13 August 2015
ROMÂNIA,
JUDEŢUL MUREŞ
PRIMĂRIA COMUNEI ACĂŢARI
Tel/Fax: 0265 –333.112, 0265- 333.298; e-mail: acatari@cjmures.ro, www.acatari.ro
Nr.4558 din 31 iulie 2015
P R O C E S-V E R B A L
al şedinţei Consiliului local Acăţari din 31 iulie 2015
Încheiat azi 31 iulie 2015 cu ocazia şedinţei ordinare al Consiliului local Acăţari .
Sunt prezenţi:Osvath Csaba,primarul comunei şi următori consilieri locali: Kereszturi István , Magyari Zoltan, Menyhárt Bálint ,Nagy Ernő,Nám Vilmos , Paizs Sarolta , Pecsi Domokos ,Simon György , Varga Gheorghe ,Voniga Ladislau.
Lipsesc: Ciatlos György , Szabó Lóránd László
La ședință participă : Toth Emese Zsuzsanna,consilier Primar,Kocsis Robert,reprezentant Birou dezvoltare locală,Magos Nadori Ildiko,inspector în aparatul de specialitate al primarului comunei,Gal Domokos Zoltan,responsabil sală de sport.
Președinte de ședință:rog secretarul comunei să prezinte observaţile consilierilor locali legate de conţinutul procesului verbal al şedinţei consiliului local din data de 30 iunie 2015.
Secretarul arată că nu a fost formulată nici o observaţie din partea consilierilor pentru modificarea conţinutului procesului verbal amintit,în consecinţă acestea se aprobă cu unanimitate .
Preşedintele de şedinţă prezintă ordinea de zi pentru şedinţa de azi care cuprinde următoarele puncte:
1.Proiect de hotărâre privind privind organizarea manifestări culturale “Zilele comunei Acăţari”
2.Proiect de hotărâre privind aprobarea cumpărării unui teren situat în comuna Acățari,sat.Acățari,județul Mureș.
3.Întrebări,interpelări.
Nefiind alte propuneri cu unanimitate se aprobă ordinea de zi.
Se trece la discutarea punctului doi înscris pe ordinea de zi referitoare la proiectul de hotărâre privind aprobarea cumpărării unui teren situat în comuna Acățari,sat.Acățari,județul Mureș.
Primar:prezintă expunerea de motive și proiectul de hotărâre
Secretar:prezintă referatul de specialitate
Din expunerea de motive a primarului rezultă că datorită amplsamentului foarte bun a terenului- lângă sala de sport și drum de exploatare,vecin cu cimitirul din localitate- această suprafață poate fi utilizată în multiple scopuri,iar din acest teren partea neproductivă, eventual se poate ceda Bisericilor din Acățari, pentru construirea unei case funerare.
- 2 -
Comuna Acățari se confruntă cu lipsă de terenuri proprietate publică sau privată,fapt care va îngreuna realizarea viitoarelor proiecte/investiții al comunei.
Aceasta este principalul motiv care stă la baza achiziționări terenului.
Secretar: Prin proiectul de hotărâre se propune inițierea procedurii de cumpărarea de către comuna Acățari a terenului în suprafață de 5.800 mp,situat în extravilanul satului Acățari,comuna Acățari.
Terenul se află în imediata apropiere a cimitirului din satul Acățari , fiind oportun achiziţionarea lui , având în vedere necesitatea construirii unei case funerare și în această localitate și pentru realizarea altor lucrări/investiți.
Menționăm că în fiecare sat al comunei s-a început-există și finalizat- construirea caselor funerare.În satul Acățari din lipsă de teren adecvat,această lucarare nici nu s-a putut demara.
Amplasamentul terenului va permite ca , cortegile funerare să se deplaseze la cimitir pe drum de exploatare și nu pe DN 13,cum se face în momentul de față,evitând astfel posibile accidente ce se pot ivi.
Suprafața de 5.800 mp se compune din două parcele de 1.768 mp , respectiv 4.032 mp,din care pe suprafața mai mică se va edifica casa funerară,iar suprafața mai mare va fi utilă pentru implementarea unor eventuale proiecte/investiții ale comunei.
