23 December 2013

 

 

ROMÂNIA,

JUDEŢUL MUREŞ

PRIMĂRIA COMUNEI ACĂŢARI

Tel/Fax: 0265 –333.112, 0265- 333.298; e-mail:  acatari@cjmures.ro, www.acatari.ro

 

 

  Nr.7053  din 23 decembrie 2013

 

 

 

P R O C E S-V E R B A L

al şedinţei   Consiliului local Acăţari din  23 decembrie  2013

 

 

  Încheiat azi 23 decembrie 2013 cu ocazia şedinţei ordinare  a  Consiliului local Acăţari .

  Sunt prezenţi:Osvath Csaba,primarul  comunei şi următori consilieri locali: Ciatlos György, Kereszturi István , Magyari Zoltán, Menyhárt Bálint ,Nagy Ernő,Nám Vilmos,Paizs Sarolta, Pécsi Domokos ,Simon György,Szabó Lóránd László , Varga Gheorghe, Voniga Ladislau.

  Primar:salut pe d-nii consilieri la ultima ședință din acest an.

  La sfârșit de an doresc să Vă anunț că, cu toate greutățile ivite în aceast an,mai ales financiare, consider că încheiem un an bun pe planul realizărilor.

  Despre toate aceastea Vă voi vorbi amănunțit la prezentarea raportului anual privind starea economică, socială şi de mediu a unităţii administrativ-teritoriale.

  Secretar:primul punct din cadrul ordinei de zi este alegerea președintelui de ședință pentru lunile decembrie 2013-februarie 2014.

  Vă rog să faceți propuneri.

  Nam Vilmos:propun pe d-ul consilier Kereszturi istvan.

    Menyhart Balint:d-ul Kereszturi Istvan a mai fost președinte de ședință în acest an.

  Primar:Regulamentul de funcționare al Consiliului local prevede că: .   Acelaşi consilier poate fi ales preşedinte de şedinţă cel mult de două ori pe an. Mandatele de preşedinte de şedinţă nu pot fi consecutive.”

  În consecință prevederile legale sunt îndeplinite.

  Se supune la vot propunerea făcută.

  Pentru  : 12 (Ciatlos György ,Kereszturi István, Magyari Zoltán  ,Menyhárt Bálint,Nagy Ernő,Nám Vilmos,Paizs Sarolta , Pécsi Domokos ,Simon György,Szabó Lóránd László ,Varga Gheorghe, Voniga Ladislau)

  Împotrivă:  0

    Abţineri:  0

 

 

 

-  2 –

 

  Președinte de ședință: rog secretarul  comunei să prezinte observaţile consilierilor locali legate de conţinutul procesului verbal al şedinţei consiliului local din data de 28 noiembrie 2013.

    Secretarul arată că nu a fost formulată nici o observaţie din partea consilierilor pentru modificarea conţinutului procesului verbal amintit,în consecinţă  acestea se aprobă cu unanimitate .

  Preşedintele de şedinţă prezintă ordinea de zi pentru şedinţa de azi care cuprinde următoarele puncte:

 

  1.Proiect de hotărâre privind alegerea președintelui de ședință pentru perioada decembrie 2013-februarie 2014.

  2.Proiect de hotărâre privind aprobarea nivelurilor pentru valorile impozabile, impozitelor şi taxelor locale şi alte taxe asimilate acestora, precum şi amenzile aplicabile în  anul fiscal 2014.

  3.Proiect de hotărâre privind validarea Dispoziției Primarului comunei Acățari nr.483/2013,privind rectificarea bugetului de venituri și cheltuieli pentru anul în curs.

  4.Proiect de hotărâre  privind aprobarea utilizării excedentului bugetar în anul 2014.

  5.Proiect de hotărâre  privind aprobarea acoperiri deficitului secțiunii de dezvoltare.

  6.Proiect de hotărâre privind anularea creanţelor fiscale datorate bugetului local al comunei Acățari, de până la 40 lei inclusiv, aflate în sold la data de 31.12.2013

  7.Proiect de hotărâre privind  transmiterea  Stației de sortare Acățari în administrarea Consiliului județean Mureș-ADI Ecolect Mureș .

