22 October 2015

ROMÂNIA,

JUDEŢUL MUREŞ

PRIMĂRIA COMUNEI ACĂŢARI

Tel/Fax: 0265 –333.112, 0265- 333.298; e-mail:  acatari@cjmures.ro, www.acatari.ro

 

 

  Nr.5644  din  29 septembrie  2015

 

 

P R O C E S-V E R B A L

al şedinţei   Consiliului local Acăţari din  29 septembrie  2015

 

 

  Încheiat azi 29 septembrie  2015 cu ocazia şedinţei ordinare  al  Consiliului local Acăţari .

  Sunt prezenţi:Osvath Csaba,primarul  comunei şi următori consilieri locali: Ciatlos György ,Kereszturi István , Magyari Zoltan, Menyhárt Bálint ,Nagy Ernő, Paizs Sarolta ,Simon György ,Szabó Lóránd László , Varga Gheorghe ,Voniga Ladislau.

  Lipsesc:Nam Vilmos și Pecsi Domokos

  La ședință participă d-ul Fulop Robert,șef Birou financiar contabil și resurse umane,Toth Emese Zsuzsanna,consilier Primar,Kocsis Robert,reprezentant Birou dezvoltare locală.

  Primar:primul punct pe ordinea de zi este alegerea președintelui de ședință pentru lunile septembrie- noiembrie a.c.

  Nagy Erno propune pe d-ul Magyari Zoltan.

  Primar:cine este pentru?

Pentru  : 10 (Ciatlos György ,Kereszturi István , Magyari Zoltan, Menyhárt Bálint ,Nagy Ernő  ,  Paizs Sarolta  ,Simon György ,Szabó Lóránd László , Varga Gheorghe ,Voniga Ladislau)

Împotrivă:  0

  Abţineri:  0

  Președinte de ședință:rog secretarul  comunei să prezinte observaţile consilierilor locali legate de conţinutul procesului verbal al şedinţei consiliului local din  data de  18 august  2015.

    Secretarul arată că nu a fost formulată nici o observaţie din partea consilierilor pentru modificarea conţinutului procesului verbal amintit,în consecinţă  acestea se aprobă cu unanimitate .

  Preşedintele de şedinţă prezintă ordinea de zi pentru şedinţa de azi care cuprinde următoarele puncte:

 

  1.Proiect de hotărâre privind  alegerea președintelui de ședință .

  2.Proiect de hotărâre privind validarea Dispoziției Primarului comunei Acățari nr.212/22 septembrie 2015, privind rectificarea bugetului de venituri și cheltuieli

  3.Proiect de hotărâre privind rectificarea bugetului de venituri și cheltuieli pentru anul în curs.

 

 

  -  2 –

 

4.Proiect de hotărâre privind aprobarea modernizării prin asfalatare a unor drumuri sătești din comuna Acățari.

5.Proiect de hotărâre  privind transmiterea în folosinţă gratuită a unui teren  Biserici Reformate Acățari.

6.Proiect de hotărâre  privind stabilirea unor măsuri pentru derularea procedurii pentru acordarea de  sprijin financiar pentru unităţile de cult.

7.Proiect de hotărâre privind  includerea unui teren în lista bunurilor care aparțin domeniului public al comunei Acățari.

  8.Proiect de hotărâre privind organizarea  expoziției ”Expo Agricolă  Acățari-Oktoberfest”

  9.Întrebări,interpelări.

Nefiind alte propuneri  cu unanimitate se aprobă ordinea de zi  .

Se trece la discutarea  punctului doi  înscris pe ordinea de zi referitoare la proiectul de hotărâre  privind validarea Dispoziției Primarului comunei Acățari nr.212/ 2015. 

Primar:prezintă expunerea de motive și proiectul de hotărâre

  Fulop Robert:prezintă referatul de specialitate

Fulop Robert:prin Dispoziția Primarului nr.212/2015 a fost majorată capitolul privind finanțarea cheltuielilor cu salarii la capitolul învățământ  cu suma de 44.000 lei din suma defalcată din TVA.

