24 February 2014
ROMÂNIA,
JUDEŢUL MUREŞ
PRIMĂRIA COMUNEI ACĂŢARI
Tel/Fax: 0265 –333.112, 0265- 333.298; e-mail: acatari@cjmures.ro, www.acatari.ro
Nr.375 din 30 ianuarie 2014
P R O C E S-V E R B A L
al şedinţei Consiliului local Acăţari din 30 ianuarie 2014
Încheiat azi 30 ianuarie 2014 cu ocazia şedinţei ordinare al Consiliului local Acăţari .
Sunt prezenţi:Osvath Csaba,primarul comunei şi următori consilieri locali: Ciatlos György ,Kereszturi István , Magyari Zoltán, Menyhárt Bálint ,Nagy Ernő,Nám Vilmos,Paizs Sarolta, Pécsi Domokos ,Simon György,Szabó Lóránd László , Varga Gheorghe, Voniga Ladislau.
La ședință participă 52 de invitați:conducerea școlii generale Acățari,angajații Primăriei,conducerea fundației ”Napsugar Nepjoleti Egyesulet” împreună cu responsabili de sate,conducerea SC Salubritatea Valea Nirajului,șeful de post al Poliției Acățari.
Ședința se desfășoară în prezența mass mediei din domeniul audovizualului și al presei scrise.
Primar:salut pe cei prezenți și fiind prima ședință din acest an mă folosesc de ocazie și Vă doresc un an nou fericit.
Președinte de ședință (Kereszturi Istvan):salut și eu la rândul meu pe cei prezenți și prin intermediul mediei pe locuitori comunei noastre, dorind sănătate,fericire și bucurie în anul 2014.
Rog secretarul comunei să prezinte observaţile consilierilor locali legate de conţinutul procesului verbal al şedinţei consiliului local data de 23 decembrie 2013.
Secretarul arată că nu a fost formulat nici o observaţie din partea consilierilor pentru modificarea conţinutului procesului verbal amintit,în consecinţă acestea se aprobă cu unanimitate .
- 2 –
Preşedintele de şedinţă prezintă ordinea de zi pentru şedinţa de azi care cuprinde următoarele puncte:
1. Prezentarea de către Primarul comunei a stării economice, sociale şi de mediu a comunei Acățari.
2.Proiect de hotărâre privind aprobarea bugetului de venituri și cheltuieli al comunei Acățari pentru anul 2014.
3.Proiect de hotărâre privind aprobarea contractării unui finanțări rambursabile în valoare de 50.000 lei.
4.Întrebări,interpelări.
Primar:doresc să propun ca punctul trei din cadrul ordinei de zi să fie retrasă,din motivul că s-a găsit o altă soluție mai avantajoasă pentru finanțarea achiziționării unui autoturism.
Despre aceasta voi vorbi la discutarea bugetului.
Nefiind alte propuneri din partea consilierilor cu unanimitate se aprobă ordinea de zi cu modificarea propusă de primar.
Președinte de ședință:dau cuvântul Primarului comunei să prezinte starea economico socială şi de mediu a comunei Acățari.
Primar:prezintă starea economico socială şi de mediu a comunei Acățari.( se atașează prezentei.)
Președinte de ședință:rog pe d-ul Kocsi Robert,responsabilul biroului de dezvoltare rurală, să prezinte raportul de activitate pe anul 2013.
Kocsis Robert:prezintă raportul de activitate pe anul 2013
Președinte de ședință:rog pe d-ul More Tibor, șef serviciu SVSU, să prezinte raportul de activitate pe anul 2013.
More Tibor:prezintă raportul de activitate pe anul 2013
Președinte de ședință:rog pe d-ul Mirăștean Marian,șef de post Poliția Acățari,să prezinte raportul de activitate pe anul 2013.
Mirăștean Marian:prezintă raportul de activitate pe anul 2013 (se atașează prezentei).
Primar:având în vedere că furtul materialului lemnos din păduri a luat amploare,am contactat pe directorul Ocolului Silvic Tg-Mureș ,care va acorda sprijin în sensul ca la ședințele de început de an ,în fiecare sat să participe un specialist de la Instituția susmenționată, care să prezinte cetățenilor legislația din domeniu.