Prin cumpărarea suprafeței se poate asigura o mai bună deservire a cetăţenilor care participă la evenimentele funerare ,de asemenea se vor evita aglomerările de pe drumul european E 60.
Se propune ca prețul de cumpărare al terenului să se stabilească prin negociere între părți ,preț care nu va putea depăși valoarea rezultată din raportul de evaluare,care se va întocmi în acest sens de către un expert evaluator.
În vederea negocieri prețului de cumpărare a terenului , se va constitui o comisie ,formată din cinci persoane,propusă de consilieri.
Raportul de evaluare și procesul-verbal de negociere se vor supune dezbateri și aprobări Consiliului local al comunei Acățari într-o ședință viitoare.
Menyhart Balint:nu sunt de acord cu proiectul de hotărâre.Terenul pentru construirea casei funerare din Acățari să fie cumpărat de Biserici din această localitate.
Primar:despre cumpărtarea terenului s-a mai discutat și până în prezent,suma necesară cumpărări terenului este de doi ani inclus în bugetul local.
Trebuie să înțelegeți că în satul Acățari nu există alt loc corespunzător unde se poate edifica casa funerară.
Este foarte important că acest teren este lângă cimitir și lângă drum.
Nu este necesar toată suprafața pentru construirea casei funerare,ci partea mai mică a terenului, care oricum nu va putea utiliza pentru alt scop.
Partea mai mare a terenului poate fi utilizat pentru diverse scopuri,cum ar fi de exemplu amenajarea unei piețe,etc., fiind folosit și în momentul de față ca depozit.
Cred că cunoașteți faptul că fiecare biserică a fost ajutat la construirea caselor funerare.
Întabulările terenurilor unde sunt construite aceste case mortuare au fost efectuate de Primărie,bisericile neavând acte de proprietate pentru aceste terenuri.
Materiale de construcție au fost cumpărare prin derularea unor proiecte,cum este și cazul satului Acățari,unde din lipsa terenului, materialele se află depozitate și neutilizate .
- 3 -
Simon Gyorgy:bisericile trebuie ajutate,având în vedere că prin aceste Instituți ajutăm cetățeni comunei,dar prin cumpărarea terenului pentru bisericile din satul Acățari,celălalte biserici se vor simți neîndreptățiți.
Menționez că Biserica Reformată din Stejeriș a avut o poziție privilegiată,având teren unde să se construiască casa funerară.
Nagy Erno:trebuie înțeles faptul că nu pe toată suprafața se va construe casa funerară,ci numai pe o parte mică,restul terenului putând utiliza în alte scopuri.
Secretar:din nefericire comuna Acățari se confruntă cu o lipsă acută de teren.
Situația cetățenilor din satul Acățari este puțin diferită de alte sate,unde majoritatea persoanelor sunt de aceeași religie,iar în Acățari sunt de mai multe religi,niciuna din biserici neavând teren adecvat pentru construirea casei funerare.
Simon Gyorgy: Trebuie reglementat faptul ca aceste case funerare să poată fi utilizate de toți cetățenii satelor,indiferent de religie.
În satul Stejeriș a fost statuat acest lucru.
Primar:la semnarea primelor contracte de acordare a finanțărilor pentru biserici,în contracte au fost prevăzute aceste aspecte.
Simon Gyorgy:nu poate bisericile din Acățari să contribuie la cumpărarea terenului în cauză?
Pecsi Domokos:dacă bisericile din Acățari vor fi ajutate prin cumpărarea terenului,să fie ajutate și celălalte biserici în mod corespunzător.
Kereszturi Istvan:în doi ani de zile toate bisericile s-au apucat de construirea caselor funerare,în afara satului Acățari,din lipsă de teren.
Terenul trebuie cumpărat,având în vedere că nu există amplasament mai corespunzător pentru edificarea casei mortuare.
Menyhart Balint:dacă bisericile din Acățari nu au teren,aceasta se cumpără de către consiliul local.Nu este corect,cele două bierici trebuia să cumpere acest teren și nu Primăria.
Ceea mai mare dezvoltare s-a realizat în satul Acățari,de ce să mai cumpărăm și acest teren.
Primar:preotul din Acățari a identificat două amplasamente în cimitir , unde se poate construi,dar nici una nu a fost corespinzătoare.