       8.Întrebări,interpelări.

    Nefiind alte propuneri din partea consilierilor cu unanimitate se aprobă ordinea de zi  propusă .

 

  Președinte de ședință:primul punct din cadrul ordinei de zi fiind discutată,trecem la punctual doi din cadrul ordinei de zi legată de proiectul de hotărâre privind aprobarea nivelurilor pentru valorile impozabile, impozitelor şi taxelor locale şi alte taxe asimilate acestora, precum şi amenzile aplicabile în  anul fiscal 2014

  Primar : prezintă proiectul de hotărâre cu expunerea de motive

  Secretar:prezintă referatul de specialitate.

  Primar:după cum am fost informat , s-a primit o adresă de la Direcția Generală a Finanțelor Publice Mureș,prin care ni se comunică faptul că pentru a beneficia de sume pentru echilibrarea bugetului în anul 2014, este indicat majorarea taxelor și impozitelor cel puțin cu inflația.

  Trebuie să Vă aduc la cunoștință că în anii 2010-2012 nu am majorat taxele și impozitele,motiv pentru care în anul precedent eram obligați să efectuăm o majorare de 16%,procent care reprezenta inflația pentru anii când nu s-au efectuat majorări.

 

-  3 -

  Pentru a evita o astfel de majorare consistentă ,este bine ca în fiecare an să majorăm taxele și impozitele cel puțin cu inflația,evitând astfel o creștere semnificativă într-un singur an.

  Menționeaz că inflația în acest an se situează în jur de 3,9%,deci o creștere de 4% a taxelor și impozitelor acoperă numai inflația.

  Cetățenilor comunei trebuie comunicat faptul că nu s-a efectuat o majorare a taxelor și impozitelor,ci numai o colerare a acestora cu rata inflației.

  Kereszturi Istvan:dacă în fiecare an  efectuăm o majorare mică, cetățeni comunei nu vor simți puternic aceste majorări. 

Preşedinte de şedinţă: nefiind  intervenţi din partea consilierilor  supun la vot proiectul de hotărâre în forma prezentată.

Pentru  : 12 (Ciatlos György ,Kereszturi István, Magyari Zoltán  ,Menyhárt Bálint,Nagy Ernő,Nám Vilmos,Paizs Sarolta , Pécsi Domokos ,Simon György,Szabó Lóránd László ,Varga Gheorghe, Voniga Ladislau)

Împotrivă:  0

    Abţineri:  0

  Se trece la discutarea punctului trei din cadrul ordinei de zi legată de proiectul de hotărâre privind validarea Dispoziției Primarului comunei Acățari nr.483/2013,privind rectificarea bugetului de venituri și cheltuieli pentru anul în curs.

  Primar : prezintă proiectul de hotărâre cu expunerea de motive

  Fulop Robert:prezintă referatul de specialitate

  Fulop Robert:având în vedere că suma alocată din TVA pentru finanțarea cheltuielilor cu salariile  din instituțiile de învățământ pentru luna decembrie nu a fost îndestulător,trebuia efectuată o rectificare a bugetului la acest capitol cu 23.000 lei.

  Tot la cheltuielile de personal al profesorilor trebuia efectuată o altă rectificare ,de această dată cu 9.000 lei.

  Având în vedere urgența acestor modificări,bugetul de venituri și cheltuieli a fost rectificat prin Dispoziția Primarului.

  Primar:conform prevederilor legale când rectificarea bugetului se face prin Dispoziție,aceasta se supune validării în prima ședință al Consiliului local.

  Preşedinte de şedinţă: nefiind  intervenţi din partea consilierilor  supun la vot proiectul de hotărâre în forma prezentată.

Pentru  : 12 (Ciatlos György ,Kereszturi István, Magyari Zoltán  ,Menyhárt Bálint,Nagy Ernő,Nám Vilmos,Paizs Sarolta , Pécsi Domokos ,Simon György,Szabó Lóránd László ,Varga Gheorghe, Voniga Ladislau)

Împotrivă:  0

    Abţineri:  0

  Se discută punctul patru din cadrul ordinei de zi legată de proiectul de hotărâre  privind aprobarea utilizării excedentului bugetar în anul 2014.