Problema este că până nu se asigură paza pădurilor ,fenomenul va continua.
Kereszturi Istvan:pentru ca organele abilitate să desfășoare activitatea în condiții bune,trebuie ajutați.
- 3 –
Dacă cineva vede un eveniment suspect trebuie să anunțe telefonic, ca în timp util să se poată interveni.
Președinte de ședință:rog pe d-ul Gal Domokos Zoltan,responsabilul săli de sport să prezinte raportul de activitate pe anul 2013.
Gal Domokos Zoltan:prezintă raportul de activitate pe anul 2013.
Președinte de ședință:să trecem la discutarea punctului doi din cadrul ordinei de zi referitoare la proiectul de hotărâre privind aprobarea bugetului de venituri și cheltuieli al comunei Acățari pentru anul 2014.
Dau cuvântul d-lui Fulop Robert,inspector din cadrul biroului financiar contabil.
Fulop Robert:Vă voi prezenta partea de venit al bugetului.
Prin Decizia Administrației județene a Finanțelor Publice Mureș nr.49.954/2013 a fost acordat sum de 323.000 lei,sume din TVA pentru echilibrarea bugetului.
Printr-o altă decizie a fost alocată suma de 640.000 lei din cote pe impozit de venit pentru echilibrare.
Prin Decizia nr.3.593/2013 a Administrației județene a Finanțelor Publice Mureș a fost alocată suma de 1.806.000 lei,sumă defalcată din TVA pentru învățământ.
Din această sumă 1.484.000 lei reprezintă cheltuieli cu salarii a personalului didactic,156.000 lei reperzintă cheltuieli cu bunuri și servicii cum ar fi plata gazului metan a curentului electric,etc.
Tot pentru învățământ a fost propusă suma de 277.000 lei pentru reparații, din care 121.000 lei este din venitul propriu al comunei.
Pentru salarizarea asistenților personali a fost repartizată suma de 125.000 lei,care trebuia suplimentată din veniturile proprii ,ca salarizarea acestora să fie acoperită pe tot parcursul anului.
Pentru susținerea Serviciului Public Local de evidența Personelor s-a primit suma de 41.000 lei.
Din cote defalcate din impozitul pe venit a fost repartizată comunei suma de 837.000 lei.
Prin Hotărârea Consiliului județean Mureș nr.1/2014 comunei noastre a fost repartizată suma de 199.000 lei,reperezentând cota defalcată din impozitul pe venit pentru echilibrare.
Tot de la Consiliul județean a fost primită suma de 101.000 lei,reprezentând sume defalcate din TVA pentru echilibrarea bugetului.
La capitolul subvenții de la alte bugete a fost primită suma de 85.000 lei ,din care 60.000 lei subvenții pentru încălzire și 25.000 lei pentru finanțarea sănătății-plata salariului asistentului comunitar.
Venitul propriu de la persoane fizice și juridice se estimează la 2.072.000 lei.
Adunând partea de venituri rezultă suma de 5.864.000 lei,din care pentru secțiunea de funcționare:5.164.000 lei,iar pentru secțiunea de dezvoltare:1.066.000 lei.
- 4 -
Pentru plata angajaților Primăriei a fost repartizată suma de 2.310 mii lei care nu va acoperi integral salarizarea personalului pe anul 2014.
Fulop Robert:partea legată de cheltuieli va fi prezentată de primarul comunei.
Primar:referitor la anul 2013 consider că cu toate greutățile existente am încheiat un an financiar bun ,existând la finalul anului un excedent de cca.7,5 miliarde lei vechi,mai mare decât cât a fost la finele anului 2012.
Venitul total al comunei cu care am pornit în anul precedent a fost de cca.52 miliarde lei vechi,iar în acest an pornim cu 55 miliarde lei,având în vedere că 3 miliarde lei din excedentul anului 2013,conform Hotărârii aprobate în luna decembrie, vor fi utilizate pentru acoperirea temporară a golurilor de casă a secțiuni de funcționare,care provine din decelajul existent în primlele luni între venitirile și cheltuielile.
Partea de cheltuieli al bugetului a fost conceput în așa fel încât să putem funcționa la toate capitolele,iar în luna iulie ,când se va putea rectifica bugetul,unde va fi nevoie,în funție de veniturile realizate,să mai alocăm sume.
