11 May 2022

ROMÂNIA

JUDEŢUL MUREŞ

PRIMĂRIA COMUNEI ACĂŢARI

Tel/Fax: 0265 333112, 0265 333298; e-mail: acatari@cjmures.ro, www.acatari.ro

 

 

Nr.2888 din  28 aprilie 2022

 

 

 

P R O C E S-V E R B A L

al şedinţei  Consiliului local Acăţari din 28 aprilie 2022

 

 

                   Încheiat azi  28 aprilie 2022 cu ocazia şedinţei  ordinare   a Consiliului local al comunei Acăţari.

                   La ședință sunt prezenţi: Osvath Csaba,primarul  comunei Acățari  și următori consilieri locali:  Albert Marton , Balint Barnabas Attila, Ciatlos Gyorgy, Krizsan Tibor  ,Laszlo Jozsef , Magyari Zoltan  , Menyhart Balint, More Tibor, Nagy Albert , Nagy Dalma Imola  , Nam Vilmos, Pecsi Domokos ,Veres Gaspar Ervin

La ședință participă : Toth Emese Zsuzsanna, administrator public   , Fulop Robert, șef  Birou financiar contabil și resurse umane , More Tibor , șef SVSU Acățari, Szocs Judit,delegat sătesc satul Stejeriș  și Piri Jozsef,delegat sătesc satul Corbești.

 

Președinte de ședință:salut pe cei prezenți și dau citire ordinei de zi pentru ședința de azi, care cuprinde următoarele puncte:    

 

1.Proiect de hotărâre privind alegerea  presedintelui de sedinta pentru  lunile mai – iulie  2022

                                                                             Inițiator:Primarul comunei

          2. Proiectr de hotărâre privind aprobarea contul de execuție bugetară pentru trimestrul  I  al anului 2022

                                                                             Inițiator:Primarul comunei

          3. Proiect de hotărâre privind indexarea impozitelor și taxelor locale pentru anul 2023

                                                                             Inițiator:Primarul comunei

4. Proiect de hotărâre privind aprobarea  bilanțul contabil, contul de profit și pierdere, date informative situația activelor imobilizate, note explicative, raportul administratorului, declarația administratorului pentru exercițiului financiar al anului 2021 și balanța de verificare a societății TUTTI WELLNESS S.R.L, cu sediul în com. Acățari, sat Roteni, nr. 246, avândCUI 42599003, J26/621/2020

                                                                             Inițiator:Primarul comunei

          5.Proiect de hotărâre privind aprobarea Planului de integritate, aferent Strategiei Naționale Anticorupție, ciclul strategic 2021-2025

                                                                             Inițiator:Primarul comunei

          6.Întrebări,interpelări.

 

-         1 -

 

          Primar:doresc să propun încă un punct pe ordinea de zi,respectiv: Proiectul de hotărâre privind rectificarea bugetului de venituri și cheltuieli.

          Acest punct se referă la finanțarea  întocmirii unei DALI pentru Reabilitarea și modernizarea clădirii școlii din Acățari, în comuna Acățari în vederea creșterii eficienței energetice

 

                   Președinte de ședință:supun la vot ordinea de zi  cu propunerea d-lui primar.:

 

                             Pentru: 13 (Albert Marton , Balint Barnabas Attila ,Ciatlos Gyorgy, Krizsan Tibor  ,Laszlo Jozsef , Magyari Zoltan  , Menyhart Balint, More Tibor, Nagy Albert , Nagy Dalma Imola  , Nam Vilmos, Pecsi Domokos, Veres Gaspar Ervin )

Împotrivă:   0

Abţineri:      0

 

                    Președinte de ședință:supun la vot conținutul procesului verbal al ședinței din   31 martie   2022,care se află pe site-ul Primăriei.

 

                             Pentru: 13 (Albert Marton , Balint Barnabas Attila ,Ciatlos Gyorgy, Krizsan Tibor  ,Laszlo Jozsef , Magyari Zoltan  , Menyhart Balint, More Tibor, Nagy Albert , Nagy Dalma Imola  , Nam Vilmos, Pecsi Domokos, Veres Gaspar Ervin )

Împotrivă:   0

Abţineri:      0

 

Primar : primul punct înscris pe ordinea de zi  este proiectul de hotărâre privind alegerea  presedintelui de sedinta pentru  pentru  lunile mai – iulie  2022

 

Vă rog propuneri.