Cum să amplasez o casă funerară pe marginea drumului European?Este periculos ca,cortegile funerare să se deplaseze pe un drum intens circulat,cum este E 60,iar datorită zgomotului produs de circulație nici slujba de înmormântare nu poate oficiat în condiți civilizate.
Al doilea amplasament a fost propus în apropierea mormintelor.Ce se întâmplă când la săparea fundației vor apărea alte morminte.Toată lucarea trebuie oprită.
Trebuie să înțelegeți că alt amplasament nu există,iar acest teren nu va fi
dat bisericilor în dar.
Nam Vilmos:situația satului Acățari este una aparte,lucru care trebuie să înțelegem.
Dacă terenul se achiziționează de biserici, tot cetățenii trebuie să suporte costurile.
Nu este corect ca decedatul să fie transportat pe un drum intens circulat,putând produce oricând evenimente nedorite.
- 4 -
Menyhart Balint:satul Acățari a fost totdeauna cel mai favorizat,dar din păcate acest lucru nu este apreciat de cetățeni acestei localități.Nici consiliul local,nici aparatul de specialitate al primarului nu sunt respectați și apreciați cum ar trebui.
Nam Vilmos:cu alte ocazi de ajutorare a bisericilor,celălalte biserici vor beneficia de un ajutor mai substanțial față de cele din satul Acățari.
Președinte de ședință:supun la vot proiectul de hotărâre în forma prezentată.
Pentru : 9 (Kereszturi István , Magyari Zoltan,Nagy Ernő,Nám Vilmos , Paizs Sarolta , Pecsi Domokos ,Simon György , Varga Gheorghe ,Voniga Ladislau)
Împotrivă: 0
Abţineri: 1 (Menyhárt Bálint)
Primar:cumpărarea terenului este discutat la fiecare aprobare de buget de doi trei ani .Nu înțeleg atititudinea de acum a unori consilieri.
Precizați și mie care dintre biserici nu a fost ajutat la construirea acestor case funerare.
Simon Gyorgy:la finanțările primite de la Primărie, bisericile trebuiau să să contribuie încă cu multe.
Primar: fiecare biserică a fost ajutată la întabulările terenurilor unde au fost propuse amplasarea caselor funerare.
Secretar:nu au fost nominalizate persoanele care să facă parte din comisia de negociere.
Sunt propuși și aleși cu unanimitate ,următoarele persoane:
Nagy Erno,Magyari Zoltan,Kereszturi Istvan,Voniga Ladislau și Nam Vilmos.
Primar:dacă nu demaram construirea acestor case funerare , nu s-ar fi început nici până în prezent.
Au fost ajutate toate bisericile,acestea nevând întabulate nici măcar terenurile unde s-au început construcția acestor imobile.
Singurul sat unde nu s-a putut începe construcția este satul Acățari,iar dacă nu se cumpără acest teren lucrarea nici nu va demara.
Terenul care se cumpără va fi utilizat în mică parte pentru construcția casei funerare.
Este un teren valoros datorită amplasamentului lui lângă un drum,iar suprafața care va rămâne în inventarul Primăriei va putea fi utilizată în multiple scopuri.
Casa mortuară va fi edificată pe terenul care nu va putea utilizat în alt scopuri,fiind aproape neproductiv.
Primăria are mai mare nevoie de acest teren decât bisericile.
Dacă nu se cumpără de comună cu siguranță va fi cumpărat de altcineva și astfel punem punct rezolvării unei probleme de trei ani,respective construirea casei mortuare în satul Acățari.
Se trece la discutarea primului punct din cadrul ordinei de zi referitoare la proiectul de hotărâre privind privind organizarea manifestări culturale “Zilele comunei Acăţari”.
Primar:prezintă expunerea de motive și proiectul de hotărâre
Secretar:prezintă referatul de specialitate
Primar:despre manifestare s-a discutat și în ședința precedentă,unde s-a primit un aviz pozitiv pentru organizare.
- 5 -
Trebuie să menționez că pentru acoperirea cheltuielilor s-a depus un proiect,care din nefericire a fost considerat neeligibil.
Organizarea se va efectua în parteneriat cu Asociaţia Prosperitate Rază de Soare- Napsugar Ember Jolet Egyesulet,existând un protocol în acest sens,iar o parte din cheltuieli se va suporta de asociația susmenționată.
