18 January 2013

 

 

ROMÂNIA,

JUDEŢUL MUREŞ

PRIMĂRIA COMUNEI ACĂŢARI

Tel/Fax: 0265 –333.112, 0265- 333.298; e-mail:  acatari@cjmures.ro, www.acatari.ro

 

 

Nr.170  din 18 ianurie  2013

 

 

 

P R O C E S-V E R B A L

al şedinţei   Consiliului local Acăţari din  18 ianuarie 2013

 

 

 

 

  Încheiat azi 18 ianuarie 2013 cu ocazia şedinţei ordinare  a  Consiliului local Acăţari .

  Sunt prezenţi:Osvath Csaba,primarul  comunei şi următori consilieri locali: Ciatlos György, Kereszturi István ,Magyari Zoltán,Menyhárt Bálint,Nagy Ernő,Nám Vilmos,Paizs Sarolta, Pécsi Domokos ,Simon György,Szabó Lóránd László , Vajda György- Zsoli,Varga Gheorghe.

  Lipsește: Voniga Ladislau

  Președinte de ședință: rog secretarul  comunei să prezinte observaţile consilierilor locali legate de conţinutul procesului verbal al şedinţei consiliului local din data de 8 ianuarie 2013.

    Secretarul arată că nu a fost formulat nici o observaţie din partea consilierilor pentru modificarea conţinutului procesului verbal amintite,în consecinţă  acestea se aprobă cu unanimitate .

  Preşedintele de şedinţă prezintă ordinea de zi pentru şedinţa de azi care cuprinde următoarele puncte:

 

  1.Proiect de hotărâre privind aprobarea nivelurilor pentru valorile impozabile, impozitelor şi taxelor locale şi alte taxe asimilate acestora, precum şi amenzilor aplicabile în  anul fiscal 2013.

  2.Proiect de hotărâre privind aprobarea planului de acţiune pentru repartizarea orelor de muncă persoanelor beneficiare de ajutor social şi altor persoane obligaţi să presteze lucrări de ineters local

  3.Discutarea variantelor de drapel al comunei.

  4.Acordul de principiu al Consiliului local cu privire la vânzarea cântarului mecanic,situat în curtea fostului CAP Acățari-Acățari,nr.123-.

    5.Întrebări,interpelări.  

 

-  2 –

 

    Nefiind alte propuneri din partea consilierilor ,cu unanimitate se aprobă ordinea de zi propusă.

  Se trece la discutarea primului punct înscris pe ordinea de zi referitoare la proiectul de hotărâre privind aprobarea nivelurilor pentru valorile impozabile, impozitelor şi taxelor locale şi alte taxe asimilate acestora, precum şi amenzilor aplicabile în  anul fiscal 2013.

  Primar : prezintă proiectul de hotărâre

  Secretar:prezintă referatul de specialitate

  Secretar:Prin Hotărârea Consiliului local Acățari nr.40 din 20 decembrie 2012 au fost stabilite nivelurilor pentru valorile impozabile,impozitele şi taxele locale şi alte taxe assimilate acestora,precum şi amenzile aplicabile începând cu anul fiscal 2013 .

  În Monitorul Oficial nr. 898 din 28 decembrie 2012 a fost publicată Hotărârea Guvernului României nr.1309 privind nivelurile pentru valorile impozabile, impozitele şi taxele locale şi alte taxe asimilate acestora, precum şi amenzile aplicabile începând cu anul 2013.

  Această prevedere legală aduce o majorare de cca.16%  la nivelurile pentru valorile impozabile,impozitele şi taxele locale şi alte taxe assimilate acestora,precum şi amenzile aplicabile începând cu anul fiscal 2013 .

  În ședința trecută care a avut loc pe data de 8 ianuarie proiectul de hotărâre cu privire la taxele și impozitele locale pentru anul 2013 pe baza HGR nr.1309/2012 nu a fost aprobată.

  Pe data de 9 ianuarie a fost publicată Ordonanța Guvernului nr.1/2013 care clarifică situația taxelor și impozitelor,arătând că:

  - nivelurile pentru valorile impozabile, impozitele şi taxele locale şi alte taxe asimilate acestora, precum şi amenzile aplicabile începând cu anul 2013, sunt cele stabilite prin H.G. nr.1309/2012

  -  consiliile locale, prin derogare de la dispozitiile Codului fiscal, pentru anul 2013, pot să hotărască reducerea nivelurilor valorilor impozabile, impozitelor și taxelor locale prevăzute în H.G. nr.1309/2012 cel mult până la nivelurile avute în anul 2012. Hotărârile în sensul celor menționate mai sus pot fi adoptate în termen de cel mult 20 de zile de la intrarea în vigoare a O.G. nr.1/2013.