Menyhart Balint:propun pe d-ul consilier Laszlo Jozsef.

Președinte de ședință:supun la vot propunerea făcută.

 

                             Pentru: 13 (Albert Marton , Balint Barnabas Attila ,Ciatlos Gyorgy, Krizsan Tibor  ,Laszlo Jozsef , Magyari Zoltan  , Menyhart Balint, More Tibor, Nagy Albert , Nagy Dalma Imola  , Nam Vilmos, Pecsi Domokos, Veres Gaspar Ervin )

Împotrivă:   0

Abţineri:      0

         

          Se trece la discutarea punctului doi înscris pe ordinea de zi referitoare la proiectul de hotărâre privind aprobarea contul de execuție bugetară pentru trimestrul  I  al anului 2022

 

  Fulop Robert: În conformitate cu prevederile  art. 57 din Legea nr.273/2006 ,privind finanţele publice locale,republicată, consiliul local a comunei trebuie să aprobe exceuția bugetului local pentru fiecare trimestru, drept pentru care, se propune spre aprobare contul de execuţie bugetară pe trimestrul I anul 2022 cu următoarele date:

-         2 –

 

I.          Bugetul Local:

-         total venituri:                      3.411.119  Lei

-         total cheltuieli:                   1.696.489 Lei

-         Rezultatul exercitiului        1.714.630 Lei

Secțiunea de funcționare:

-         venituri:                               3.303.119   Lei

-         cheltuieli:                             1.609.986 Lei

-         Rezultatul exercitiului SF:      1.693.133 Lei

Secțiunea de dezvoltare:

-         Venituri:                                          108.000  Lei

-         Cheltuilei:                                          86.503  Lei

-         Rezultatul exercitiului SD:                21.497  Lei

II.       Venituri Activitati autofinantate – Venituri proprii si subventii:

-         Venituri SF:                                        53.760  Lei

-         cheltuieli:                                            39.648 Lei

-         rezultatul exercitiului:                       14.112  Lei

 

Președinte de ședință:dacă nu sunt observații propun pentru vot proiectul de hotărărâre în forma prezentată:

Pentru: 13 (Albert Marton , Balint Barnabas Attila ,Ciatlos Gyorgy, Krizsan Tibor  ,Laszlo Jozsef , Magyari Zoltan  , Menyhart Balint, More Tibor, Nagy Albert , Nagy Dalma Imola  , Nam Vilmos, Pecsi Domokos, Veres Gaspar Ervin )

Împotrivă:   0

Abţineri:      0

 

Se discută punctul trei înscris pe ordinea de zi referitoare la proiectul de hotărâre privind proiectul de hotărâre privind indexarea impozitelor și taxelor locale pentru anul 2023.

          Fulop Robert: Dispozițiile Codului fiscal, cu modificările și completările ulterioare, precizează expres obligația indexării impozitelor și taxelor locale:

 “ (1) În cazul oricărui impozit sau oricărei taxe locale, care constă într-o anumită sumă în lei sau care este stabilită pe baza unei anumite sume în lei, sumele respective se indexează anual, până la data de 30 aprilie, de către consiliile locale, ţinând cont de rata inflaţiei pentru anul fiscal anterior, comunicată pe site-urile oficiale ale Ministerului Finanţelor Publice şi Ministerului Lucrărilor Publice, Dezvoltării şi Administraţiei.”

Conform dispozițiilor legale sumele indexate se aprobă prin hotărărea Consiliului Local și se aplică în anul fiscal următor.

Prin comunicatul Direcției Județeană de Statistică Mureș rezultă  că rata inflației pentru anul 2021 față de anul 2020 este de 5,1%.

De asemenea, nivelul ratei inflației comunicată pe site-ul Ministerului Dezvoltării Lucrărilor Publice și Administrative este 5,1%.

                                -  3 –

 

Precizez faptul că indexarea impozitelor și taxelor locale cu rata inflației este o obligație legală a autorității deliberative.

