08 August 2013
ROMÂNIA,
JUDEŢUL MUREŞ
PRIMĂRIA COMUNEI ACĂŢARI
Tel/Fax: 0265 –333.112, 0265- 333.298; e-mail: acatari@cjmures.ro, www.acatari.ro
Nr.3839 din 28 iunie 2013
P R O C E S-V E R B A L
al şedinţei Consiliului local Acăţari din 28 iunie 2013
Încheiat azi 28 iunie 2013 cu ocazia şedinţei ordinare a Consiliului local Acăţari .
Sunt prezenţi:Osvath Csaba,primarul comunei şi următori consilieri locali: Ciatlos György, Kereszturi István ,Magyari Zoltán, Menyhárt Bálint ,Nagy Ernő,Nám Vilmos,Paizs Sarolta, Pécsi Domokos ,Simon György,Szabó Lóránd László , Varga Gheorghe, Voniga Ladislau.
Primar:primul punct pe ordinea de zi a ședinței este alegerea președintelui de ședință pentru perioada iunie-august.
Având în vedere că precedentele ședințe au fost conduse de doi președinți ai comisiilor de specialitate propun pe cel de al treilea președinte de comisie, ca președinte de ședință pentru lunile iunie-august și anume pe d-ul Menyhart Balint.
Se supune la vot propunerea.
Pentru : 12 (Ciatlos György,Kereszturi István ,Magyari Zoltán ,Menyhárt Bálint,Nagy Ernő,Nám Vilmos,Paizs Sarolta , Pécsi Domokos ,Simon György,Szabó Lóránd László ,Varga Gheorghe, Voniga Ladislau)
Împotrivă: 0
Abţineri: 0
Președinte de ședință: rog secretarul comunei să prezinte observaţile consilierilor locali legate de conţinutul proceselor verbale al şedinţelor consiliului local data de 22 mai,respectiv 31 mai 2013.
Secretarul arată că nu a fost formulat nici o observaţie din partea consilierilor pentru modificarea conţinutului procesului verbal amintit,în consecinţă acestea se aprobă cu unanimitate .
- 2 -
Preşedintele de şedinţă prezintă ordinea de zi pentru şedinţa de azi care cuprinde următoarele puncte:
1.Proiect de hotărâre privind alegerea președintelui de ședință pentru lunile iunie-august 2013.
2.Proiect de hotărâre privind validarea Dispoziției nr.124/2013,de rectificare a bugetului de venituri și cheltuieli pentru anul în curs.
3.Proiect de hotărâre privind rectificarea bugetului de venituri și cheltuieli pentru anul în curs.
4.Proiect de hotărâre privind organizarea manifestări cultural artistice “Zilele comunei Acăţari”.
5.Proiect de hotărâre privind privind instituirea unor taxe de ocupare a domeniului public la manifestarea “Zilele comunei Acățari” şi alte manifestări organizate în 2013.
6.Proiect de hotărâre de aprobare a regulamentului-cadru privind autorizarea şi funcţionarea unităţilor comerciale în comuna Acățari.
7.Proiect de hotărâre privind aprobarea aderării unei unităţi administrativ teritoriale la Asociaţia de Dezvoltare Intercomunitară AQUA INVEST MUREŞ
8.Proiect de hotărâre privind mandatarea d-lui Kereszturi Istvan,viceprimarul comunei Acățari,pentru a vota ajustarea prețurilor și tarifelor aferente serviciului de apă și canalizare în AGA ”Aqua Invest Mureș”.
9.Întrebări,interpelări.
Primar:doresc să propun încă un punct care să fie inclusă pe ordinea de zi și anume:
Proiect de hotărâre privind aprobarea acordului de parteneriat între Primăria comunei Acățari și Fundația Tabula din mun.Tg-Mureș în vederea implementări proiectului de finanțare în cadrul POS DRU ”Șanse reale de ocupare a forței de muncă în contextul dezvoltării durabile a zonei Acățari”
Nefiind alte propuneri din partea consilierilor cu unanimitate se aprobă ordinea de zi propusă cu modificarea propusă de primar.
