22 June 2023
ROMÂNIA
JUDEŢUL MUREŞ
PRIMĂRIA COMUNEI ACĂŢARI
Tel/Fax: 0265 333112, 0265 333298; e-mail: acatari@cjmures.ro, www.acatari.ro
Nr. 3637 din 25 mai 2023
P R O C E S-V E R B A L
al şedinţei Consiliului local Acăţari din 25 mai 2023
Încheiat azi 25 mai 2023 cu ocazia şedinţei ordinare a Consiliului local al comunei Acăţari.
La ședință sunt prezenţi: Osvath Csaba,primarul comunei Acățari și următori consilieri locali: Albert Marton, Balint Barnabas Attila, Ciatlos Gyorgy, Laszlo Jozsef ,Magyari Zoltan , Menyhart Balint, More Tibor, Nagy Albert , Nagy Dalma Imola , Nam Vilmos , Pecsi Domokos ,Veres Gaspar Ervin, , Szocs Judit,delegat sătesc satul Stejeriș.
Lipsește:Krizsan Tibor și Piri Jozsef.
La ședință participă: Toth Emese Zsuzsanna, administrator public, Fulop Robert, șef Birou financiar contabil și resurse umane.
Președinte de ședință:Salut pe cei prezenți.
Supun la vot conținutul procesului verbal al ședinței ordinare din data de 20 aprilie 2023 , care se află pe site-ul Primăriei.
Pentru : 12 (Albert Marton, Balint Barnabas Attila, Ciatlos Gyorgy, Laszlo Jozsef ,Magyari Zoltan , Menyhart Balint, More Tibor, Nagy Albert , Nagy Dalma Imola , Nam Vilmos , Pecsi Domokos ,Veres Gaspar Ervin.)
Împotrivă: 0
Abţineri: 0
Președinte de ședință: Vă prezint ordinea de zi pentru ședința de azi care cuprinde următoarele puncte :
1. Proiect de hotărâre privind rectificarea bugetului de venituri și cheltuieli pentru anul în curs.
Inițiator:Primarul comunei
2. Proiect de hotărâre privind aprobarea contului de execuție bugetară pentru trimestrul I pe anul 2023.
Inițiator:Primarul comunei
3. Proiect de hotărâre privind susținerea Parteneriatului ” Asociația LEADER Valea Nirajului” prin menținerea teritoriului Comunei Acățari în acest parteneriat.
Inițiator:Primarul comunei
4. Proiect de hotărâre privind neasumarea de către UAT Acățari a responsabilității organizării și derulării la nivel local a procedurilor de atribuire a acordului cadru pentru achiziția produselor aferente Programului pentru școli al Uniunii Europene pentru 2 ani școlari,respectiv pentru anii școlari 2023-2024 și 2024-2025.
Inițiator:Primarul comunei
-2-
5. Proiect de hotărâre privind disponibilizarea fără plată a unui bun – autospecială autogunoieră.
Inițiator:Primarul comunei
6. Întrebări,interpelări.
Primar: doresc să mai propun un proiect de hotărâre pe ordinea de zi ,datorită faptului că unele proiecte de hotărâri sosesc după transmiterea convocatorului către consilieri și reprezintă proiecte pe care Instituția noastră dorește să depună cât mai rapid:
Proiect de hotărâre privind aprobarea delegării dreptului de a depune cererea de finanțare în cadrul PNRR Pilonul VI ”Dezvoltarea rețelei de școli verzi și achiziționarea de microbuze verzi prin PNRR”, către UAT județul Mureș
Președinte de ședință:supun la vot ordinea de zi cu propunerea d-lui primar.
Pentru : 12 (Albert Marton, Balint Barnabas Attila, Ciatlos Gyorgy, Laszlo Jozsef ,Magyari Zoltan , Menyhart Balint, More Tibor, Nagy Albert , Nagy Dalma Imola , Nam Vilmos , Pecsi Domokos ,Veres Gaspar Ervin.)
Împotrivă: 0
Abţineri: 0
Se trece la discutarea primului punct înscris pe ordinea de zi referitoare la proiectul de hotărâre privind rectificarea bugetului de venituri și cheltuieli pentru anul în curs.
Fulop Robert: Ținând cont de rezultatul exercițiului bugetar pe trimestrul I al anului 2023 se constată încasări mai mari față de cele programate,respectiv există o creștere de 150.000 lei.
Această sumă se va cuprinde atât la partea de venituri cât și la cheltuieli.