Având în vedere cele de mai sus se propune spre aprobare Consiliului Local proiectul de hotărâre privind indexarea nivelului impozitelor și taxelor care constă într-o anumită sumă în lei, cât și a limitelor amenzilor contravenționale cu rata inflației de 5,1%,  începând cu anul 2023.

 

Președinte de ședință:dacă nu sunt observații propun pentru vot proiectul de hotărărâre în forma prezentată:

Pentru: 13 (Albert Marton , Balint Barnabas Attila ,Ciatlos Gyorgy, Krizsan Tibor  ,Laszlo Jozsef , Magyari Zoltan  , Menyhart Balint, More Tibor, Nagy Albert , Nagy Dalma Imola  , Nam Vilmos, Pecsi Domokos, Veres Gaspar Ervin )

Împotrivă:   0

Abţineri:      0

 

Se trece la discutarea punctului patru înscris pe ordinea de zi referitoare la proiectul de hotărâre  proiectul de hotărâre privind aprobarea  bilanțul contabil, contul de profit și pierdere, date informative situația activelor imobilizate, note explicative, raportul administratorului, declarația administratorului pentru exercițiului financiar al anului 2021 și balanța de verificare a societății TUTTI WELLNESS S.R.L, cu sediul în com. Acățari, sat Roteni, nr. 246, avândCUI 42599003, J26/621/2020.

 

                        Toth Emese Zsuzsanna:Societatea Comerciala TUTTI WELLNESS S.R.L are asociat unic comuna Acățari, care exercită, în numele unității administrativ-teritoriale, toate drepturile si obligațiile corespunzătoare, prin Consiliul Local al com.Acățari.

          Conform Statutului,  Consiliul Local Acățari  îndeplinețte atribuțiile adunării generale a asociatului unic, având printre alte atribuții si aprobarea situaților financiare anuale, pronunțându-se totodată si asupra gestiunii administratorului.

          În proiectul de hotărâre este vorba despre aprobarea bilanțului contabil a societății pe anul 2021.

          În acest an în organigrama societății au fost unele modificări,respectiv schimbarea administratorului și a unei părți dintre angajați.

          În anul 2021,datorită situației epideomiologice , societatea a funcționat numai trei luni.

          În momentul de față se fac pregătiri pentru pornirea sezonului 2022,lucrările fiind destul de avansate.

Din documentele contabile , a reieșit faptul ca in anul 2021 , societatea comercială a realizat în activitatea economico-financiară

-         venituri totale de   3887.548 lei,

-         cheltuieli totale de 304.108  lei,

-         rezultatul net al exercitiului financiar:

-profit brut 83.440 lei,

-profit net   71.692 lei

                    - 4 -

 

Președinte de ședință:dacă nu sunt observații propun pentru vot proiectul de hotărărâre în forma prezentată:

Pentru: 13 (Albert Marton , Balint Barnabas Attila ,Ciatlos Gyorgy, Krizsan Tibor  ,Laszlo Jozsef , Magyari Zoltan  , Menyhart Balint, More Tibor, Nagy Albert , Nagy Dalma Imola  , Nam Vilmos, Pecsi Domokos, Veres Gaspar Ervin )

Împotrivă:   0

Abţineri:      0

 

                   Se discută punctul cinci din cadrul ordinei de zi referitoare la proiectul de hotărâre privind aprobarea Planului de integritate, aferent Strategiei Naționale Anticorupție, ciclul strategic 2021-2025.

                  

                   Secretar general:Despre acest punct din cadrul ordinei de zi Primarul comunei a făcut referiri în ședința trecută

                   În anul precedent a fost adoptată Hotărârea nr. 1269/2021, privind aprobarea Strategiei naţionale anticorupţie 2021-2025 şi a documentelor aferente acesteia  .

        În acest act este prevăzut:până la finalul lunii martie 2022, toate instituţiile şi autorităţile publice centrale şi locale, inclusiv cele subordonate, coordonate, aflate sub autoritate, precum şi întreprinderile publice îndeplinesc procedurile privind asumarea unei agende de integritate organizaţională, iar până la finalul lunii iunie 2022 elaborează, adoptă, diseminează în cadrul instituţiei, autorităţii publice, respectiv întreprinderii publice şi transmit Ministerului Justiţiei planurile de integritate aferente. 