Se trece la discutarea punctului doi din cadrul ordinei de zi referitoare la proiectul de hotărâre privind validarea Dispoziției nr.124/2013,de rectificare a bugetului de venituri și cheltuieli pentru anul în curs.
Primar : prezintă proiectul de hotărâre cu expunerea de motive
Fulop Robert:prezintă referatul de specialitate
Fulop Robert:prin Dispoziția nr.124/2013 s-a aprobat rectificarea bugetului în sensul că de la trimestrul IV suma de 98.000 lei,reprezentând cheltuieli de personal la profesori,a fost transferată în trimestrul II.
Conform prevederilor Dispoziției,aceasta se supune validării consiliului local în prima ședință,drept pentru care s-a inițiat proiectul de hotărâre.
Preşedinte de şedinţă: nefiind intervenţi din partea consilierilor supun la vot proiectul de hotărâre în forma prezentată.
- 3-
Pentru : 12 (Ciatlos György,Kereszturi István ,Magyari Zoltán ,Menyhárt Bálint,Nagy Ernő,Nám Vilmos,Paizs Sarolta , Pécsi Domokos ,Simon György,Szabó Lóránd László ,Varga Gheorghe, Voniga Ladislau)
Împotrivă: 0
Abţineri: 0
Se discută punctul trei din cadrul ordinei de zi referitoare la proiectul de hotărâre privind rectificarea bugetului de venituri și cheltuieli pentru anul în curs.
Primar : prezintă proiectul de hotărâre cu expunerea de motive
Fulop Robert:prezintă referatul de specialitate
Fulop Robert:datorită măsurilor eficiente de colectare veniturile proprii de la persoane fizice și juridice în cele două trimestre a crescut cu valoarea de 150.000 lei față de suma inițial prevăzută în buget.
La capitolul cheltuieli această sumă a fost repartizată pentru acoperirea cheltuielilor de funcționare,repararea școlilor,organizarea manifestări cultural artistice ”Zilele comunei Acățari”.
Varga Gheorghe:ar fi fost bine dacă din această sumă se repartiza și pentru continuarea asfaltări drumului comunal Găiești-Suveica.
Primar:doresc să arăt consilierului că Hotătârea Guvernului nr. 577 din 25 septembrie 1997 ,pentru aprobarea Programului privind reabilitarea, modernizarea şi/sau asfaltarea drumurilor de interes judeţean şi de interes local, alimentarea cu apă, canalizarea şi epurarea apelor uzate la sate, precum şi în unităţile administrativ-teritoriale cu resurse turistice a fost aprogată,toate proiectele legate de dezvoltarea comunelor fiind incluse în Ordonanța de Urgență nr. 28 din 10 aprilie 2013,pentru aprobarea Programului naţional de dezvoltare locală,în subprogramul ”Modernizarea satului românesc”.
Din informațiile pe care avem prin acest subprogram urmează să se primească suma de cca.10 miliarde lei,care ar acoperi plata tuturor lucrărilor executate la asfaltarea celor două drumuri comunale.
Având în vedere că un proiect al județului nu s-a putut finanța,suma primită pentru acest proiect urmează să se repartizeze pe unitățiile administrativ teritoriale,astfel suma enunțată mai sus poate să se majoreze.
Referitor la repartizarea sumei de 150.000 lei doresc să menționez că aceasta s-a făcut în așa fel încât toate sectoarele să funcționeze,iar pentru organizarea manifestări ”Zilele comunei Acățari” s-a propus suma de 35.000 lei.
Fulop Robert:în buget s-a mai propus o rectificare,având în vedere că prin proiectul ”Înființarea și dotarea serviciului de deszăpezire și întreținere spații verzi în comuna Acățari,județul Mureș” s-a câștigat procurarea unui tractor multifunctional în valoare de 279.000 lei,sumă care trebuie cuprins în buget la capitolul fonduri externe nerambursabile.