La cheltuieli se are în vedere creșterile în urma modificărilale salariale după apariția Legii 103/2023, privind aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 115/2022 , la chitarea necesitățile compartimentelor de specialitate apărut în cursul exercițiului bugetar care nu au putut fi planificate inițial,plăți la diferite proiecte,respectiv 50.000 lei pentru obținerea avizelor la PUG-ul în curs de elaborare.
La Planul Urbanistic General este nevoie de foarte multe studii,avize a căror elaborare/achitare este destul de costisitoare.
Președinte de ședință:dacă nu sunt intervenții supun la vot proiectul de hotărâre în forma prezentată.
Pentru : 12 (Albert Marton, Balint Barnabas Attila, Ciatlos Gyorgy, Laszlo Jozsef ,Magyari Zoltan , Menyhart Balint, More Tibor, Nagy Albert , Nagy Dalma Imola , Nam Vilmos , Pecsi Domokos ,Veres Gaspar Ervin.)
Împotrivă: 0
Abţineri: 0
Se discută punctul doi înscris pe ordinea de zi referitoare la proiectul de hotărâre privind aprobarea contului de execuție bugetară pentru trimestrul I pe anul 2023.
-3-
Fulop Robert: conform Legii privind finantele publice locale, cu modificarile si completarile ulterioare, prevede că in lunile aprilie, iulie şi octombrie, pentru trimestrul expirat, şi cel târziu în decembrie, pentru trimestrul al patrulea, ordonatorii principali de credite au obligaţia de a prezenta în şedinţă publică, spre analiză şi aprobare de către autorităţile deliberative, execuţia bugetelor întocmite pe cele două secţiuni, cu excepţia bugetului împrumuturilor externe şi interne, cu scopul de a redimensiona cheltuielile în raport cu gradul de colectare a veniturilor.
Situațiile financiare,după verificarea efectuată de Direcția Finanțelor Publice, se prezinta de catre ordonatorii principali de credite spre aprobare autoritatilor deliberative.
La 31.03.2023 Contul de executie a veniturilor si cheltuielilor prevazute in bugetul local al comunei Acățari se prezintă astfel :
I. Bugetul Local:
- total venituri: 4.794.656 Lei
- total cheltuieli: 2.099.471 Lei
- Rezultatul exercitiului 2.695.185 Lei
Secțiunea de funcționare:
- venituri: 3.794.656 Lei
- cheltuieli: 1.831.938 Lei
- Rezultatul exercitiului SF: 1.962.718 Lei
Secțiunea de dezvoltare:
- Venituri: 1.000.000 Lei
- Cheltuilei: 267.533 Lei
- Rezultatul exercitiului SD: 732.467 Lei
Președinte de ședință:dacă nu sunt intervenții supun la vot proiectul de hotărâre în forma prezentată.
Pentru : 12 (Albert Marton, Balint Barnabas Attila, Ciatlos Gyorgy, Laszlo Jozsef ,Magyari Zoltan , Menyhart Balint, More Tibor, Nagy Albert , Nagy Dalma Imola , Nam Vilmos , Pecsi Domokos ,Veres Gaspar Ervin.)
Împotrivă: 0
Abţineri: 0
Se trece la discutarea punctului trei din cadrul ordinii de zi referitoare la proiectul de hotărâre privind susținerea Parteneriatului ” Asociația LEADER Valea Nirajului” prin menținerea teritoriului Comunei Acățari în acest parteneriat.
Secretar general: Valea Nirajului este una dintre zonele cele mai dens populate ale țării, satele par a fi ca niște mărgele înșirate pe cele două maluri ale Nirajului respectiv pe afluenții acestuia. De-a lungul acestei văi, având o lungime de aproximativ 80 de kilometri sunt 66 de localități, populația totală a acestei microregiuni numărând 38.000 de suflete. Principala sursă de venit pentru oamenii de pe aceste meleaguri a fost întotdeauna, și este și în prezent, agricultura.
- 4-
În anul 2002, cu sediul în Miercurea Nirajului, a fost înființată o asociație pentru dezvoltarea microregiunii, care regrupează în prezent 13 unități administrativ-teritoriale, din care 12 comune și orașul Miercurea Nirajului. Parteneriatul strâns și neîntrerupt între comune a fost extins ajungându-se la implicarea treptată a sectoarelor civil și privat în demersul de planificare, prin consecință actualul plan cadru de dezvoltare locală se sprijină pe bazele solide a parteneriatului între sectoarele civil, privat și public.
Asociația LEADER Valea Nirajului a fost înregistrată în anul 2010, ca entitate juridică reprezentând Grupul de Acțiune Locală, cu scopul de a exploata oportunitățile de dezvoltare în cadrul Axei IV a Planului Național de Dezvoltare Rurală.