Scopul Strategiei Naționale Anticorupție, ciclul strategic 2021-2025  este de a consolida sistemul de prevenire și combatere a corupției prin consolidarea mecanismelor de identificare și gestionare a riscurilor, amenințărilor și vulnerabilităților circumscrise acestui fenomen, în vederea garantării profesionalismului și eficienței în sectorul public, a siguranței cetățenilor și de a susține un mediu social și economic dezvoltat.

Se dorește foarte mult digitalizarea serviciilor publice care pot fi automatizate, cu scopul de a reduce riscurile de corupție generate de interacțiunea directă cu oficialii publici.

          Noul cadru legislativ stabilește obiectivele generale și specifice, seturile de indicatori de performanță, riscurile asociate obiectivelor și măsurile ce trebuie puse în aplicare pentru o bună implementare a acestei strategii, inventarul măsurilor preventive, precum și indicatorii de evaluare.

Strategia trebuie să respecte  specificul entității publice , vizând asumarea transparenței decizionale și a guvernării deschise în domeniul anticorupției: prevenire, educație și combatere.

O componentă importantă a Strategiei este planul de integritate care se aprobă prin ordin sau decizie a conducerii instituţiilor şi autorităţilor, motiv pentru care a fost prezentat proiectul de hotărâre. 

          După aprobarea aceasta se transmite Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației,având în vedere că implementarea SNA este cuprinsă în PNRR.

                                                          - 5 -

         

Președinte de ședință:dacă nu sunt observații propun pentru vot proiectul de hotărărâre în forma prezentată:

Pentru: 13 (Albert Marton , Balint Barnabas Attila ,Ciatlos Gyorgy, Krizsan Tibor  ,Laszlo Jozsef , Magyari Zoltan  , Menyhart Balint, More Tibor, Nagy Albert , Nagy Dalma Imola  , Nam Vilmos, Pecsi Domokos, Veres Gaspar Ervin )

Împotrivă:   0

Abţineri:      0

 

        Primar:după cum v-a fost prezentat planul de integritate este numai un pas din Strategie, iar până la finalul lunii iunie 2022 trebuie diseminat  planul de integritate la nivelul UAT și transmis Ministerului Justiţiei .

Pentru acestă operațiune s-ar putea să apelăm la o firmă specializată în acest domeniu pentru a întocmii o Strategie în conformitate cu legislația.

 

                   Se trece la discutarea proiectului de hotărăre privind rectificarea bugetului de venituri și chetuieli propus de primar.

               

          Fulop Robert: În conformitate cu prevederile legii finanțelor publice locale, cu modificările şi completările ulterioare, Comuna Acățari poate aproba rectificarea bugetului propriu ca urmare a unor propuneri fundamentate ale ordonatorilor de credite,

          După școala de la Vălenii dorim și la școala din Acățari depunerea unui proiect pentru creșterea eficienței energetice.

          Având în vederea accesării programului de finanțare al Administrației Fondul pentru Mediu – Eficiența energetică în clădiri publice, este necesar elaborarea documentației DALI -Reabilitarea și modernizarea clădirii școlii din Acățari, în comuna Acățari- în vederea creșterii eficienței energetice. Valoarea ofertată pentru elaborarea DALI este în valoare de 135.000 lei inclusive TVA, drept pentru are se propune rectificarea bugetului local prin majorarea cheltuielilor de investiții la capitolul 65.02.03.02 art.710130 cu suma de 135 mii lei.

DALI este o documentaţia tehnico-economică, elaborată pe baza concluziilor raportului de expertiză tehnică şi, după caz, ale raportului de audit energetic, pentru aprobarea indicatorilor tehnico-economici aferenţi lucrărilor de intervenţii la construcţii existente.

În cuvinte mai simple, SF-ul şi DALI-ul reprezintă acea documentaţie incipientă care, în principiu, stabileşte dacă proiectul se poate realiza. Atât din punct de vedere tehnic, cât şi economic

          Cheltuielile majorate vor fi finanțate din excedentul anilor precedenți.