Suma necesară preconizată pentru organizare va fi în jur de 50.000 lei.
La deschiderea oficială nu vom inagura nimic în acest ani,ca în anii precedenți,urmând ca cu această ocazie să acordăm diplome și plachete comemorative foștilor primari și consilieri,lucru despre care am discutat în ședința precedentă.
Rugămintea mea este ca să stabilim perioada pentru care se vor acorda aceste distincții,numai persoanelor care au ocupat aceste funcții după 1989 sau și pentru perioada comunismului.
La începutul anului 1990 conducerea comunei nu a fost aleasă ci numită.
Pecsi Domokos:eu propun ca disticțile să fie acordate persoanelor care au ocupat aceste funcții după 1989.
Simon Gorgy:nu văd diferențe între primarii din comunism și cei de la începutul anului 1990,toți fiind numiți.
Primar:vom reveni la această problemă.
Doresc să Vă prezint programul manifestări,care încă va putea suporta modificări.
17:00 Primirea oaspetilor in fata primăriei, acompaniat de concert simfonic la pian
18:00 Deschiderea oficială a Zilelor Comunei Acățari
Cuvânt de bun venit adresat oaspeților și invitațiilor
Iau cuvântul :
Osváth Csaba- primarul comunei
Oficialități județene și din țară, oficialități UDMR
Gyopárosi Alpár membru al Parlamentului Ungar
Primari ai localităților înfrățite :
Ungaria :orașul Beled, orașul Vaja, localitățile Dénesfa, Vásárosfalu, Edve, Sopronnémeti, Kömlő
Slovacia : localitatea Madar
Belgia: localitatea Kasterlee
Olanda : orașul Nijkerek
Eveniment de gala - decernarea distincțiilor PRO URBE și Post Mortem foștilor primari și consilieri județeni
Prezentarea activității Asociației Rază de Soare și Prosperitate, poliției locale, pompierilor locali, Biroului de Dezvoltare Rurală, asociațiilor sportive și civile , SMURD
Concert fanfară, defilarea husarilor
Concerte
20:30 Jakab Roland –concert vioară
21:00 Formația de dansuri populare Bekecs
22:00 New Prospect
23:00 Corax
- 6 -
Sâmbătă –22 august
10:00 Deschidere
10:10 Sacrificarea porcului in stil tradițional
10:30 Concurs de gătit gulaș
10:30 Slujba ecumenica in cortul de pe terenul de sport
11:00 Concurs al echipelor de pompieri din regiune, concursuri sportive, zid de escaladare
15:00 Decernarea premiilor concursului de gătit
15:00 Programul formației pentru copii Buburuza (Ungaria)
15:20 Prânz – pomana porcului în cortul destinat oaspeților – acompanieaza Polgar Szabolcs și formația
16:00-19:00 Programe culturale
-formatia din Văleni, programul copiilor din localitate
Dansuri populare din zonă
Concerte
20:00-21:00 Antal Timi –X faktor
21:00-23:00 Homonyik Sándor si formatia
23:00-24:00 Oaspete surpriză
Duminică – 23 august
10:00 Târg local, evenimente sportive, zid de escaladare stb
12:30 Prânz în cortul primăriei – acompaniează muzical Szilágyi Sándor și Miklós Szilvia
Vizitarea standurilor locale
18:00 Concert de muzică populară : Miklós Szilvia, Szilágyi Sándor
Concerte
20:30 Szabó Előd formația Titan
21:30 Concurs de frumusete
22:00 Mc Hawer - Teknő
23:00 Jó Laci betyár
24:00 LL Junior
Foc de artificii
Vineri la deschiderea oficială, fiecare invitat va avea asigurat scaun,scaune care vor fi numerotate ca să nu se creeze disfuncționalități.
Se prezintă consilierilor planul de așezare a invitaților.
Diplomele pentru foști consilieri vor fi acordate pe sate de actualii consilieri împreună cu mine.
De exemplu d-ul Simon Gyorgy,care este din satul Stejeriș,va preda diplomele pentru foștii consilieri din Stejeriș:Pap Jozsef,Kapas Laszlo și Mezei Sandor.