Misiunea principală a Asociației este crearea bazelor pentru o dezvoltare economică și socială durabilă pornind de la resursele și posibilitățile locale și bazată pe parteneriat și colaborare la nivel local.
Parteneriatul se referă la - din sectorul public (adminstratie publica, locala sau judeteana, servicii publice);
- din sectorul privat (comercial, financiar, agricol, organizatii de întreprinzatori, societati de furnizare a serviciilor comunale );
- din rândul societatii civile (organizatii non-profit, asociatii, fundatii, persoane fizice, grupuri de persoane neînregistrate oficial).
Comuna Acățari a obținut finanțări nerambursabile pentru proiectele:
1. Achiziție utilaj pentru deszăpezire și întreținere spații verzi
2. Dotarea căminelor culturale din localitatea Acățari, Roteni și Văleni cu mobilier și aparatură pentru sonorizare
3. Dotarea serviciului de deszăpezire și întreținere spații verzi cu utilaj măturat stradal-remorcă pentru transport resturi vegetale-cisternă pentru udat și irigat spații verzi, împrăștiator material antiderapant, tocător crengi
4. Dotarea căminului cultural din Văleni cu instrumente muzicale
În momentul de față este în curs de implementare tot prin Leader creșterea eficienție energetice prin montare panouri fotovoltaice vizează punerea în funcțiune de noi capacități de producere a energiei din surse regenerabile, protecția mediului prin reducerea emisiilor poluante și combaterea schimbărilor climatice, prin diversificarea surselor de producere a energiei
Având în vedere cele arătate consiliul local trebuie să hotărâască susținerea Parteneriatului ” Asociația LEADER Valea Nirajului” prin menținerea teritoriului Comunei Acățari în acest parteneriat.
Președinte de ședință:dacă nu sunt intervenții supun la vot proiectul de hotărâre în forma prezentată.
Pentru : 12 (Albert Marton, Balint Barnabas Attila, Ciatlos Gyorgy, Laszlo Jozsef ,Magyari Zoltan , Menyhart Balint, More Tibor, Nagy Albert , Nagy Dalma Imola , Nam Vilmos , Pecsi Domokos ,Veres Gaspar Ervin.)
Împotrivă: 0
Abţineri: 0
Se discută punctul patru din cadrul ordinei de zi referitoare la Proiect de hotărâre privind neasumarea de către UAT Acățari a responsabilității organizării și derulării la nivel local a procedurilor de atribuire a acordului cadru pentru achiziția produselor aferente Programului pentru școli al Uniunii Europene pentru 2 ani școlari,respectiv pentru anii școlari 2023-2024 și 2024-2025.
-5-
Secretar general:printr-o adresă Consiliul județean Mureș solicită adoptarea unei hotărâri cu privire la asumarea/neasumarea de către UAT Acățari a responsabilității organizării și derulării la nivel local a procedurilor de atribuire a acordului cadru pentru achiziția produselor aferente Programului pentru școli al Uniunii Europene pentru 2 ani școlari,respectiv pentru anii școlari 2023-2024 și 2024-2025.
Este vorba despre programul lapte,corn fructe în școli ,care va funcționași în continuare pe baza aprobării participării României la Programul pentru școli al Uniunii Europene.
Ministerul Agriculturii si Dezvoltarii Rurale ,prin care se derulează programul estimeaza ca, la inceperea anului scolar 2023-2024, vor beneficia de produsele distribuite prin Program circa 1,9 milioane de prescolari si elevi.
Pentru o bună aplicare a Programului pentru şcoli al României, în funcţie de specificul local şi posibilităţile organizatorice şi cu încadrarea în sumele alocate judeţului consiliul judeţean colaborează cu consiliile locale ale comunelor şi stabilesc de comun acord un termen de 15 zile lucrătoare de la data aprobării bugetului cu această destinaţie de adoptare a hotărârilor cu privire la asumarea/neasumarea responsabilităţii organizării şi derulării procedurilor de atribuire a contractelor/acordurilor-cadru pentru achiziţia produselor aferente programului şi a contractelor/acordurilor-cadru de prestare a serviciilor pentru derularea măsurilor educative, la nivel judeţean şi/sau local.