  Primar : prezintă proiectul de hotărâre cu expunerea de motive

  Fulop Robert:prezintă referatul de specialitate

  Fulop Robert:având în vedere că la începutul anului 2014 nu vor exista încasări care să acopere cheltuielile de funcționare ,se propune utilizarea execedentului anului 2013 pentru finanțarea golurilor temporare de casă.

 

-  4-

  Suma care se propune să să utilizeze este de 300.000 lei.

  Această sumă pe parcursul anului va fi înapoiată,refelecându-se în excedentul bugetului local,putând  să fie utilizată  în anii următori cu aceaşi destinaţie.

  Primar:la începutul anului viitor cu siguranță nu va exista buget,dar funcționarea instituției nu poate fi periclitată din lipsă de fonduri,motiv pentru care din execedentul anului 2013 se va utiliza o anumită parte pentru cheltuielile ce vor ivi în luna ianuarie,eventual februarie.

  Excedentul nu este de 300.000 lei,ci se situează undeva la 7-8 miliarde lei vechi.

  Fulop Robert:anul precedent excedentul a fost de cca.6 miliarde lei vechi , iar în acest an este în jur de 7 miliarde lei vechi.

  Preşedinte de şedinţă: nefiind  intervenţi din partea consilierilor  supun la vot proiectul de hotărâre în forma prezentată.

Pentru  : 12 (Ciatlos György ,Kereszturi István, Magyari Zoltán  ,Menyhárt Bálint,Nagy Ernő,Nám Vilmos,Paizs Sarolta , Pécsi Domokos ,Simon György,Szabó Lóránd László ,Varga Gheorghe, Voniga Ladislau)

Împotrivă:  0

    Abţineri:  0

  Primar:în anul precedent multe comune neavând execedent, nu au putut achita în primele luni ale anului salariile angajaților.

  Excedentul esta asemănător rezervei de bani la familii  ,care se poate utiliza în caz de nevoie.

  Se discută punctul cinci înscris pe ordinea de zi referitoare la proiectul de hotărâre  privind aprobarea acoperiri deficitului secțiunii de dezvoltare.

  Primar : prezintă proiectul de hotărâre cu expunerea de motive

  Fulop Robert:prezintă referatul de specialitate

  Fulop Robert:din rezerva anului 2013 suma de 218.235 lei se virează pentru reîntregirea execedentului anului precedent,respectiv pentru acoperirea deficitului secțiunii de dezvoltare.

  Această sumă pe parcursul anului viitor se va returna în același cont.

  Primar:această sumă există, numai că pentru încheierea exercițiului anului bugetar 2013, trebuie efectuate virări între conturi.

  Szabo Lorand Laszlo:este bine că din execedent nu toată suma se virează înapoi.

  Fulop Robert:o parte din sumă a rămas de la proiectul prin care s-a achiziționat tractorul multifuncțional.

  Kereszturi Istvan: o comparație plastică ar fi când omul are 8-10 buzunare cu bani,dar pentru a putea scoate  dintr-una și a pune în alta, este nevoie de aprobare,în cazul nostru hotărâre de consiliu local.

  Preşedinte de şedinţă: nefiind  intervenţi din partea consilierilor  supun la vot proiectul de hotărâre în forma prezentată.

Pentru  : 12 (Ciatlos György ,Kereszturi István, Magyari Zoltán  ,Menyhárt Bálint,Nagy Ernő,Nám Vilmos,Paizs Sarolta , Pécsi Domokos ,Simon György,Szabó Lóránd László ,Varga Gheorghe, Voniga Ladislau)

 

 

-  5 -

Împotrivă:  0

    Abţineri:  0

  Se trece la discutarea punctului șase din cadrul ordinei de zi referitoare la proiectul de hotărâre privind anularea creanţelor fiscale datorate bugetului local al comunei Acățari, de până la 40 lei inclusiv, aflate în sold la data de 31.12.2013

  Primar : prezintă proiectul de hotărâre cu expunerea de motive

  Fulop Robert:prezintă referatul de specialitate

  Fulop Robert:există contribuabili care au datori la bugetul local sub 40 de lei.