Există UAT-uri care deja au intrat în posesia utilajelor câștigate,la noi fiind o licitație cu trei firme,procedura a durat mai mult.
Primar:speram ca de ziua mea să intrăm în posesia utilajului,dar acest lucru se va întâmpla numai sptămâna viitoare.
- 4 –
Preşedinte de şedinţă: nefiind intervenţi din partea consilierilor supun la vot proiectul de hotărâre în forma prezentată.
Pentru : 12 (Ciatlos György,Kereszturi István ,Magyari Zoltán ,Menyhárt Bálint,Nagy Ernő,Nám Vilmos,Paizs Sarolta , Pécsi Domokos ,Simon György,Szabó Lóránd László ,Varga Gheorghe, Voniga Ladislau)
Împotrivă: 0
Abţineri: 0
Primar:propun ca punctul patru din cadrul ordinei de zi referitoare la proiectul de hotărâre privind organizarea manifestări cultural artistice “Zilele comunei Acăţari”să fie discutată la sfârșit.
Se trece la discutarea punctului cinci din cadrul ordinei de zi referitoare la proiectul de hotărâre privind privind instituirea unor taxe de ocupare a domeniului public la manifestarea “Zilele comunei Acățari” şi alte manifestări organizate în 2013.
Primar : prezintă proiectul de hotărâre cu expunerea de motive
Secretar:prezintă referatul de specialitate
Primar:manifestarea se organizează a treisprezecelea dată,existând și până în prezent o hotărâre prin care au fost stabilite taxele de ocupare a domeniului public,dar aceasta trebuie reînnoită.
Secretar:prezintă taxele propuse în proiectul de hotărâre.
Primar:după cum cunoașteți anul trecut s-a pus la punct o parcare,care era absolut necesară,având în vedere că pe drumul național parcarea este interzisă.
După cum s-a văzut taxele sunt de mp,fiind mai mari la comercianți care desfac băuturi alcoolice.
Preşedinte de şedinţă: nefiind intervenţi din partea consilierilor supun la vot proiectul de hotărâre în forma prezentată.
Pentru : 12 (Ciatlos György,Kereszturi István ,Magyari Zoltán ,Menyhárt Bálint,Nagy Ernő,Nám Vilmos,Paizs Sarolta , Pécsi Domokos ,Simon György,Szabó Lóránd László ,Varga Gheorghe, Voniga Ladislau)
Împotrivă: 0
Abţineri: 0
Se discută punctul șase din cadrul ordinei de zi referitoare la proiectul de hotărâre de aprobare a regulamentului-cadru privind autorizarea şi funcţionarea unităţilor comerciale în comuna Acățari.
Primar : prezintă proiectul de hotărâre cu expunerea de motive
Secretar:prezintă referatul de specialitate
Secretar: Normele legale in vigoare privind organizarea şi desfăşurarea activităţilor comerciale instituie autorităţilor locale anumite obligatii privind asigurarea dezvoltării armonioase a reţelei de societăţi cu activitate de comercializare a produselor și serviciilor.
- 5 -
Sunt reglementate activitatile din sectorul comercial si al serviciilor de piata inclusiv cele de alimentatie publica, privind cerintele necesare desfasurarii acestor activitati, structurile de vanzare, practicile comerciale si regulile generale de comercializare, precum si sanctiunile in caz de nerespectare a prevederilor acestora.
Activitatea comerciala, in sensul legislatiei sus amintite, se exercita cu referire la produsele alimentare, nealimentare si la serviciile de piata, inclusiv cele de alimentatie publica.
Exercitarea activitatii de comercializare in zone publice este supusa acordului autoritatilor administratiilor publice locale, cu respectarea regulamentelor proprii ale acestora.