  Având în vedere cele de mai sus, se impune adoptarea unei noi hotărâri de consiliu local prin care să se facă  corelarea corespunzătoare cu dispozițiile legale în vigoare la data adoptării, asigurându-se astfel stabilirea corectă și legală a impozitelor și taxelor locale pentru anul 2013.

  În consecință primul pas este stabilirea nivelurilor pentru valorile impozabile, impozitelor şi taxelor locale şi alte taxe asimilate acestora, precum şi amenzilor aplicabile în  anul fiscal 2013,conform HGR nr.1309/2012,respectiv cu o majorare de cca.16% față de anul 2012,după care se poate aplica reducerea până la nivelurile din anul 2012.

  Primar:Institutul de Politici Publice a publicat un articol referitor la taxele și impozitele pentru anul 2013.

 

-  3 –

  În articolul susmenționat se arată că UAT-urile care nu respectă prevederile legale vor fi controlate cu prioritate de către Curtea de Conturi.

  Trebuie știut că la Instituția noastră trei ani de zile nu au fost crescute taxele și imozitele.

  Preşedinte de şedinţă: nefiind  intervenţi din partea consilierilor  supun la vot proiectul de hotărâre în forma prezentată.

Pentru  : 12 (Ciatlos György,Kereszturi István ,Magyari Zoltán ,Menyhárt Bálint,Nagy Ernő,Nám Vilmos,Paizs Sarolta , Pécsi Domokos ,Simon György,Szabó Lóránd László, Vajda György- Zsoli ,Varga Gheorghe)

Împotrivă:  0

  Abţineri:  0

  Primar:prin această hotărâre am respectat prevederile Codului fiscal și poate astfel evităm ca în 2014 să existe o majorare substanțială care poate ar trebui să includă și cel din anul curent.

  Este primul an de mandat ai multor consilier și este bine ca majorările să se facă la început și nu la sfârșit.

  Având în vedere că nu prea vor exista bani din bugetul central,această majorare poate ne ajută să terminăm investițiile începute și să începem altele.

  Nu trebuie uitat că avem nouă sate cu 17 unități școlare,plățile cu energie  la iluminat la încălzire trebuie achitate.

    Din informațiile pe care le am toate comunele din jur și nu numai au aplicat această majorare.

  Se discută punctul doi din cadrul ordinei de zi referitoare la  proiect de hotărâre privind aprobarea planului de acţiune pentru repartizarea orelor de muncă persoanelor beneficiare de ajutor social şi altor persoane obligaţi să presteze lucrări de ineters local.

  Primar : prezintă proiectul de hotărâre

  Secretar:prezintă referatul de specialitate

  Secretar:legea privind venitul minim garantat prevede că primari au obligaţia să întocmească un plan de acţiuni sau de lucrări de interes local pentru repartizarea orelor de muncă beneficiarilor de ajutor social, să ţină evidenţa efectuării acestor ore şi să asigure instructajul privind normele de tehnică a securităţii muncii pentru toate persoanele care prestează acţiuni ori lucrări de interes local. Planul de acţiuni sau de lucrări de interes local se aprobă anual prin hotărâre a consiliului local.

  Planul de acțiune se referă și la  persoanele care sunt obligați să presteze lucrări de interes local,cum sunt cei care nu au achitat obligațiile fiscale și Instanțele de drept au decis transforamrea acestuia în muncă în folosul comunității.

  Vajda Gyorgy Zsoli:câte ore trebuie să lucreze un beneficar de ajutor social?

  Secretar:numărul de ore se calculează pe baza unei ecuații și este în funcție de suma primită.

  Trebuie menționat că sunt beneficiari ai ajutorului social care trebuie să presteze și 20 de zile.

  Kereszturi Istvan:trebuie să te rogi de beneficari să vină și să lucreze,dar dacă suspenzi ajutorul social ,copii acestora vor fi cei afectați și nu vor beneficia nici de ajutoare alimentare care provin din stocurile de intervenţie comunitare .

-  4 –

  Preşedinte de şedinţă: nefiind  intervenţi din partea consilierilor  supun la vot proiectul de hotărâre în forma prezentată.