Având în vedere urgența cu care trebuia rectificat bugetul,aceasta s-a efectuat prin Dispoziție,care conform prevederilor legale trebuie validată în prima ședință de consiliu local.

  Președinte de ședință:supun la vot proiectul de hotărâre în forma prezentată.

Pentru  : 10 (Ciatlos György ,Kereszturi István , Magyari Zoltan, Menyhárt Bálint ,Nagy Ernő,  Paizs Sarolta ,Simon György ,Szabó Lóránd László , Varga Gheorghe ,Voniga Ladislau)

Împotrivă:  0

  Abţineri:  0

  Se discută punctul trei din cadrul ordinei de zi referitoare la proiectul de hotărâre privind rectificarea bugetului de venituri și cheltuieli pentru anul în curs

Primar:prezintă expunerea de motive și proiectul de hotărâre

  Fulop Robert:prezintă referatul de specialitate

  Fulop Robert:Consiliul județean a alocat comunei Acățari suma de 55.000 lei din suma defalcată din TVA pentru finanțarea drumurilor comunale.

  Prin Programul Național de Dezvoltare Locală ,pentru finanțarea obiectului de investiții ”Asfaltarea drumului comunal DC 43 Găiești-Suveica- s-a primit suma de 540.000 lei.

  Totodată ținând cont de colectarea unor sume mai mari față de cel proiectat inițial la începutul anului,  la cotele defalcate din impozitul pe venit, se propune majorarea  venitului propriu cu suma de 95.000 lei.

Aceste sume se regăsesc și la partea de cheltuieli,iar suma de 95.000 lei va fi utilizat la capitolele:transporturi,administrație,învățământ și cultură.

Tot din această sumă se dorește să se amenajeze și o nouă arhivă.

 

-  3 –

 

  Primar:după cum ați observat sumele sunt cu destinație și pentru acoperirea unor goluri de funcționare.

  Drumul comunal DC 43 Găiești-Suveica încă nu este finalizat,suma primită este binevenită.

  Sediul Primăriei este o clădire frumoasă , dar în care ar trebui să existe trei arhive:una pentru Primărie,una pentru Poliția locală și una pentru Evidența Persoanelor.

O sală de la etaj va fi transformată în arhivă,în care documentele vor fi arhivate pe rafturi rulante.

Am văzut o astfel de arhivă în Belgia și sper să găsim specialiști care să poată realiza și nouă.

S-a lucrat destul de mult în fiecare sat.La Murgești castelul Toldalagi este salvat de la degradare având acoperișul schimbat în întregime.La Gruișor se lucrează la căminul cultural.La Roteni se reamenajează  spațiul verde și se dorește să se  construiască un teren de sport sintetic multifuncțional lângă școală,având în vedere că copii făceau ora de gimnastică pe terenul de fotbal,care este foarte departe de școală.Prin deplasarea și reîntoarcerea de  la terenul de fotbal,ora de educație fizică era terminat,fără ca elevii să facă sport.La Stejeriș  a fost reparat căminul cultural,amenaja trotiar.Unde era foarte necesar am pietruit drumurile sătești,lucrare care se va continua ,dacă vor exista fonduri.

Legat de zilele comunei Acățari,trebuie să Vă informez că a fost un eveniment de mare succes cu multe delegați din străinătate și cu foarte mulți participanți.

  Președinte de ședință:supun la vot proiectul de hotărâre în forma prezentată.

Pentru  : 10 (Ciatlos György ,Kereszturi István , Magyari Zoltan, Menyhárt Bálint ,Nagy Ernő,  Paizs Sarolta ,Simon György ,Szabó Lóránd László , Varga Gheorghe ,Voniga Ladislau)

Împotrivă:  0

  Abţineri:  0

Se trece la discutarea punctului patru din cadrul ordinei de zi referitoare la proiectul de hotărâre privind aprobarea modernizării prin asfalatare a unor drumuri sătești din comuna Acățari.