Având în vedere că până în prezent nu am avut un regulament propriu,prin proiectul de hotărâre s-a propus aprobarea acestuia.
În cadrul regulamentului propriu întocmit la nivel de comună,am introdus anumite obligatii din partea agentilor economici de profil,privind obţinerea Autorizatiei de funcţionare,precum şi documentaţia în baza caruia se poate obţine acest act si respectiv avizarea orarului de functionare.
Preşedinte de şedinţă: nefiind intervenţi din partea consilierilor supun la vot proiectul de hotărâre în forma prezentată.
Pentru : 12 (Ciatlos György,Kereszturi István ,Magyari Zoltán ,Menyhárt Bálint,Nagy Ernő,Nám Vilmos,Paizs Sarolta , Pécsi Domokos ,Simon György,Szabó Lóránd László ,Varga Gheorghe, Voniga Ladislau)
Împotrivă: 0
Abţineri: 0
Se trece la discutarea punctului șapte din cadrul ordinei de zi referitoare la proiectul de hotărâre privind aprobarea aderării unei unităţi administrativ teritoriale la Asociaţia de Dezvoltare Intercomunitară AQUA INVEST MUREŞ
Primar : prezintă proiectul de hotărâre cu expunerea de motive
Secretar:prezintă referatul de specialitate
Secretar:este vorba despre aderarea comunei Secuieni la Asociaţia de Dezvoltare Intercomunitară AQUA INVEST MUREŞ
Primar:aproape lunare se aprobă astfel de proiecte de hotărâri.
Preşedinte de şedinţă: nefiind intervenţi din partea consilierilor supun la vot proiectul de hotărâre în forma prezentată.
Pentru : 12 (Ciatlos György,Kereszturi István ,Magyari Zoltán ,Menyhárt Bálint,Nagy Ernő,Nám Vilmos,Paizs Sarolta , Pécsi Domokos ,Simon György,Szabó Lóránd László ,Varga Gheorghe, Voniga Ladislau)
Împotrivă: 0
Abţineri: 0
Se discută punctul opt din cadrul proiectului de hotărâre privind proiectul de hotărâre privind mandatarea d-lui Kereszturi Istvan,viceprimarul comunei Acățari,pentru a vota ajustarea prețurilor și tarifelor aferente serviciului de apă și canalizare în AGA ”Aqua Invest Mureș”.
- 6 –
Primar : prezintă proiectul de hotărâre cu expunerea de motive
Secretar:prezintă referatul de specialitate
Secretar: În strategia de tarifare a apei potabile ,respectiv la tarifele aplicate la canalizare-epurare a Companiei Aquaserv SA, sunt prevederi care permit ajustarea/modificarea ale tarifelor în fiecare an la 1 ianuarie și 1 iulie atât cu inflația cumulată cât și în termen real,pentru a asigura realizarea investiției și pentru a îndeplinii cerințele Directivelor Europene.
Tarifele se stabilesc după obținerea avizului de la ANRSC.
Prezentele modificări propuse sunt:
- În termen reali de 3% la apă potabilă și 13,4% la canalizare-epurare
- Ajustarea cu indicele prețuri de consum de 105,08% aferent perioadei 01 iunie 2012-30 aprilie 2013.
Astfel după aprobarea noilor prețuri tarifele la apă potabilă și canalizare- epurare ajung la următoarele valori:
Apă potabilă:pentru populație 3,73 lei/mc
pentru rest utilizatori 3,01 lei/mc
pentru operatori rurali: 1,92 lei/mc
Canalizare-epurare: pentru populație 2,80 lei/mc
pentru rest utilizatori 2,26 lei/mc
pentru operatori rurali: 1,50 lei/mc
Preşedinte de şedinţă: nefiind intervenţi din partea consilierilor supun la vot proiectul de hotărâre în forma prezentată.