Pentru  : 12 (Ciatlos György,Kereszturi István ,Magyari Zoltán ,Menyhárt Bálint,Nagy Ernő,Nám Vilmos,Paizs Sarolta , Pécsi Domokos ,Simon György,Szabó Lóránd László, Vajda György- Zsoli ,Varga Gheorghe)

Împotrivă:  0

  Abţineri:  0

  Se discută variantele de drapel al comunei.

  După discuții se alege varianta care este deja confecționată,urmând să se efectueze demersurile pentru aprobarea acestuia.

  Se trece la discutarea punctului patru cu privire la acordul de principiu al Consiliului local cu privire la vânzarea cântarului mecanic,situat în curtea fostului CAP Acățari-Acățari,nr.123.

  Primar:cântarul în cauză se află în inventarul Primăriei,fiind într-o stare avansată de degradare și este nefolosit de ani de zile.

  În cazul în care consiliul local este de acord,doresc să începem procedura de vânzare,având în vedere că nu mai poate fi folosit și se degradează în continuare.

  Varga Gheorghe:numai terenul aferent cântarului are valoare.

  Vajda Gyorgy Zsoli:terenul aferent este foarte mic .Ce sa putut fura a fost deja furat,iar sub cântar este totdeauna apă.

  Magyari Zoltan:ar fi fost bine dacă Primăria ar fi avut un cântar.

  Kereszturi Istvan:cântarul nu se mai poate repara,propun vânzarea lui.

  Peședinte de ședință:cine este pentru vânzarea cântarului?:

Pentru  : 12 (Ciatlos György,Kereszturi István ,Magyari Zoltán ,Menyhárt Bálint,Nagy Ernő,Nám Vilmos,Paizs Sarolta , Pécsi Domokos ,Simon György,Szabó Lóránd László, Vajda György- Zsoli ,Varga Gheorghe)

Împotrivă:  0

  Abţineri:  0

  Magyari Zoltan:nu am înțeles cum este cu transformarea amenzilor în muncă în folosul comunități.

  Secretar:dacă o persoană nu achită cu rea credință în termen de 30 de zile amenda și nu poate fi executat silit ,se cere Judecătoriei să transforme amenda în muncă în folosul comunități.

  Primar:Instanța în baza Sentinței Civile emite și mandatul de executare a sancţiunii contravenţionale cu obligarea la prestarea unei activităţi în folosul comunităţi.Mandatul este dus la îndeplinire de către lucrători de poliție.

  Magyari Zoltan:ce se întâmplă dacă respectivul nu lucrează?

  Secretar:Instanța va aplica o amendă contravențională.

  Varga Gheorghe:nu există pe imobile plăcuțe cu numerele administrative.

  Primar:această problemă a mai fost discutată,în satele ca Suveica se poate rezolva.

  Probleme sunt în Acățari,unde ar trebui o renumerotare a numerelor administrative,dar aceasta atrage după sine și schimbarea tuturor actelor.

  Magyari Zoltan:nu există nici denumiri de străzi.

 

-  5 –

 

  Primar:atribuirea de denumiri străzilor este o procedură mai complexă,dar și aceasta atrage după sine schimbarea tuturor actelor.

  Nam Vilmos:dacă se comandă în cantitate mare plăcuțe cu numerele administrative cu siguranță firma va acorda bonificație.

  Primar:până ședința viitoare voi solicita câteva oferte.

  Menyhart Balint:nu există nici panuori unde să se afișeze anunțurile către populație.

  Primar:propunerea este bună,la discutarea bugetului vom reveni asupra acestei probleme.

  Vajda Gyorgy Zsoli:dacă asigurarea locuințelor este obligatorie?

  Secretar:da

  Menyhart Balint:nu vor să spună ,dar mulți colegi vor ca ora de începere a ședințelor să se schimbe.

  Primar:cum adică că nu vor să spună? Dacă există nemulțumire cu ora de începere a ședințelor stabiliți o altă oră.

  După discuți se stabilește ca ședințele să înceapă de la ora 13,00.

 

 

 

Nefiind alte intervenţi din partea consilierilor,preşedintele de şedinţă mulţumeşte pentru participare ,considerând încheiate lucrările şedinţei de azi.

 

 

 

  Preşedinte de şedinţă

    Paizs Sarolta

  Secretar,

    Jozsa Ferenc