Primar:prezintă expunerea de motive și proiectul de hotărâre

  Fulop Robert:prezintă referatul de specialitate

  Fulop Robert:la rectificarea bugetului din luna precedentă ,pentru modernizarea  prin asfalatare a unor drumuri sătești din comuna Acățari a fost aprobată suma de 400.000 lei.

Conform datelor culese și a calculelor effectuate, din acestă sumă se poate asflata o lungime de 2300-2400 m,reprezentând 9.560 mc de asflat.

Termenul de realizare se preconizează la două luni.

Se pune la dispoziția consilierilor denumirea drumurilor unde se dorește să se efectueze aceste lucrări.

  Primar:după cum știți în satul Acățari nu există nici un drum sătesc asfaltat,pe când unele sate au beneficiat de aceste lucrări prin asfaltarea drumurilor comunale.Mă refer la satele:Suveica,Gruișor,Roteni și Gruișor.Lucrări de asflatare au mai fost executate în satele Văleni și Roteni.

 

-  4 –

 

Cele prezentate mai sus au stat la baza propuneri ,ca asfaltarea drumurilor sătești să se realizeze/continue în satul Acățari.

Datele prezentate de contabilul șef sunt și în funcție de lățimea pe care drumul va fi asflatat. Nu este totuna dacă se asfaltează 3 m sau 4 m din lățimea unui drum.

Am prezentat cele de mai sus ca,consiliul local să cunoască  aceste lucruri.

Din calculele făcute în satul Acățari se pot asfalta toate drumurile sătești în afara drumului DS 797 ,pe  care a fost recent interzisă circulația autovehiculelor cu o masă totală de peste 1,5 t.

Având în vedere că drumul județean DJ 151D de la Ungheni până la Acățari a trecut în subordinea drumurilor naționale,iar în centrul satului se dorește construirea unui sens giratoriu se speră ca și această stradă să se modernizeze cât de curând.

Totodată Vă informez că în aceste drumuri  a căror asfaltare se dorește , există propusă și un drum sătesc din satul Găiești,a cărui lungime este de 315 m.

Simon Gyorgy:ar trebui ca și în satul Stejeriș să se asfalteze măcar drumul principal din centrul satului.

Ar fi fost corect ca în cazul în care în satul Acățari se asfaltează 300 de m și în satul Stejeriș să se asfalteze 100 m,având în vedere că satul Acățari este de trei ori mai mare decât satul Stejeriș.

Primar:observația este corectă.

Pentru asfaltarea acestor drumuri trebuie effectuate lucrări pregătitoare,cum este de exemplu organizarea de șantier,unde se vor  depozita mașinile și utilajele,motiv pentru care s-a propus ca odată început un sat să se lucreze cât mai mult în satul respectiv,ca costurile să fie cât mai reduse.

În satul Stejeriș asfaltarea drumurilor se va realiza la primăvară,când doresc să asfaltăm mai multe străzi nu una.

Am vrut ca în fiecare sat să se efectueze diferite lucrări.De exemplu după ce terminăm cu căminul cultural din Gruișor,echipa  de lucru se va deplasa la căminul cultural din Văleni,care în momentul de față nu poate fi utilizată pe timp de iarnă.

  Președinte de ședință:supun la vot proiectul de hotărâre în forma prezentată.

Pentru  : 10 (Ciatlos György ,Kereszturi István , Magyari Zoltan, Menyhárt Bálint ,Nagy Ernő,  Paizs Sarolta ,Simon György ,Szabó Lóránd László , Varga Gheorghe ,Voniga Ladislau)

Împotrivă:  0

  Abţineri:  0

  Primar:mulțumesc pentru vot.

  Săptămâna trecută cu o delegație am fost în orașul Vaja din Republica Ungară,unde am văzut realizări uriașe,privind starea clădirilor proprietatea comunei,ifrastructură,etc.