Legislația permite ca aceste rămășițe să fie anulate prin hotărâre de consiliu local.

  Primar:există persoane care au creanțe fiscale de 2-3 lei.

  Prin adoptarea acestei hotărâri aceste mici datori vor fi anulate,fără ca bugetul să suporte modificări substanțuale,fiind vorba numai de mărunțișuri.

  Kereszturi Istvan:este vorba despre sume total neînsemnate.

  Preşedinte de şedinţă: nefiind  intervenţi din partea consilierilor  supun la vot proiectul de hotărâre în forma prezentată.

Pentru  : 12 (Ciatlos György ,Kereszturi István, Magyari Zoltán  ,Menyhárt Bálint,Nagy Ernő,Nám Vilmos,Paizs Sarolta , Pécsi Domokos ,Simon György,Szabó Lóránd László ,Varga Gheorghe, Voniga Ladislau)

Împotrivă:  0

    Abţineri:  0

  Se discută punctul șapte din cadrul ordinei de zi referitoare la proiectul de hotărâre privind  transmiterea  Stației de sortare Acățari în administrarea Consiliului județean Mureș-ADI Ecolect Mureș

  Primar : prezintă proiectul de hotărâre cu expunerea de motive

  Secretar:prezintă referatul de specialitate

  Primar: după cum cunoașteți la data de  30 noiembrie a.c.  proiectului Pro Regione Pura” proiect finanţat de UNIUNEA EUROPEANĂ prin programul PHARE 2003, Programul de Coeziune Economică şi Socială, „Schema de investiţii pentru proiecte mici de gestionare a deşeurilor” a fost implementată.

  Au existat discuții și există solicitare din partea Consiliului județean Mureș, ca Stația de sortare Acățari să fie integrată în planul județean de gestionare a deșeurilor,respectiv să fie transmisă în administrarea ADI Ecolect Mureș.

  Subliniez că este o transmitere numai în administrare,nefiind afectat dreptul de proprietate,iar condițiile concrete de predare se vor discuta cu reprezentanți Consiliului județean și ai Adi Ecolect Mureș.

    Am propus proiectul de hotărâre ca pe lângă transmiterea stației ,să existe o bază legală de funcționare în continuare a SC Salubritatea Valea Nirajului SRL,având în vedere că a existat o hotărâre de consiliu local care a prevăzut că după implementarea proiectului părțile sociale se vor  cesiona între UAT-uri partenere.

  Pentru finanțarea societății în anul viitor, am încheiat deja contracte cu UAT-le cu care am lucrat în acest an, în ideea  ca personalul angajat la această societate să nu piardă locurile de muncă.

 

 

-  6 –

  Trebuie să menționez că la stația de sortare există depozitate deșeuri ,care nu se încadrează în categoria deșeurilor  selective  și care  datorită tarifului mare de transport nu s-au putut fi transportate la Sighișoara unde există  groapă de gunoi autorizat.

  Doresc ca odată cu transmiterea stației în administrarea ADI Ecolect Mureș să predau și stocul de deșeuri selective cât și cele menajere.

  Menționez că la stația de sortare vor exista încă cheltuieli,dar despre acestea vă voi informa după stabilirea condițiilor de transmitere a stației.

  Simon Gyorgy:dacă stația va fi transferată la Consiliul județean,tarifele vor fi stabilite de ei?

  Primar:da.În momentul de față tariful aplicat de noi este unul preferential.Tariful maxim propus de Adi Ecolect Mureș este de 3,46 lei/persoană/lună.

  Menționez că la noi au fost unele categori de persoane scutite cum sunt cei sub 14 ani și cei peste 75 ani.

  Ducerea la bun sfârșit al proiectului a fost o sarcină grea,la care din diferite motive au contribuit numai câteva din UAT-le partenere,dar pentru a nu returana bani uniuni europene sau de a achita penalități  am implementat proiectul.