În situaţia în care unele consilii locale au hotărât neasumarea responsabilităţii organizării şi derulării procedurilor de atribuire a contractelor/acordurilor-cadru pentru achiziţia produselor şi a contractelor/acordurilor-cadru de prestare a serviciilor pentru derularea măsurilor educative, aferente programului, consiliile judeţene derulează procedurile de atribuire a contractelor/acordurilor-cadru pentru achiziţia produselor şi prestarea serviciilor pentru derularea măsurilor educative aferente programului pentru şcoli al României, doar în respectivele unităţi administrativ-teritoriale.
Trebuie cunoscut faptul că acest program a avut și deficiențe în sensul că prețul produselor lactate și de panificație a cunoscut o creștere consistentă,astfel Guvernul a trebuit să intervină,respectiv să majoreze costul de achiziție a acestor produse.
În momentul de față pentru 200 ml lapte se plătește furnozorului cca.1,11 lei,la corn 0,65 lei,iar merele în jur de 0,70 lei.
Aceste prețuri raportate la prețurile din comerț sunt mici.
Atât laptele cât și cornul au de respectat un standad strict stabilit de Ministerul Sănătății, fiind vorba despre alimente pentru copii.
Aceste standarde trebuie respectate de oricare dintre furnizor, în consecință în calitatea produselor nu ar trebui să existe diferențe de la un furnizor la altul.
Președinte de ședință:dacă nu sunt intervenții supun la vot proiectul de hotărâre în forma prezentată.
Pentru : 12 (Albert Marton, Balint Barnabas Attila, Ciatlos Gyorgy, Laszlo Jozsef ,Magyari Zoltan , Menyhart Balint, More Tibor, Nagy Albert , Nagy Dalma Imola , Nam Vilmos , Pecsi Domokos ,Veres Gaspar Ervin.)
Împotrivă: 0
Abţineri: 0
-6-
Se trece la discutarea punctului cinci din cadrul ordinei de zi referitoare la proiectul de hotărâre privind disponibilizarea fără plată a unui bun – autospecială autogunoieră.
Primar:de la localitatea Kasterlee Belgia comuna noastră a primit în donație o autogonoieră.
Autospeciala nu este folosită datorit faptului că colectarea deșeurilor din comunei Acățari se desfășoară în cadrul Planului județean de gestionarea deșeurilor pentru județul Mureș administrat de ADI Ecolect Mureș.
Menționez că în conformitate cu prevederile legale a fost predat către ADI Ecolect Mureș, stația de transfer din localitatea Gruișor, cu echipamentul-autospecialele aferente.
Având în vedere că autospeciala nu este folosită de mai mulți ani, încă funcțională, dar a început să apare semne de degradare.
Văzând acest lucru într-o ședință anterioară a fost hotărâtă vânzarea autospecialei.
Instituția noastră a efectuat pași legali în acest sens,inclusiv raportul de evaluare, dar din nefericire nu a existat nici un interesat de cumpărarea acestuia.
Pentru a evita degradarea în continuare și uzura morală a autospecialei se apelează la prevedera legală privind disponibilizarea fără plată a acestuia.
Transmiterea fără plată funcționează numai între instituții publice.
Legislația prevede că disponibilizarea trebuie făcută către o altă instituție care poate folosi bunul respectiv.
Majoritatea comunelor din județul nostru făcând parte din Sistemul integrat de colectarea a deșeurilor nu vor avea acest drept,dar poate există excepții de localități la care putem oferi..
Trebuie să aduceți aminte că și Instituția noastră a beneficiat de autoturisme disponibilizate de la alte instituții publice.
Dacă cândva am fost ajutați, existând și în momentul de față o ofertă de autoturism, trebuie să ajutăm și noi la rândul nostru.
Președinte de ședință:dacă nu sunt intervenții supun la vot proiectul de hotărâre în forma prezentată.
Pentru : 12 (Albert Marton, Balint Barnabas Attila, Ciatlos Gyorgy, Laszlo Jozsef ,Magyari Zoltan , Menyhart Balint, More Tibor, Nagy Albert , Nagy Dalma Imola , Nam Vilmos , Pecsi Domokos ,Veres Gaspar Ervin.)
Împotrivă: 0
Abţineri: 0
Primar:în cazul în care după oferta de disponiblizare vor exista interesați voi informa Consiliul local despre acest lucru
Se discută următorul punct,propus de primar,referitor la proiectul de hotărâre privind aprobarea delegării dreptului de a depune cererea de finanțare în cadrul PNRR Pilonul VI ”Dezvoltarea rețelei de școli verzi și achiziționarea de microbuze verzi prin PNRR”, către UAT județul Mureș.
Primar:cu ceva timp în urmă Consiliul județean Mureș a trimis un chestionar pentru stabilirea analizei de nevoi care justifică necesitatea investiției de Microbuze electrice pentru elevi.
