28 September 2022

ROMÂNIA

JUDEŢUL MUREŞ

PRIMĂRIA COMUNEI ACĂŢARI

Tel/Fax: 0265 333112, 0265 333298; e-mail: acatari@cjmures.ro, www.acatari.ro

 

 

Nr.6172  din  27 septembrie 2022

 

 

 

P R O C E S-V E R B A L

al şedinţei  Consiliului local Acăţari din  27 septembrie  2022

 

 

                   Încheiat azi  27 septembrie  2022 cu ocazia şedinţei  de îndată   a Consiliului local al comunei Acăţari.

                   La ședință sunt prezenţi: Osvath Csaba,primarul  comunei Acățari  și următori consilieri locali:  Albert Marton , Balint Barnabas Attila, Krizsan Tibor, ,Laszlo Jozsef , Magyari Zoltan  , Menyhart Balint, More Tibor, Nagy Albert , Nagy Dalma Imola  , Nam Vilmos, Pecsi Domokos ,Veres Gaspar Ervin.

Lipsește: Ciatlos Gyorgy

La ședință participă : Toth Emese Zsuzsanna, administrator public   ,Soos Almos-Csaba, consilier primar , Szocs Judit,delegat sătesc satul Stejeriș, și  Piri Jozsef,delegat sătesc satul Corbești

 

Președinte de ședință:Vă salut și prezint ordinea de zi pentru ședința de azi care cuprinde următoarele puncte înscrise pe ordinea de zi:

1.Proiect de hotărâre privind avizarea Documentației de delegare temporară - până la finalizarea procedurii de atribuire prin licitație deschisă, a gestiunii activităţilor de colectare şi transport a deșeurilor municipale şi a altor fluxuri de deșeuri, componente ale serviciului de salubrizare al Județului Mureș din cadrul Sistemului de Management Integrat al Deșeurilor Municipale Solide din Județul Mureș (SMIDS Mureș) - zona 1 Sânpaul.

                                                          Inițiator:Primarul comunei

 

                   2.Proiect de hotărâre privind avizarea Documentației de delegare a gestiunii activităţilor de colectare şi transport a deșeurilor municipale şi a altor fluxuri de deșeuri, componente ale serviciului de salubrizare al Județului Mureș din cadrul Sistemului de Management Integrat al Deșeurilor Municipale Solide din Județul Mureș (SMIDS Mureș)- zona 1 Sânpaul

                                                         Inițiator:Primarul comunei

 

Supun la vot ordinea de zi propusă:

 

                              Pentru: 12 (Albert Marton , Balint Barnabas Attila, Krizsan Tibor, ,Laszlo Jozsef , Magyari Zoltan  , Menyhart Balint, More Tibor, Nagy Albert , Nagy Dalma Imola  , Nam Vilmos, Pecsi Domokos ,Veres Gaspar Ervin)

Împotrivă:   0

Abţineri:      0

 

                             - 2 -

                   Supun la vor conținutul procesului verbal al ședinței din data de 8 septembrie a.c.,care se află postat de site-ul Primăriei.

 

                              Pentru: 12 (Albert Marton , Balint Barnabas Attila, Krizsan Tibor, ,Laszlo Jozsef , Magyari Zoltan  , Menyhart Balint, More Tibor, Nagy Albert , Nagy Dalma Imola  , Nam Vilmos, Pecsi Domokos ,Veres Gaspar Ervin)

Împotrivă:   0

Abţineri:      0

 

                   Se trece la discutarea primului punct înscris pe ordinea de zi referitoare la proiectul de hotărâre  privind avizarea Documentației de delegare temporară - până la finalizarea procedurii de atribuire prin licitație deschisă, a gestiunii activităţilor de colectare şi transport a deșeurilor municipale şi a altor fluxuri de deșeuri, componente ale serviciului de salubrizare al Județului Mureș din cadrul Sistemului de Management Integrat al Deșeurilor Municipale Solide din Județul Mureș (SMIDS Mureș) - zona 1 Sânpaul.

 

                   Secretar general: această ședință de  îndată a fost convocată la solicitarea ADI Ecolect Mureș pentru a nu periclita și întrerupe continuitatea serviciului de salubrizare.