Pentru : 12 (Ciatlos György,Kereszturi István ,Magyari Zoltán ,Menyhárt Bálint,Nagy Ernő,Nám Vilmos,Paizs Sarolta , Pécsi Domokos ,Simon György,Szabó Lóránd László ,Varga Gheorghe, Voniga Ladislau)
Împotrivă: 0
Abţineri: 0
Se trece la discutarea punctului următor din cadrul ordinei de zi referitoare la proiectul de hotărâre privind aprobarea acordului de parteneriat între Primăria comunei Acățari și Fundația Tabula din mun.Tg-Mureș în vederea implementări proiectului de finanțare în cadrul POS DRU ”Șanse reale de ocupare a forței de muncă în contextul dezvoltării durabile a zonei Acățari”
Primar : prezintă proiectul de hotărâre cu expunerea de motive
Kocsis Robert:prezintă referatul de specialitate
Kocsis Robert:parteneriatul se propune în vederea depuneri unui proiect comun între fundația Tabula-lider de parteneriat- și Primăria comunei Acățari-partener-.
Prin proiect se dorește ca din zona comunei Acățari persoanele fără loc de muncă,sau care doresc să se reprofileze, să efectueze un curs de calificare în vederea obținerii unei diplome în diferite mesrii.
- 7-
Meseriile au fost astfel alese să țină cont de necesitatea actuală de ocupare a forței de muncă,cum ar fi:ospătar,bucătar,îngrijitor de persoane,limbi străine,specialiști în cablaj,contabil,lucrător comercial,etc.
Numărul de participanți la proiect trebuie să fie de minim 252 de persoane din care 50% femei și 50% bărbați,din care 198 trebuie să obțină diplomă,iar 20 loc de muncă.
Durata proiectului este de 18 luni,iar diploma obținută este recunoscută pe plan european.
Fundația Tabula s-ar ocupa cu partea profesională,Primăria comunei Acățari asigurând spațiul și echipamentele necesare desfășurării cursului.
Valoarea totală a proiectului este de 1.234.996 lei (863.268 lei fundația și 371.728 lei Primăria)din care cofinanțarea din partea Instituției noastre de 2%:7434 lei,sumă care trebuie cuprinsă în buget numai anul viitor.
Doresc să menționez că până în prezent au fost depuse 19 proiecte din care 16 pentru Parohii,iar trei proiecte de valori mai mari pentru primărie.
Existența unui protocol de parteneriat este condiție obligatorie pentru câștigarea proiectului.
Primar:după cum s-a prezentat ,la derularea proiectului este necesară participarea a 252 de persoane,dar noi dorim să cooptăm 260-270 de persoane.
În grupe pe vor fi 15-18 persoane.
Nagy Erno:cât costă participarea la aceste cursuri?
Kocsis Robert:cursul făcând parte din POS DRU Axa prioritară este gratis.
Nagy Erno:la alte cursuri ce se organizează de fundația Tabula există tarife.
Kocsis Robert:fiind vorba despre un proiect operațional sectorial de postaderare la cursuri nu se vor percepe taxe.
Simon Gyorgy:cât timp va ține un curs?
Kocsis Robert:perioada de derulare a proiectului este de 18 luni,iar un curs va ține 3-4 luni.
Simon Gyorgy:la curs pot participa numai persoanele fără loc de muncă?
Kocsis Robert:nu,pot participa și persoanele care doresc o recalificare.
Preşedinte de şedinţă: nefiind intervenţi din partea consilierilor supun la vot proiectul de hotărâre în forma prezentată.
Pentru : 12 (Ciatlos György,Kereszturi István ,Magyari Zoltán ,Menyhárt Bálint,Nagy Ernő,Nám Vilmos,Paizs Sarolta , Pécsi Domokos ,Simon György,Szabó Lóránd László ,Varga Gheorghe, Voniga Ladislau)
Împotrivă: 0
Abţineri: 0
Se discută punctul patru din cadrul ordinei de zi referitoare la proiectul de hotărâre privind organizarea manifestări cultural artistice “Zilele comunei Acăţari”.