  Din discuțile purtate cu primarul din această localitate , am aflat că există o conlucrarea foarte bună între consiliul local și primar,aceasta fiind una din  motorul dezvoltări.Primarul este ajutat de consilieri în toate demersurile sale care vizează dezvoltarea comunei,astfel putând onora promisiunile făcute cetățenilor.

  Asfaltarea drumurilor sătești din satul Văleni,Roteni,iar acum în Acățari sau realizat/se realizează din fonduri propri,iar realizarea lor înseamnă dezvoltare,care  înseamnă satisfație atât pentru cetățeni, consilieri cât și mie personal.

-  5 –

Dacă există consens între consilieri și primar se pot realiza multe.

Se discută punctual cinci din cadul ordinei de zi referitoare la  proiectul de hotărâre  privind transmiterea în folosinţă gratuită a unui teren  Biserici Reformate Acățari.

Primar:prezintă expunerea de motive și proiectul de hotărâre

  Secretar:prezintă referatul de specialitate

  Primar:față de data trecută,când am discutat această problemă,Parohia Reformată Acățari s-a adresat Instituției noastre cu o cerere prin care solicită transmiterea terenului Bisericii ,în scopul edificări pe aceasta a unei case funerare.

Cum s-a discutat data trecută porțiunea neproductivă din teren este ideal pentru construirea casei funerare,cu toate că pe aceasta va trebui să se execute lucrări mari de nivelare.

Din nefericire în satul Acățari Bisericile nu au în proprietate teren cu un amplsament mai bun pentru această lucrare.

Avantajele acestui amplasament rezultă din următoarele fapte: cortegile funerare nu se vor mai deplasa pe drumul național,la această locație  se poate  ajunge prin două drumuri,există deja curent electric,este loc pentru parcarea autovehiculelor,etc.

  Menyhart Balint:după cum am înțeles dreptul de proprietate rămâne comunei.În astfel de situație Parohia poate obține autorizație de construire?

  Secretar: da.Pe terenurile închiriate,concesionate,date în folosință gratuită ,chiriașul/concesionarul poate obține autorizație.

  Menyhart Balint:pe ce  perioadă  se dă în folosință?

  Secretar:49 de ani.

  Președinte de ședință:supun la vot proiectul de hotărâre în forma prezentată.

Pentru  : 10 (Ciatlos György ,Kereszturi István , Magyari Zoltan, Menyhárt Bálint ,Nagy Ernő,  Paizs Sarolta ,Simon György ,Szabó Lóránd László , Varga Gheorghe ,Voniga Ladislau)

Împotrivă:  0

  Abţineri:  0

  Se trece la discutarea punctului șase din cadrul odinei de zi referitoare la proiectul de hotărâre  privind stabilirea unor măsuri pentru derularea procedurii pentru acordarea de  sprijin financiar pentru unităţile de cult.

Primar:prezintă expunerea de motive și proiectul de hotărâre

  Kocsis Robert:prezintă referatul de specialitate

  Primar:la început de an au fost stabilite unele  măsuri pentru derularea procedurii pentru acordarea de finanţări nerambursabile din bugetul local,  în domeniile: cultură, sport şi asistenţă socială.

  Din cauza unor probleme juridice ,pentru culte au fost amânate aceste măsuri, în bugetul local fiind  cuprinsă suma de 100.000 numai luna trecută ,la rectificarea bugetară.

  Pentru a putea beneficia de sprijin financiar, cultele trebuie să depună proiecte ,care vor fi analizate/verificate  de o comisie,puncate conform baremului ce se aprobă  și în funcție de punctajul obținut vor fi stabilite nivele  finanțări.

 

 

-  6 –

 

Kocsis Robert:în proiectul de hotărâre sunt supuse spre aprobare:ghidul solicitantului,modelul de cerere și modelul diferitor declarații,modelul contractului,acte privind  bugetul de venituri și cheltuieli ale programului,termenul de depunere a solicitării,etc.

Preconizăm că,contractele  de finanțare por fi semnate pe 22 octombrie a.c.