  Este discutabilă atitudinea UAT-lor care nu au ajutat la implementarea proiectului,dar trebuie știut că investiția s-a realizat pe raza comunei noastre și va rămâne aici.

  Magyari Zoltan:programul de transport al gunoiului va fi cel de acum?

  Pecsi Domokos:cine va aduna taxele de salubritate?

  Primar:încă există unele aspect neclarificare,dar după ce voi intra în posesia unor date vă voi comunica.

  Kereszturi Istvan:în momentul de față avem 19 de containere tip pubelă ,care vor fi transportate pe amplasamente anume determinate ,iar populația va trebuii să transporte gunoiul la aceste containere, de unde vor fi ridicate și transporetate la gropi de gunoi autorizate.

  Pentru gunoiul care se poate composta,având în vedere că avem foarte multe gospodări,două familii vor beneficia de o oală de compostare.

  Despre acestea cu siguranță vom mai vorbi.

  Primar:problema deșeurilor este o problemă mondială.

  Ideea a fost ca până la pornirea programului județean,stația de sortare din Acățari să funcționeze.

  După cum v-am arătat vor mai exista probleme,trebuie văzut că din lipsa unui autoutilitare speciale ,cu care se poate transporta gunoiul ,nu avem posibilitatea rezolvări transportului gunoiului la Sighișoara și alte și alte probleme,motiv pentru care vor exista cheltuieli și în viitor.

  Preşedinte de şedinţă: nefiind  alte intervenţi din partea consilierilor  supun la vot proiectul de hotărâre în forma prezentată.

Pentru  : 12 (Ciatlos György ,Kereszturi István, Magyari Zoltán  ,Menyhárt Bálint,Nagy Ernő,Nám Vilmos,Paizs Sarolta , Pécsi Domokos ,Simon György,Szabó Lóránd László ,Varga Gheorghe, Voniga Ladislau)

Împotrivă:  0

    Abţineri:  0

 

-  7 -

  Primar:am fost căutat  de reprezentantul unei firme care dorește să construiască în satul Acățari o hală de producție destinată țesării și prelucrării țesăturilor de bumbac.

  În solicitare dorește avizul de principiu al consiliului local ,pe baza căruia urmează să  achiziționeze terenul unde dorește să amplaseze hala.

  Este vorba despre un teren de 40-50 de ari ,situat în strada numită Kisret din satul Acățari.

  Magyari Zoltan:trebuie sprijinit,având în vedere că se vor crea noi locuri de muncă.

  Primar:la început se gândește la 7-8 angajați,numărul cărora pe parcurs va crește.

  Szabo Lorand:trebuie susținut, având în vedere că impozitul datorat va intra în bugetul comunei.

  Președinte de ședință:cine este de acord în principiu, ca această investiție să fie sprijinită?

  Pentru  : 12 (Ciatlos György ,Kereszturi István, Magyari Zoltán  ,Menyhárt Bálint,Nagy Ernő,Nám Vilmos,Paizs Sarolta , Pécsi Domokos ,Simon György,Szabó Lóránd László ,Varga Gheorghe, Voniga Ladislau)

Kereszturi Istvan:doresc să vă aduc la cunoștiință că în satele component ale comunei au fost efectuate lucrări la iluminatul public,prin schimbare de becuri și montare de corpuri de iluminat.

Au fost  montate becuri ecologice,urmând ca anul viitor acestă lucare să se continue în satele Văleni și Acățari.

Pe pomii de crăciuni,unde au existat,au fost montate ornamente electrice.

După 10 ianuarie firma care s-a ocupat cu lucrările de iluminat se va înroarce în comună,urmând ca la solicitările voastre, comunicate nouă ,să se mai  execute mici lucrări.

 

 

  Nefiind alte intervenţi din partea consilierilor,preşedintele de şedinţă mulţumeşte pentru participare ,considerând încheiate lucrările şedinţei de azi.

 

  Preşedinte de şedinţă

    Kereszturi Istvan

  Secretar,

    Jozsa Ferenc