Toată ceremonia de acordare a distincților va fi conferat de artistul Nagy Istvan.
La deschidere va participa fanfara din satul Văleni și o echipă de husari.
Doresc ca tot evenimentul să aibă caracterul unei gale festive.
Băutura ,care va fi servită de ospătari, va consta numai din tărie și șampanie.
După acest eveniment ne vom deplasa la centrul de agrement-terenul de sport-unde se vor viziona concertele și se va servi masa care va consta din varză umplută.
- 7 -
Sămbâtâ dorec să prezentăm un tăiat de porc în mod tradițional,care va reprezenta o noutate.Porcul va fi donat de mine.
Trebuie găsit un măcelar care să aibă pregătirea necesară,aspectul corespunzător și să poate explica invitaților cum se taie la noi un porc în mod tradițional.
Concursul de gătit gulaș se va desfășura ca și în anii precedenți.
Doresc să Vă informez despre participanți din străinătate la acest eveniment,care vor fi din Ungaria,Slovacia,Belgia și Olanda.
Până în prezent există confirmarea a 52 de persoane,dar acest număr va fi mult mai mare, de cca. 100 de persoane.
Din Ungaria va participa și d-ul Gyoparosi Alpar,deputat în Parlamentul Ungar ,cu care am avut mai multe convorbiri telefonice.
Doresc ca cazarea să se realizeze în așa fel încât cei din Ungaria să fie cazați la un loc,pentru a putea discuta între ei.Voi face în așa fel ca și delegații din celălalte state să fie împreună.
Legat de participanți din străinătate doresc să Vă informez și să cer avizul vostru favorabil despre o posibilă înfrățire între orașul Vaja (Văleni) din Ungaria și satul Văleni din comuna Acățari.
Am fost contactat de primarul acestei localități despre această dorință al lor,iar dacă voi sunteți de acord zilele comunei ar fi un prilej bun pentru o discuție aprofundată pe marginea începeri demersurilor de colaborare.
Menyhart Balint:noi nu refuzăm pe nimeni.
Primar:pot să invite o delegație din localitatea susmenționată?
Consilieri sunt de acord în unanimitate ca reperezentații orașului Văleni să fie invitați la zilele comunei Acățari.
Se dă citire echipelor și localităților care vor participa la concursul de gătit gulaș.
Kereszturi Istvan:focul de artificii nu s-ar putea programa mai devreme?
În anul precedent am fost contactat de mai mulți părinți,care și-au exprimat această dorință,ca și copii mici să vadă acest foc de artifici.
Primar:este greu de sincronizat cu evenimentele care se desfășoară pe scenă,cum să întrerupi un program început.
Focul de artificii de obicei reprezintă sfârșitul evenimentului.
Nam Vilmos:la deschiderea oficială pentru invitați să se lase loc îndestulător între scaune.
Primar:invitații vor fi așezați sub corturi și vom ține cont ca așezarea scaunelor /invitaților să fie corespunzător.
Trebuie să stabilim cui vom acorda diplome și distincți.Celor care au fost în funcție după 1989 sau și celor care au ocupat aceste funcții și înainte de 1989.
Nam Vilmos:și cei care au ocupat aceste funcții înainte de 1989 au respectat legislația de atunci.
Se dă un exemplu concret despre o persoană care ar merita și el o diplomă.
După discuții președintele de ședință supune la vot perioadele pentru care se vor acorda diplome.
Președinte de ședință:cine este pentru ca aceste distincții să se acorde celor care au ocupat aceste funcții după 1989?
Pentru : 9 (Kereszturi István , Magyari Zoltan, Menyhárt Bálint Nagy Ernő, Paizs Sarolta , Pecsi Domokos ,Simon György , Varga Gheorghe ,Voniga Ladislau)
Împotrivă: 0
- 8 -
Abţineri: 1 (Nám Vilmos )
Se dă citire foștilor primari și consilieri pentru care vor fi acordate aceste diplome.
Primar:trebuie ca consilieri din fiecare sat să se informeze despre rudele celor decadați ca aceștia să fie informați și invitați din timp.
Vă rog ca fiecare consilier să țină legătura permanent cu angajați de față ca această problemă să fie rezolvată corespunzător.