Primar:cunosc faptul că suntem aproape de sfârșitul anului,dar legislația prevede unele termene care trebuie respectate.

Menyhart Balint:imdeiat vine iarna,iar unele lucrări pe timp friguros nu se pot executa.

Ciatlos Gyorgy:sumele care se vor acorda trebuie cheltuiți în acest an?

Kocsis Robert:da.Sperăm ca înainte de Crăciun sesiunea să fie finalizată.Trebuie înțeles că termenele trebuie respectate.

Președinte de ședință:supun la vot proiectul de hotărâre în forma prezentată.

Pentru  : 10 (Ciatlos György ,Kereszturi István , Magyari Zoltan, Menyhárt Bálint ,Nagy Ernő,  Paizs Sarolta ,Simon György ,Szabó Lóránd László , Varga Gheorghe ,Voniga Ladislau)

Împotrivă:  0

  Abţineri:  0

Se discută punctual șapte din cadrul ordinei de zi referitoare la  proiectul de hotărâre privind  includerea unui teren în lista bunurilor care aparțin domeniului public al comunei Acățari.

Primar:prezintă expunerea de motive și proiectul de hotărâre

  Secretar:prezintă referatul de specialitate

  Secretar:Domeniul public al comunei Acățari  a fost atestat prin Hotărârea Guvernului nr.964/2002 pe baza  Legii nr.213/1998, privind proprietatea publică şi regimul juridic al acesteia, cu modificările şi completările ulterioare.

  Ca urmare a modificărilor survenite în patrimoniul unităţilor administrativ teritoriale de la momentul atestării până în prezent,respectiv a unor omisiuni de includere a unor bunuri în inventar , se impune actualizarea inventarului bunurilor ce aparţin domeniului public al comunei .

    Având în vedere că  din anexa  nr.9,privind inventarul bunurilor care aparţin domeniului  public al comunei Acăţari, a fost omis terenul în suprafață de 1091 mp înscris în CF nr.333/Roteni,nr.top 202  , se propune includerea acestuia în inventarul domeniului public al comunei Acățari.

  Acest teren  a fost expropriat în anul 1937,prin încheierea nr.1427 pentru construire școală de stat.

  Președinte de ședință:supun la vot proiectul de hotărâre în forma prezentată.

Pentru  : 10 (Ciatlos György ,Kereszturi István , Magyari Zoltan, Menyhárt Bálint ,Nagy Ernő,  Paizs Sarolta ,Simon György ,Szabó Lóránd László , Varga Gheorghe ,Voniga Ladislau)

Împotrivă:  0

  Abţineri:  0

 

 

 

-  7 –

Se trece la discutarea punctului opt din cadrul ordinei de zi referitoare la proiectul de hotărâre privind organizarea  expoziției ”Expo Agricolă  Acățari-Oktoberfest”.

Primar:prezintă expunerea de motive și proiectul de hotărâre

  Kocsis Robert:prezintă referatul de specialitate

  Primar:doresc ca acest eveniment,care a fost organizat primadată anul trecut,să devină o tradiție.

Din rezultatele anului precedent,care au fost peste așteptări,am tras concluziile necsare,astfel evenimentul din acest an va fi organizat puțin altfel.

Va dura numai două zile,vineri și sâmbătă.

Purtând discuții  cu reprezentați Instituțiilor,care au ajutat anul trecut în organizare,s-a concluzionat că evenimentul trebuie organizat și în acest an.

Există o implicare mare din partea acestor Instituții,unele cum este Consiliul județean,partener principal,urmând să ne ajute și financiar,tot ajutor financiar primind și de la Asociația Crescătorilor de bovine.

În momentul de față există o solicitare mare și din partea productărilor/expozanților,numărul acestora fiind deja mai mare ca în anul precedent,aceștia având posibilitatea să vândă produsele.

În cursul zilei de mâine va avea loc 0 ședință cu reprezentații tuturor Instituților implicate în organizare,urmând să se definitivească multe din problemele nerezolvate până în prezent.