-7-
Chestinonarul conținea printre altele întrebări legate de numărul de elevi care fac naveta, distanța zilnică pe care se realizează transportul școlar, existența stației electrice de încărcare,etc.
Instituția noastră fiind interesată de această oportunitate, a completat chestinoraul și a returnat Consilului județean.
Solicitanții eligibili care pot depune cererea de finanțare pentru microbuze electrice -verzi-sunt unitățile administrativ-teritoriale la nivel de județ, reprezentate de Consiliile judetene, care sunt solicitanți eligibili.
În proiectul de hotărâre există și o condiție și anume - asumarea amplasării unei stații de încărcare în loc public, în localitatea pentru care se cere microbuz electric, nu mai târziu de 31.12.2024-.
Această condiție nu reprezintă pentru comuna noastră o problemă ,având în vedere că în proiectul ” Construire locuințe de serviciu pentru specialiști din sănătate și învățământ din Comuna Acățari” este prevăzută construirea a două stații de încărcare.
La acest proiect licitația pentru construirea locuințelor se realizează prin Instituția noastră,iar construirea stațiilor de încărcare este în sarcina Ministerului.
Acest lucru se datorește faptului că astfel de locuințe se construiesc în mai multe comune din țară, iar stațiile de încărcare să fie concentrate la Minister, fiind mai ușor de licitat și executat.
Dacă acest proiect nu se realizează până la data de 31.12.2024,nu va fi o problemă, vom asuma că din timp vom începe demersurile pentru construirea unei stații de încărcare.
Conform proiectului de hotărâre fiecare UAT beneficiar al investiției deleagă dreptul de depunere a aplicației UAT-ului solicitant, transferând totodată dreptul de proprietate asupra bunurilor achiziționate (microbuzele electrice) cu titlul gratuit, pe durata implementării proiectului, pentru toate bunurile achiziționate conform prevederilor proiectului, cu scopul utilizării acestora, pentru transportul elevilor la scoală.
Președinte de ședință:dacă nu sunt intervenții supun la vot proiectul de hotărâre în forma prezentată.
Pentru : 12 (Albert Marton, Balint Barnabas Attila, Ciatlos Gyorgy, Laszlo Jozsef ,Magyari Zoltan , Menyhart Balint, More Tibor, Nagy Albert , Nagy Dalma Imola , Nam Vilmos , Pecsi Domokos ,Veres Gaspar Ervin.)
Împotrivă: 0
Abţineri: 0
Președinte de ședință:întrebări.
Primar: am avut în două săptămăni, două semnări de contracte foarte importante pentru dezvoltarea comunei,mai ales pentru infrastructură.
Săptămâna trecută în satul Vălenii a fost semnat contractul având ca obiect „Canalizare menajeră în satele Văleni, Gaiești și extindere stație de epurare comuna Acațari, județul Mureș”, aprobat pentru finanțare prin Programul național de investiții „Anghel Saligny”.
- 8 –
Săptămâna aceasta-marți- am semnat la București contractul „Canalizare menajeră și stație de epurare în comuna Acățari, județul Mureș”, care se realizează
către Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației prin Compania Națională de Investiții “C.N.I.” S.A. și se referă la canalizarea satelor Acățari, Murgești și Roteni și stația de epurare a comunei pentru fiecare saqt în parte.
Cu această ocazia autorizația de construire a fost predat câștigătorului licitației,care este o firmă din Oradea.
Este foarte bine că nu există un decalaj de timp între cele două lucrări,având în vedere că la stația de epurare din satul Acățari vor fi racordate și localitățile Vălenii și Găiești, având în vedere că capacitatea stației este dimensionat în așa fel încât va permite acest lucru.
Am fost deja contactat de dirigintele de șantier, dar până la începerea lucrărilor efective mai este nevoie de o perioadă de timp,pentru obținerea diferitelor avize, cum ar fi de la Serviciul circulație din cadrul Poliției, unde se va stabilii dacă circulația, mai ales pe drumul european se va face semaforizat sau fizic de persoane.
Este nevoie totodată de organizare de șantier, care este în curs.
Demararea acestor lucrări este rodul muncii noastre comune și doresc să fie duse la bun sfârșit, având în vedere că sunt lucrări pentru viitorul comunei și comunități.
Mai avem de proiecte, pentru a căror realizare vom face totul să fie implementate în timp și în bune condiții.
Preşedinte de şedinţă
Albert Marton
Secretar general
Jozsa Ferenc