Cortul mare va fi amenajată perdendicular cu scena,ca în cazul unei călduri excesive ,eventual ploaie,cetățeni să poată urmări spectacolul din acest cort în condiții civilizate.
Cei care doresc să consume în cortul unde va fi servită masa pentru invitați trebuie să contribuie,ca și în anii precedenți,având în vedere că,costurile cu hrană sunt destul de mai,fiind vorba de multe persoane.
Rog ca în fiecare sat să se facă ordine în fața caselor și pe domeniul public,ca în cazul în care invitați vor să viziteze o localitate,să găsească totul în regulă.
Pecsi Domokos:fiecare gospodărie să fie vizitată de consilier și de un polițist local,ca la fața locului să fie trasate sarcinile ce trebuie executate.
Kereszturi Istvan: cu această problemă mă ocup eu.Vă solicit ajutorul vostru ca totul să fie în ordine în localitățile componente comunei.
Menyhart Balint:dacă cineva nu se supune,trebuie amendat.
Primar:în prima fază să se viziteze localitățile fără polițist local,urmând ca în caz de neexecutare a celor stabilite, să se deplaseze la fața locului și polițistul local și să aplice legislația.
Doresc să se voteze suma de 50.000 lei care să poată fi utilizată pentru desfășurarea întregului eveniment.
Președinte de ședință:supun la vot suma propusă de primar .Cine este pentru?
Pentru : 10 (Kereszturi István , Magyari Zoltan,Nagy Ernő,Nám Vilmos , Menyhárt Bálint, Paizs Sarolta , Pecsi Domokos ,Simon György , Varga Gheorghe ,Voniga Ladislau)
Împotrivă: 0
Abţineri: 0
Primar:doresc să cunoașteți faptul că nu organizez acest eveniment pentru mine,ci pentru întreaga comunitate.
Sper ca totul să se desfășoare în condiții bune.
Nam Vilmos:când va fi prima rectificare de buget?Sunt unele evenimente pentru a căror organizare ar trebui să se cuprindă sume în buget.
Primar:rectificarea de buget va fi foarte curând.
Primar:doresc să Vă informez despre două probleme care trebuie cunoscute de cetățeni.
1.De mai multă vreme se discută despre realizarea unui sens giratoriu în satul Acățari la intersecția drumurilor E 60 și DJ 151 D.
S-au purtat discuții în prezența reprezentanților Consiliului județen și a CNADNR ,ocazii la care au fost prezentate mai multe variante.
Pentru toate variantele prezentate se prevede demolarea unor construcții aflate în vecinătatea intersecției.
Varianta care ar rezolva multe dintre probleme,fără să se utilizeze drumul comunal,care a fost recent închis circulației,ar fi demolarea căminului cultural.
- 9 -
În mod normal contravaloarea căminului va fi achitată Instituției noastre se pare de către Consiliul județen,care este direct interesat de realizarea investiției.
Este vorba despre o investiție mare,dar a cărui realizare ar duce la fluidizarea circulației foarte intense în intersecție.
Având sprijinul Instituților implicate în realizarea investiției,căminul cultural fiind întabulat pe numele comunei,doresc să am acceptul vostru ca în cazul în care vom primii unele solicitări să putem răspunde pront.
Dacă această lucrare nu se începe curând,există riscul să nici nu să fie începută.
După discuți, consilierii în unanimitate sunt de acord cu realizarea investiției,implicit cu demolarea căminului cultural.
2.În ședința trecută am discutat despre despăgubirile ce se vor acorda familiilor afectate de lucrarea de amenajarea hidrotehnică a pârâului Niraj
Din informațiile pe care le am Guvernul a emis un act în acest sens,astfel despăgubirile vor fi acordate.
Familiile afectate trebuie să cunoască acest lucru.
Kereszturi Istvan:la exproprierea căminului cultural Acățari în vederea realizării sensului giratoriu ,să se țină cont și de valoarea terenului care va fi utilizat la realizarea acestei investiți.
Primar:în mod logic căminul cultural nu poate fi expropriat fără teren.
Nefiind alte intervenţi din partea consilierilor,preşedintele de şedinţă mulţumeşte pentru participare ,considerând încheiate lucrările şedinţei de azi.
Preşedinte de şedinţă
Menyhart Balint
Secretar,
Jozsa Ferenc