Suma de 4,5 miliarde lei,diferența între execedentul de 7,5 miliarde și cele 3 miliarde alocate pentru acoperirea golurilor de casă, va fi utilizată pentru plata lucrărilor începute și neterminate.
Am propus pentru amenajarea etajului de la sediul SVSU suma de 200.000 lei.
Această sumă este numai pentru pornirea lucrărilor,având în vedere că pentru finalizarea investiției ar fi necesare 370.000 lei.
După cum cunoașteți în satul Roteni a fost începută construcția unei grădinițe cu două grupe,prin fonduri de la Banca Mondială,Instituției noastre revenind cheltuielile legate de utilități cum sunt gazul metan , curentul electric,etc.
La acest capitol am propus suma de 30.000 lei.
Ați putut observa că lucrările de montare a conductei magistrale de apă pe valea Nirajului sunt în curs de desfășurare.
Satele Acățari,Stejeriș și Murgești au deja proiecte privind introducerea apei și canalizarea,dar la restul satelor aceste proiecte trebuie demarate,fiind mai eficient dacă aceste proiecte sunt gata , pentru ca la prima oportunitate să putem depune.
Vreaua să Vă amintesc că ce se propune prin acest buget, în cursul zilei de ieri a fost discutată cu membri comisiei de buget și finanțe și cu președinți celorlalte două comisii existente la nivelul consiliul local.
A fost propusă cumpărarea unei autoturism pentru poliția locală,având în vedere că cel existent are peste 300.000 km rulate.
Inițial ne-am gândit la sistem leazing,motiv pentru care a fost propus punctul trei din cadrul ordinei de zi, dar după calcule am considerat că mult mai avantajos ieșim cu achitarea integrală a autoturismului.
Având în vedere că după depunerea comenzi și ridicarea autoturismului va trece un interval de 2-3 luni,la acest capitol propunem în buget suma de 80.000 lei.
- 5 -
Cum a prezentat d-ul Kocsi Robert avem proiecte câștigate,de exemplu modernizarea căminelor culturale din satele Acățari,Roteni și Văleni,unde cu toate că nu este nevoie de cofinanțare proprie,totuși pentru începerea lucrărilor vor trebui alocate sume,acestea urmând să se recupereze ulterior.
Trebuie să menționez că la proiectul câștigat în cadrul POS DRU ”Șanse reale de ocupare a forței de muncă în contextul dezvoltării durabile a zonei Acățari” este necesară cofinanțarea proiectului,în buget fiind propus 16.000 lei.
O practică a devenit ca anual la unul sau mai multe cămine culturale să se execute lucrări de reparații.
La căminele culturale din satul Murgești și Gruișor,care au fost retrocedate Bisericilor,am putut încheia contracte de comodat pe o perioadă lungă,astfel că și la acestea se pot executa diferite lucrări.
La acest capitol a fost propus suma de 150.000 lei.
Menționez că la căminul cultural din Stejeriș deja au început lucrările de renovare.
Cu toate că am propus 100.000 lei pentru modernizare trotuare,nu sunt adeptul continuării lucrărilor de pavajare a trotuarelor,mai ales în zonele unde va trebui montate conductele de apă potabilă și canalizare.
Aceste lucrări se pot continua pe alte amplasamente .
Având în vedere că garajele situate lângă blocurile de locuit în satul Acățari au fost edificate ilegal,iar termenul de demolare voluntară a lor este de 5 mai,urmează ca pe acest amplsament să amenajăm două trotuare de circulație,în sensuri opuse ,pe motivul că există pericolul ca cineva să fie călcat, din cauza faptului că garajele sunt edificate haotic iar circulația este destul de mare.
Pentru pietruirea drumurilor comunale în buget s-a propus suma de 2 miliarde lei vechi.
Pentru amenajare spații verzi propunerea este de 15.000 lei.
La iluminatul public s-a propus suma de 120.000 lei.
Asociațiile și fundațiile, prin proiecte, vor putea să beneficieze de 80.000 lei.
Dezvoltarea publică va beneficia tot de 80.000 lei.După cum cunoașteți comuna Acățari face parte din mai multe asociații, cum ar fi:Zona Metropolitană,Ecolect,Aqua Invest,Microregiunea valea Nirajului,etc.