Primar:trebuie să discutăm despre organizarea manifestării,având în vedere că invitațiile pentru acest eveniment,împreună cu programul trebuie trimis din timp.
- 8 –
Doresc să Vă prezint un proiect de program care se poate îmbunătății prin sugestile voastre:
Programul ar fi următorul:
Vineri 16 august
18:00 Deschiderea oficială a zilelor comunei Acăţari
Primirea delegaţiilor externe şi locale
Iau cuvântul:
Osvath Csaba – primar Acăţari
Reprezentanţi locali şi naţionali din partea UDMR
Primarii şi reprezentanţii delegaţiilor externe
Decernarea premiilor şi distincţiilor
Inaugurarea noi aripi a primăriei unde va funcţiona unitatea de prevenire a dezastrelor
Inaugurarea biroului de dezvoltare rurala
Prezentarea activităţii Asociaţiei Prosperitatea Rază de Soare Napsugar Emberjoleti Alapitvany
19:00 Dineu în sala festivă a primăriei
19:30 Marşul motociciliştilor şi spectacol cu majorete
20:00 Concerte
Sâmbătă 17 august
10:00 Deschidere târg- prezentarea produselor tradiţionale
10:30 Întreceri sportive, activităţi pentru copii
10:30 Concurs de gătit gulaş
11:00 Slujbă religioasă
13:30 Concurs al echipelor de pompieri zonali
16:00 Activităţi culturale- dansuri populare
20:00 Concerte
Laszlo Attila, România
3+2 Ungaria
Duminică, 18 august
10:00- Tîrg local prezentare produse locale
11:00 Competiţii sportive
18:00 Concert de muzică populară
19:00 Concurs de frumuseţe – frumoasa Văii Nirajului
21:00 Concert Zoltan Erika Ungaria
22:00 Concert Ferro şi Henna, Ungaria
23:00 Foc de artificii
- 9 –
Primar:doresc să subliniez ca la acest eveniment vor participa cca.50-60 de invitați din străinătate,pe care trebuie să tratăm pe parcursul a trei zile.
Fondul propus în buget pentru organizarea manifestării este de 350 milioane lei vechi,care nu va fi suficient.
Pentru accesare de fonduri avem depus un proiect a cărui finalitate se va afla la începutul lunii viitoare.Totodată avem și sponzori care vor contribui la organizarea evenimentului.
Vineri la deschiderea oficială a manifestării doresc să organizez un cocktail de primire în sala de ședințe.
Cum s-a procedat și în anul precedent, pentru orchestra din satul Văleni și motocicliști,vineri seara se va prepara un gulaș.
Prânzul zilei de sămbâtă va fi asigurat din gulașul gătit de reperezentanți satelor.
Pe tot parcursul evenimentului la dispoziția invitaților,angajaților și consilierilor va sta un cort unde vor putea servi băuturi și vor putea mânca.
Vom face un regulament cu privind orarul când va fi servită masa,cine și cum poate intra în acest cort.
Eu voi contribui la organizarea evenimentului cu o junincă de 400-500 de kg,Pecsi Domokos cu un porc,dar ca totul să se desfășoare în condiții normale și decente ,aștept ca și consilieri să contribuie cu ce pot.
Am văzut anul trecut că în vase de 50 de litri se gătea 30 de litri de gulaș,fapt care nu este normal.
Sunt întrebați pe rând consilierii din fiecare sat dacă vor participa la gătit de gulaș și ce cantitate vor prepara.
Se poartă discuții pe marginea organizării acestei manifestări.
Nefiind alte intervenţi din partea consilierilor,preşedintele de şedinţă mulţumeşte pentru participare ,considerând încheiate lucrările şedinţei de azi.
Preşedinte de şedinţă
Menyhart Balint
Secretar,
Jozsa Ferenc