          Hotărârile care se vor adopta trebuie transmise Asociației până la data de 29.09.2022,cum reiese din adresa comunicată Instituției.

          După cum cunoașteți contractul de delegare a activităţii de colectare şi transport a deșeurilor municipale şi a altor fluxuri de deșeuri între SC Sylevy Salubriserv SRL și ADI Ecolect Mureș a fost reziliat din luna iulie a.c.

          Operatul are obligația ca după reziliere,   pe o perioadă 90 de zile să asigure activitatea de colectare și transport,termen care expiră pe data de 4 octombrie a.c.

          În luna august am adoptat o hotărâre prin care s-a mandatat ADI Ecolect ca în această perioadă de 90 de zile să organizeze o licitație deschisă printr-o procedură de negociere fără publicare prealabilă.

          Pe data de 26.09.2022 ADI Ecolect revine cu o nouă adresă prin solicită aprobarea unei noi hotărâri de genul  de mai sus, motivând că  au apărut  modificări legislative care sunt necesare a fi cuprinse în documentație,solicitând

avizarea Documentației de delegare temporară , pe o perioadă de 18 luni, iar ulterior  ADI Ecolect Mureș  trebuie  să organizeze  și finalizeze procedura de negociere fără publicare prealabilă în termenul de 90 de zile menționat mai sus.

          Totodată, prin proiectul de act administrativ care urmează să se voteze se propune şi mandatarea reprezentantului autorităţii, în vederea votării în AGA ADI Ecolect Mureş a Documentaţiei de delegare a gestiunii activităţilor de colectare şi transport a deșeurilor municipale şi a altor fluxuri de deșeuri, componente ale serviciului de salubrizare al Județului Mureș din cadrul Sistemului de Management Integrat al Deșeurilor Municipale Solide din Județul Mureș (SMIDS Mureş), aferentă zonei 1 Sânpaul.

         

                   Președinte de ședință:dacă nu sunt întrebări supun la vot proiectul de hotărâre.

 

                   Pentru: 12 (Albert Marton , Balint Barnabas Attila, Krizsan Tibor, ,Laszlo Jozsef , Magyari Zoltan  , Menyhart Balint, More Tibor, Nagy Albert , Nagy Dalma Imola  , Nam Vilmos, Pecsi Domokos ,Veres Gaspar Ervin)

 

                                                          - 3 -

Împotrivă:   0

Abţineri:      0

                  

                   Se discută punctul doi din cadrul ordinei de zi referitoare la proiectul de hotărâre privind  avizarea Documentației de delegare a gestiunii activităţilor de colectare şi transport a deșeurilor municipale şi a altor fluxuri de deșeuri, componente ale serviciului de salubrizare al Județului Mureș din cadrul Sistemului de Management Integrat al Deșeurilor Municipale Solide din Județul Mureș (SMIDS Mureș)- zona 1 Sânpaul

 

                        Secretar general:aceast proiect se referă la perioada de după 18 luni, -perioadă  de delegare temporară – în care ADI Acolect trebuie  să  procedeze  la atribuire prin licitație deschisă, a gestiunii activităţilor de colectare şi transport a deșeurilor municipale şi a altor fluxuri de deșeuri .

Astfel, în vederea atribuirii unui nou contract de gestiunii activităţilor de colectare şi transport a deşeurilor municipale şi a altor fluxuri de deșeuri, componente ale serviciului de salubrizare al Judeţului Mureş din cadrul Sistemului de Management Integrat al Deşeurilor Municipale Solide din Judeţul Mureş (SMIDS Mureş), aferentă zonei 1 Sânpaul, conform legislaţiei incidente în materie, este necesară aprobarea studiului de oportunitate a delegării gestiunii şi a documentaţiei de atribuire- caiet de sarcini-, respectiv stabilirea duratei contractului de delegare şi a procedurii de atribuire , sens în care, se impune luarea acestor măsuri de către autoritatea deliberative,respectiv Consilile locale.

Realizarea achiziției publice în acest context determină o serie de condiționalități de natură tehnică privind în special intinderea obiectului contractului (cantitățile de deșeuri estimate) și fluxurile de deșeuri și constrângeri de natură financiară (stabilirea tarifelor de utilizare prin raportare la planul tarifar care a fost aprobat odată cu aplicația de finanțare).