Președinte de ședință:dacă nu sunt observații propun pentru vot proiectul de hotărărâre în forma prezentată:

Pentru: 13 (Albert Marton , Balint Barnabas Attila ,Ciatlos Gyorgy, Krizsan Tibor  ,Laszlo Jozsef , Magyari Zoltan  , Menyhart Balint, More Tibor, Nagy Albert , Nagy Dalma Imola  , Nam Vilmos, Pecsi Domokos, Veres Gaspar Ervin )

Împotrivă:   0

Abţineri:      0

          - 6 -

 

                   Primar:doresc să Vă aduc la cunoștință că pregătirea unui proiect solicită mai multe faze.

          Imobilul trebuie să fie întabulat  în cartea funciară, operațiune care solicită întocmirea unei documentații:măsurare topografică,releveu,etc, care se depune la OCPI.

          Pentru întocmirea DALI este nevoie de expertiză tehnică,documetație tehnico-economică a imobilului evidențiat în CF,etc.

          Am spus aceste lucruri ca să cunoașteți că odată cu posibilitatea depunerii a cât mai multor proiecte pe plan național, cresc și prețurile de elaborare a acestora.

          Costul prezentat în proiectul de hotărăre nu este unul mic,dar cu creșterea prețurilor,inflației,acestea sunt tarifele practicate.

          Noi considerăm că în timp aceste proiecte-mai ales în situația actuală cu noi tarifele de gaz și curent electric-  vor  duce la scăderea semnificativă a plăți utilităților de funcționare.

          Practic prin acest proiect tot sistemul de încâlzire a școlii va fi modernizat,care va consta din montarea de panouri solare,reabilitarea/modernizarea sălii cazanelor,etc.

 

                   Președinte de ședință:dacă sunt întrebări.

 

                   Primar:dacă nu sunt , doresc să Vă comunic punctual unele informații.

 

          1.În perioada 17-18 iunie Inspectoratul Județean pentru Situații de Urgență ”Horea” al județului Mureș în colaborare cu Consiliul județean Mureș va organiza etapa județeană a concursurilor profesionale ale serviciilor voluntare și private în comuna Acățari.

          Comuna noastră SVSU Acățari va fi și coorganizator și participant la acest concurs.

          Este o mândrie că ISU și Consiliul județean ne-a solicitat să sprijinim acest eveniment cu o locație,unde se poate desfășura concursul.

          Am adus la cunoștința voastră acest lucru să acordați sprijin în coptarea a mai multor tineri din comună pentru a participa la selecția concurenților.

          Consider că mai ales în ultima perioadă,mă gândesc la războiul din Ucraina și nu numai,rolul Inspectoratul pentru Situații de Urgență capătă o imoprtanță deosebită.

          Organizarea concursului în comuna noastră va fi utilă nu numai pentru participați ci și pentru întreaga comunitate.

          Locația unde va fi organizată concursul, terenul de fotbal din Acățari, a fost inspectat de către reprezentanții ISU și a fost considerat bun pentru acest eveniment.

          Am invitat la ședință de d-ul More Tibor,șef serviciu SVSU, pe care rog să Vă puncteze unele aspecte legate de acest concurs.

                   More Tibor:organizarea acestui eveniment nu este numai o recunoștință a activității SVSU Acățari ci și o responsabilitate mare.

          SVSU Acățari,  încă de la înfințare a participat la toate concursurile,ocupând locuri fruntașe la fiecare concurs.

 

                                                - 7 –

 

          Doresc să apelez la consilieri ca să ne sprijine  să fie înștințați cât mai mulți tineri  din satele componente ale comunei în vederea creării unei echipe de concurs de calitate.

          Din tinerii care se prezintă,prin selecție ,vor fi aleși cei mai competenți și astfel sperăm că rezultatul va fi la nivelul așteptărilor.

          Dacă se vor prezenta mai mulți,  vom avea o  posibilitate mai mare de selecție ,implicit obținerea unui rezultat cât mai bun.

          Primar:SVSU Acățari la aceste concursuri s-a comportat foarte bine ocupând locurile 1,2 și 3.

          Când am ocupat locul unu , am reprezentat cu succes județul la concursul interjudețean.

          Sper ca și în acest an rezultatul să fie foarte bun.