Ca și în anul precedent vor fi expuse și utilaje agricole,care în funcție de numărul lor vor fi amplsate în parcarea din incinta Centrului de agrement și  sport,eventual în parcarea din fața Primăriei.

Sămbâtâ se va continua vânzarea produselor expuse,urmând ca seara să fie festivalul berii.Am dat și o denumire acestui eveniment:Oktoberfest,bere,pâine de casă și  specialități culinare.

Pâinea de casă s-a bucurat de intres mare anul precedent,iar la specialități culinare mă gândesc la diferite  produse tradiționale care se pot prepara pe plan local.

Firma mea va contribui la acest eveniment cu un porc,rasa ”Mangalica” ,din care se pot prepara specialități culinare, și cu un tauraș.

Va fi gătit gulaș,astfel ca invitații, toți expozanții de produse  să beneficieze de o porție de mâncare.

Din două corturi mai mici, va fi amplsata un cort pentru invitați,cum s-a procedat și la Zilele comunei Acățari.

Trebuie să menționez că toți expozanții vor beneficia de o diplomă și  de o sumă de participare.

Doresc ca,consiliul local pentru desfășurarea evenimentului ,din buget,să aloce suma de 20.000 lei .

Dacă Instituțile colaboratoare ,partenere în organizare,se implică atât de puternic,însemnă că văd ceva în acest eveniment.

Anul precedent fiind carantină pentru animale,din afara comunei,nu prea au existat participanți,dar sperăm că în acest an acest lucru se va schimba.

  Se discută despre contribuția fiecărui consilier la acest eveniment,

  Președinte de ședință:supun la vot proiectul de hotărâre în forma prezentată.

 

  - 8 -

Pentru  : 10 (Ciatlos György ,Kereszturi István , Magyari Zoltan, Menyhárt Bálint ,Nagy Ernő,  Paizs Sarolta ,Simon György ,Szabó Lóránd László , Varga Gheorghe ,Voniga Ladislau)

Împotrivă:  0

  Abţineri:  0

  Simon Gyorgy: în satul Stejeriș plafonul școlii generale,respetiv grădiniței  și a căminului cultural ,datorită acoperișului necorespunzător ,din cauza apei de ploaie care s-a infiltrat prin el ,este în curs de degradare,prezentând pericol pentru siguranța elevilor.

  Doresc ca aceste aspecte să fie verificate la fața locului de către un specialist pentru a putea lua măsurile necesare ce se impun.

  Primar:datorită vechimii clădirei  acest lucru se putea întâmpla.

  O parte din clădire a servit o perioadă de timp ca și locuință,fără ca cineva să  se intereseze de starea acoperișului.

  Vom evalua situația la fața locului,urmând să vedem dacă o reparație capitală este suficientă sau va fi nevoie de schimbarea în totalitate a acoperișului.

  Poate grădinița trebuie mutată într- altă sală.

  Simon Gyorgy:ar fi păcat ca clădirea să se distrugă,ce se poate trebuie salvat.

  Apa de ploaie se infiltrează și pe coridor.

  Menyhart Balint:am mai discutat despre problema internetului în școli.Rog primarul comunei ca această problemă să fie rezolvată cât de curând posibil.

  Primar:chiar azi a fost  administratorul de la Veszi TV,vom vedea posibilitățile care există ori la Veszi TV,ori la Lorinfo.

  Menyhart Balint:lorinfo este cel mai ușor realizabil în satul Văleni.

  Primar:vom discuta și cu conducerea școlii,urmând să luăm măsurile necesare ce se impun pentru rezolvarea acestei probleme.

 

 

 

 

  Nefiind alte intervenţi din partea consilierilor,preşedintele de şedinţă mulţumeşte pentru participare ,considerând încheiate lucrările şedinţei de azi.

 

 

  Preşedinte de şedinţă

    Magyari Zoltan

  Secretar,

    Jozsa Ferenc