Din suma de 80.000 lei se acoperă cotizațile legale prevăzute în statutul fiecărei asociați.
Pentru aplicarea Legii nr.165/2013,prin care eram obligați să contractăm un specialist topograf,este prevăzută suma de 30.000 lei.
Inventarierea bunurilor este o obligație legală care se face din cinci în cinci ani.
Pentru această activitate în buget a fost cuprinsă suma de 40.000 lei.
Serviciul de salubritate ,prin transferul stației de sortare în administrarea consiliului județean,va fi inclusă în planul județean,fără a cunoaște data exactă a predări.
Având în vedere că până atunci acest serviciu trebuie să funcționeze ,în proiectul de buget s-a propus suma de 60.000 lei.
- 6 -
Această sumă nu va fi îndeajuns ,dar sperăm ca planul județean să intre în vigoare cât mai curând.
Pentru reparații modernizări la baza sportivă a fost propusă suma de 10.000 lei.
Pentru funcționarea unităților de învățământ se propune suma de 2,4 miliarde lei vechi,din care cca. un miliard este necesar platei curentului și a gazului metan.
Având în vedere că unitățile școlare sunt în mare parte în stare corespunzătoare, pentru reparați la școli se propune suma de 30.000 lei.
Pentru funcționarea microbuzelor școlare se propune suma de 27.000 lei,dar aici sperăm ca printr-un proiect să micșorăm o parte din cheltuieli.
Ieri în cadrul ședinței comisiilor de specialitate d-ul consilier Menyhart Balint a arătat că el călătorește destul de mult cu microbuze,dar cele deținute de noi sunt printre cele mai îngrijite.
Pentru materiale de curățenie,obiecte de inventar de mică valoare și cele necesare funcționări în condiții optime a unităților de învățământ se propune suma de 11.000 lei.
Legat de plata abonamentelor școlare doresc să Vă arăt că am fost printre primi care ne-am achitat de această obligativitate.
În urma discuțiilor de ieri cu comisiile de specialitate am propus ca în acest an plata abonamentelor să fie achitată în procent de 50%.
Această propunere are și o bază logică,având în vedere că în cazul în care plata abonamentelor se achită integral,mulți profesor din alte localități cunoscând acest lucru,vor dori să vină în comuna noastră,iar cei din localitate nu vor putea să găsească loc de muncă în comună.
Menționez că în cazul în care proiectul legat de finanțarea cheltuielilor legate de microbuze școlare va fi eligibilă, în iulie acest capitol poate fi rediscutat.
O altă propunere este legată de instituirea unei burse școlare.
Ne confruntăm cu lipsă de elevi,de pildă la Roteni existând clase cu predare simultană,iar în localitatea Văleni nu există ciclu gimnazial.
Nu văd nici un impediment,mai ales că avem două microbuze școlare,ca elevi să fie transportați dintr-o localitate în alta.
Trebuie știut faptul că odată ceva desfințat foarte greu va fi repornit.
La acest capitol în bugetul local am propus suma de 5.000 lei.
Legat de școli menționez că foarte mulți elevi care au terminat clasa a VIII-a nu continuă studiile, mai ales din motive financiare.
În viitor ar trebui să ne gândim ca la Văleni să redeschidem ciclul gimnazial,iar la Acățari,care are un amplasament geografic foarte bun să funcționeze clasele IX-X.
Prin Universitatea Sapientia și cu ajutorul celor de la fundația Napsugar, s-a efectuat un studiu mai amplu,existând un chestionar complex la care cetățeni au răspuns ,iar rezultatul acestuia privind situația copiilor este unul îngrijorător.
- 7 -
Numărul copiilor scade de la an la an, iar despre componența etnică nu doresc să fac comentari.
În consecință prin această bursă școlară putem ajuta localitățile unde există lipsă de copii.
Pentru reparația dispensarului medical am propus 10.000 lei.
După cum cunoașteți cabinetele sunt concesionate,reparațiile exterioare fiind în sarcina noastră,iar cele interioare în sarcina medicilor de familie.
Menționez că cu toate acestea am executat și lucrări interioare.