          Câteva specificări din caietul de sarcini:

                   -  cantitate totală de deșeuri   estimată este de 15166,92 tone pe an

                   -  procedura de atribuire aleasă este licitația deschisă într-o singură etapă

                 -  valoarea estimată a contractului, fără TVA, este de 59.169.497,40 lei.

              - durata contractului este de 10 ani, adică 120 de luni, de la data emiterii ordinului de începere a prestării serviciilor.

 Stabilirea duratei contractului s-au luat în considerarea următoarelor aspecte:

La stabilirea duratei contractului s-a avut în vedere perioada de 10 ani necesară amortizării investițiilor în sarcina corelată cu necesitatea menținerii unui nivel de suportabilitate al tarifului

Durata propusă pentru contractele de delegare a gestiunii activităților de colectare și transport a deșeurilor este de 10 ani, având în vedere că această durată constituie durata medie de funcționare mașinile și utilajele necesare prestării serviciului și durata maximă de funcționare pentru recipientele de colectare

Ținând cont de situația preconizată pentru funcționarea SMID Mureș:

-    Valori mari de investiții care urmează a fi realizate de viitorii operatori pentru a se putea respecta prevederile legale (colectarea pe 3 fracții a deșeurilor reciclabile, implementarea sistemului de colectare separată a biodeșeurilor, implementarea instrumentului economic “plătești cât arunci”,)

-   o durată mai mică de 10 ani a contractelor de delegare pentru zonele din județul Mureș conduce la costuri mari care depășesc suportabilitatea populației pentru plata serviciilor.

 

                                                       - 4 -

          Va fi greu să se găsească un operator care să facă față cerințelor din caietul de sarcini.

                                  Președinte de ședință:dacă nu sunt întrebări supun la vot proiectul de hotărâre.

 

                   Pentru: 12 (Albert Marton , Balint Barnabas Attila, Krizsan Tibor, ,Laszlo Jozsef , Magyari Zoltan  , Menyhart Balint, More Tibor, Nagy Albert , Nagy Dalma Imola  , Nam Vilmos, Pecsi Domokos ,Veres Gaspar Ervin)

Împotrivă:   0

Abţineri:      0

 

            Președinte de ședință:dacă sunt întrebări,interpelări.

 

          Primar:căteva cuvinte despre colectarea deșeurilor,ca să vedeți lucrurile exact cum sunt.

          Cred că  serviciului de salubrizare al Judeţului Mureş, respective Zona 1 Sâmpaul, nu a adus rezultatele așteptate, confruntându-se cu multe greutăți.

          Cred că proiectul nu a fost bine pus în practică, și argumentez acest lucru ,printre altele, prin faptul că în luna august se adoptă o hotărâre,care se abrogă în septembrie, și așa mai departe.

          Consider că trebuie timp ca să fie elaborat un Regulament  prin care  colectarea deșeurilor să fie efectiv selectivă.

          Când avem noi ca comună acest serviciu,parcă lucrurile mergeau mai bine și cetățenii erau mai mulțumiți.

          La conceperea regulamentelor ,caietelor de sarcini,etc. sunt implicați firme de consultanță ,care nu vin totdeauna cu ideile cele mai  bune.

          Din nefericire noi suntem cei care suferim pentru aceste lucruri.

          Noi am aprobat să delegăm   gestiunea  activităţilor de colectare şi transport a deșeurilor,dar este nevoie să se prezinte la licitații firme serioase, cu capicități suficiente pentru  punere în aplicare salubrizarea localităților.

          În cazul în care ați votat delegare și nu se va realiza să nu spuneți că primarul este de vină, că s-ar putea ca pentru o perioadă de timp să nu avem colectare de deșeuri.

          Acest lucru trebuie să asumați.

          Nu trebuie să uităm totuși  că problema deșeurilor este una globală.

         

 

 

Nefiind alte  intervenţi din partea  consilierilor ,preşedintele de şedinţă  mulţumeşte    pentru   participare ,considerând  încheiate   lucrările  şedinţei de azi.

 

 

 

Preşedinte de şedinţă

                   Balint Barnabas Attila

                                        Secretar general

           Jozsa Ferenc