizarea orelor de munca efectuate de beneficiarii de venit minim de incluziune in anul 2024

 

 

I.Motivul adoptării proiectului de hotărâre:

 

          Familiile și persoanele singure, cetățeni români, au dreptul la un venit minim asigurat prin lege, denumit venit minim de incluziune și care reprezintă o formă de asistență socială destinată familiilor și persoanelor singure aflate în situația de dificultate, în scopul prevenirii și combaterii sărăciei și riscului de excluziune socială.

 

         Venitul minim de incluziune este reglementat de Legea nr.196/2016, cu modificările ulterioare, care va intra în vigoare la data de 1 ianuarie 2024, dată la care se va abroga Legea nr.416/2001 privind venitul minim garantat, cu modificările și comletările ulterioare. Noul act normativ institue acordarea a două componente ale venitului minim de incluziune, reprezentate de ajutorul de incluziune și ajutorul pentru familia cu copii, la care se adaugă alte măsuri de asistență socială complementare, acordarea în bani și/sau în natură.

 

       Atât Legea nr.196/2016 cât și normele de aplicare ale acestei legi, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr.1154/2022, instituite pentru autoritățile locale mai multe obligații, printre care și pe cele referitoare la întocmirea planului de acțiuni sau de lucrări de interes local.  

 

      În acest sens, primarii au obligația să întocmească anual un plan de acțiuni sau de lucrări de interes local pentru stabilirea activităților desfășurate de persoanele majore apte de muncă din familiile beneficiare de ajutor de incluziune, să țină evidența efectuării acestor ore și să asigure instructajul privind normele de tehnică a securității muncii pentru toate persoanele care prestează acțiuni ori lucrări de interes local. În funcție de solicitările venite din partea instituțiilor partenere în organizare și evidența orelor de muncă, planul de acțiuni sau de interes local poate fi revizuit semestrial. De asemenea, modalitățile concrete de organizare și desfășurare a activității de prestare a orelor de muncă, în cadrul acțiunilor planificate, se stabilesc lunar, prin dispoziție a primarului.

 

     La nivelul comunei Acățari, pentru anul 2024 se estimează a avea în evidență un nunăr de 68 familii/persoane singure beneficiare de ajutor de incluziune, din care aproximativ 40 de persoane apte de muncă ar trebui să presteze activități sau lucrări de interes local, în baza planului anual aprobat prin hotărâre a consiliului local și a celui lunar, aprobat prin dispoziție a primarului.

 

     Conform prevederilor art.67 din Legea nr.272/2004 privind protecția și promovarea drepturilor copilului, cu modificările și comletările ulterioare în cazul obligării părintelui, de către comisia de proctecția copilului sau de instanța care a dispus plasamentul copilului, la plata contibuției lunare la întreținerea acestuia, în condițiile stabilite de Codul civil, iar aceasta nu este posibilă, părintele apt de muncă va fi obligat să presteze între 20 și 40 de ore lunar pentru fiecare copil, acțiuni sau lucrări de interes local (incluse în Planul de acțiuni sau lucrări de interes local, întocmit anual, conform dispozițiilor legale). Obligația subzistă pe durata aplicării măsurii de protecție socială a plasamentului, pe raza unității administrativ-teritoriale în care are domiciliul sau reședința.

 

     Față de aceste aspecte și, luând în considerare că se mențin și în anul 2024 prevederile legale referitoare la obligațiile autorităților locale privind întocmitra și aprobarea planului de acțiuni de lucrări sau  de interes local, este necesară adoptarea unei hotărâri în acest sens.

 

     Precizez faptul că în situația acestui proiect de hotărâre sunt incidente următoarele prevederi legale, în a căror implementare și aplicare a fost elaborat acest proiect, după cum urmează:

 

-          art.136 alin.1 alin.8 lit.a din OUG 57/2019 privind Codul Administrativ;

-          art.129 alin 1 lit.d coroborat cu alin. 7 lit.b din OUG 57/2019 privind Codul administrativ;

-          art.61 alin.1 din Legea 196/2016 privind venitul minim de incluziune, cu modificările ulterioare;

-          art.67 din Legea nr.272/2004 privind protecția și promovarea drepturilor copilului , cu modificările și  completările ulterioare

 

 

 

Primar,

Osvath Csaba