Consilierii cunosc faptul că,castelul Toldalagi a fost preluat de către noi pe o perioadă de 49 ani.
Cunoașteți și starea în care se află castelul,motiv pentru care, pentru începerea lucrărilor de reparații la acest imobil am propus 150.000 lei.
Este vorba despre un imobul în suprafață mare,dar dacă în fiecare an executăm ceva lucrări,cu siguranță în timp va fi salvată de la degradarea totală.
Pentru ajutoare de urgență,conform Legii nr.416/2001,care în mare parte sunt ajutoare de înmormântare ,am propus 10.000 lei.
O parte pentru plata asistenților personali se primește ca subvenție de la bugetul central,dar restul sumei trebuie asigurat din veniturile proprii.
Pentru funcționarea Poliției locale am propus suma de 35.000 lei din care 10.000 lei este necesară pentru plata cursului de formare inițială.
Polițiști locali cu atribuţii în domeniul ordinii şi liniştii publice, proveniţi din structurile poliţiei comunitare sunt obligaţi ca în termen de 5 ani, să urmeze un program de formare inițială.
Doi angajați au efectuat acest curs,urmând ca pe parcursul acestui an să participle încă doi.
Pentru funcționarea SVSU Acățari am propus suma de 30.000 lei pentru cumpărarea de echipamente și bunuri necesare intervenților.
La inagurarea noului sediu al SVSU-lui ,când am primit în donație de la o comunitate olandeză o mașină de stins incediu ,echipat complet, am solicitat ca în limita posibilități ,să ne sprijine și cu o salvare.
Salvarea este deja cumpărată ,dar costurile cu înmatricularea vor cade în sarcina noastră.
Pentru funcționarea SPCLEP Acățari am propus 78.000 lei.
La plata utilităților la Primărie am propus 50.000 lei,pentru bunuri de inventar 10.000 lei,pentru funcționarea autoturismelor 8.000 lei.
Acestea sunt cifrele legate de cheltuieli în anul 2014.
Vă cer votul vostru,cu mențiunea ca plata abonamentelor în 50% să se voteze și separat.
Secretar:trebuie să Vă atrag atenția că votul pentru plata abonamentelor în procent de 50% nu este legală.Plata abonamentelor școlare conform legislației în vigoare nu este opțională.
Jozsa Gabriella:nu am auzit suma propusă pentru abonamente.
Primar:este vorba de 20.000 lei ca și în anul trecut.
Președinte de ședință:dacă cineva dorește să ia cuvântul?.Dacă nu atunci propun la vot proiectul de hotărâre în forma prezentată.
- 8 -
Se supune la vot propunerea.
Pentru : 12 (Ciatlos György,Kereszturi István ,Magyari Zoltán ,Menyhárt Bálint,Nagy Ernő,Nám Vilmos,Paizs Sarolta , Pécsi Domokos ,Simon György,Szabó Lóránd László ,Varga Gheorghe, Voniga Ladislau)
Împotrivă: 0
Abţineri: 0
Primar:vă mulțumesc pentru încrederea acordată.
Pe parcursul anului ,dacă indicile de încasare vor fi bune, cu siguranță vom avea rectificări de buget în plus și vom putea finanța și alte lucrări.
Există și alte proiecte pentru care nu este neapărat nevoie de bani ,ci de atitudine pozitivă.
De exemplu reprezentanți unei comunități din Olanda și-au exprimat dorința de a consolida/moderniza școală din localitatea Corbești.
Având în vedere că această construcție se va realiza în timpul vacanței de vară,iar până atunci vom avea rectificare de buget,în bugetul votat azi nu au fost cuprinse fonduri pentru această lucrare.
Doresc să mulțumesc tuturor activitatea depusă în anul precedent,rezultatele fiind rodul unei munci colectice.
Totodată aduc mulțumiri conducerii fundației Napsugar și responsabililor de sate , pentru munca depusă și pentru activitatea exemplară care au desfășurat de la puținul timp de când a fost înființată această fundație.
Nefiind alte intervenţi din partea consilierilor,preşedintele de şedinţă mulţumeşte pentru participare ,considerând încheiate lucrările şedinţei de azi.
Preşedinte de şedinţă
Kereszturi Istvan
Secretar,
Jozsa Ferenc