          Rog consileri să sprijine pe d-ul More în a recruta cât mai mulți tineri dornici să participe la concurs și totodată Vă rog să participați la acest eveniment,avănd în vedere că vor fi echipe din tot județul.

 

          2.În curând vom începe lucrările de modernizare a căminului cultural din Acățari.

          Lucrarea va include schimbarea acoperișului,fără a intervenii la structură.

            Legea nr.50/1991  republicată,privind autorizarea executării lucrărilor de construcţii,cu modificările și completările ulterioare prevede că  se pot executa fără autorizație de construire  lucrări  de reparații la acoperișuri,învelitori .

          Această prevedere legală este prevăzută și  în  Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 50/1991,  privind autorizarea executării lucrărilor de construcţii.

          Mai mult de atât tot legislația prevede că  se pot efectua lucrări fără autorizație  pentru reabilitare energetică a anvelopei și/sau a acoperișului.

          În cazul în care în locul țiglelor am utiliza alt material pentru acoperiș,atunci conform legislației ar fi nevoie de autorizație de construire.

          Este nevoie de executarea acestei lucrări având în vedere că acoperișul căminului cultural este într-o stare avansată de degradare și poate prezenta pericol pentru cetățenii care se deplasează pe lângă acest imobil.

          Cum v-am solicitat și la demolarea școlii , Vă solicit și acum acordul vostru ca materialele rezultate de la lucrările de moderinizare a căminului, de la acoperiș,de la alte elemente demolate,având în vedere starea lor de uzură , să se pună la dispoziția persoanelor care se află în situaţii de necesitate , precum şi în alte situaţii deosebite -familii nevoiașe, sărace,  pensionari cu pensie mică și alte categorii.

          Totodată am solicitat conducerii Școlii Gimnaziale,ca în cazul în care la unele unități școlare au nevoie de aceste materiale- reparații gard,acoperiș,etc, să se prezinte și  să aleagă materialele de care au nevoie și fără a fi limitată cantitatea,  pot să  transporte la unitățile unde este nevoie de acestea.

          Având în vedere că transportul acestor materiale pentru depozitare,având în vedere starea lor,ar ocaziona cheltuieli pentru Primărie,consider că este mai bine să fie puse la dispoziția cetățenilor comunei.

          Acordarea acestor materiale se efectuează pe bază de cerere,iar dacă cererea va fi mare la o solicitare de 5mc se vor acorda 1,5-2 mc,max 3 mc.

 

                                                          - 8 –

 

          În cazul în care va exista material nesolicitat,mă gândesc la moloz,la țigle,cărămizi sparte, acestea vor fi transportate ca umplutură la locații prealabil stabilite . Mă refer la drumuri și umpluturi la alte locații dacă vor exista astfel de solictări.

         

          Supun la votul vostru cele prezentate mai sus.

. Pentru: 13 (Albert Marton , Balint Barnabas Attila ,Ciatlos Gyorgy, Krizsan Tibor  ,Laszlo Jozsef , Magyari Zoltan  , Menyhart Balint, More Tibor, Nagy Albert , Nagy Dalma Imola  , Nam Vilmos, Pecsi Domokos, Veres Gaspar Ervin )

Împotrivă:   0

Abţineri:      0

          Referitor la lucrări de modernizare a căminul cultural,aceasta va cuprinde pe lângă reabilitarea  acoperișului și lucrări de  tencuieli, zugrăveli, vopsitorii, placaje și alte finisaje interioare, precum și  tencuieli, zugrăveli, vopsitorii, placaje și alte finisaje exterioare.

          Totodată dorim ca în locul școlii să amenajăm spații de parcare,spații verzi,trotuare,etc.

          Sper ca lucrările în exterior, fiind vorba despre un volum mare, să finalizăm înaintea începerii perioadei când nu se vor putea executa lucrări afară,iar pe timpul iernii să continuăm lucrările în interior.

 

 

 

          Nefiind alte  intervenţi din partea  consilierilor ,preşedintele de şedinţă  mulţumeşte    pentru   participare ,considerând  încheiate   lucrările  şedinţei de azi.

 

 

Preşedinte de şedinţă

                     Veres Gaspar Ervin

                                                                                 Secretar general

                                                                                   Jozsa Ferenc