03 March 2020
ROMÂNIA,
JUDEŢUL MUREŞ
PRIMĂRIA COMUNEI ACĂŢARI
Tel/Fax: 0265 333112, 0265 333298; e-mail: acatari@cjmures.ro, www.acatari.ro
Nr. 1259 din 17 februarie 2020
P R O C E S-V E R B A L
al şedinţei Consiliului local Acăţari din 17 februarie 2020
Încheiat azi 17 februarie 2020 cu ocazia şedinţei ordinare a Consiliului local al comunei Acăţari.
La ședință sunt prezenţi:Osvath Csaba,primarul comunei Acățari și următori consilieri locali: Ciatlos Gyorgy , Horvath Arpad , Krizsan Tibor , Magyari Zoltan , Menyhart Balint , More Tibor , Nagy Albert , Nagy Dalma Imola ,Nam Vilmos , Pecsi Domokos, Szabo Tibor Levente, Veres Gaspar Ervin .
La ședință participă : Toth Emese Zsuzsanna, administrator public , Szabo Melinda Reka, consilier primar, Fulop Robert,șef Birou financiar contabil și resurse umane, Simon Maria Aranka,delegat sătesc satul Stejeriș, Piri Jozsef,delegat sătesc satul Corbești.
Ca invitați la ședință participă :Jozsa Gabriella,director Școala gimnazială Acățari, Bakai Andrea, director adjunct Școala gimnazială Acățari, Ag.pr.Moldovan Bogdan,șef Post de Poliție Acățari, șefi de servicii/compartimente din cadrul aparatului de specialitate al Primarului comunei Acățari, angajații din aparatul de specialitate al Primarului comunei Acățari.
Primar:salut prezența doamnelor și domnilor consilieri,delegaților sătești, pe șefi de servicii și compartimente, pe d-na directoare și directoarea adjuncă de la Școala Gimnazială Acățari,pe șeful de post de la Poliția Acățari și pe toți participanți la ședință.
Este a doua ședință din acest an,după părerea mea cea mai importantă, având în vedere că pe ordinea de zi figurează proiectul de hotărâre privind aprobarea bugetului de venituri și cheltuieli pentru anul în curs.
Președinte de ședință:salut pe cei prezenți și dau citire ordinei de zi pentru ședința de azi,care cuprinde următoarele puncte:
1. Raportul Primarului comunei privind starea economică, socială şi de mediu a comunei Acățari
2. Proiect de hotărâre privind alegerea presedintelui de sedinta pentru lunile martie - mai 2020.
Inițiator:Primarul comunei
3. Proiect de hotărâre privind atestarea apartenenței unui teren intravilan din localitatea Acățari,comuna Acățari la domeniul privat al comunei Acățari, județul Mureș.
Inițiator:Primarul comunei
- 2 -
4.Proiect de hotărâre privind aprobarea contului de execuție bugetară pentru trimestrul IV,anul 2019.
Inițiator:Primarul comunei
5.Proiect de hotărâre privind aprobarea bugetului local de venituri şi cheltuieli al comunei Acățari, pe anul 2020
Inițiator:Primarul comunei
6.Întrebări,interpelări.
Președinte de ședință:cine este de acord cu ordinea de zi prezentată ?
Pentru : 12 (Ciatlos Gyorgy , Horvath Arpad , Krizsan Tibor , Magyari Zoltan , Menyhart Balint , More Tibor , Nagy Albert , Nagy Dalma Imola ,Nam Vilmos , Pecsi Domokos, Szabo Tibor Levente, Veres Gaspar Ervin)
Împotrivă: 0
Abţineri: 0
Președinte de ședință:rog secretarul comunei să prezinte observaţile consilierilor locali legate de conţinutul procesului verbal al şedinţei consiliului local din data de 30 ianuarie 2020.
Secretarul general arată că nu a fost formulată nici o observaţie din partea consilierilor pentru modificarea conţinutului procesului verbal amintit .
Președinte de ședință:supun la vot conținutul procesului verbal a ședinței din 30 ianuarie 2020.
Pentru : 12 (Ciatlos Gyorgy , Horvath Arpad , Krizsan Tibor , Magyari Zoltan , Menyhart Balint , More Tibor , Nagy Albert , Nagy Dalma Imola ,Nam Vilmos , Pecsi Domokos, Szabo Tibor Levente, Veres Gaspar Ervin)
Împotrivă: 0
Abţineri: 0
Se trece la discutarea primului punct înscris pe ordinea de zi referitoare la prezentarea raportului Primarului comunei ,privind starea economică, socială şi de mediu a comunei Acățari.
Primar:raportul Primarului privind starea economică, socială şi de mediu a comunei Acățari este unul destul de lung, fiind prezentat și discutat în ședința comisiilor de specialitate,împreună cu celălalte puncte de pe ordinea de zi.
Raportul este postat de site-ul Primăriei,unde se poate consulta,dar având multe capitole,Vă rog să-mi permiteți să Vă prezint numai elementele principale din acest raport.
În conformitate cu prevederilor art.155 alin.(3), din O.U.G 57/2019, Cod Administrativ, primarul prezintă consiliului local un raport anual privind starea economică, socială și de mediu a unității administrativ teritoriale în cauză.
Activitatea Comunei Acățari a fost orientată, în special, pentru îndeplinirea obiectivelor stabilite de administraţia publică locală , aplicarea și implementarea Hotărârilor Consiliului Local, respectarea obligaţiilor şi atribuţiilor stabilite de lege şi de alte acte normative. Obiectivele principale în anul 2019 au fost: gospodărirea eficientă a resurselor, a bugetului local, şi nu în ultimul rând, bunăstarea cetăţenilor comunei Acăţari.
- 3 –
În derularea activitățiilor propuse s –au urmărit în special următoarele aspecte: atragerea a cât mai multor investiții pentru dezvoltarea unei economii sănătoase;întreţinerea şi modernizarea continuă a domeniului public, întreţinerea, repararea străzilor din comună, în limita bugetului local; asigurarea transparenţei în ceea ce priveşte cheltuirea banilor publici şi a acţiunilor întreprinse de administraţia publică cu scopul de a dezvolta componenţa culturală a vieţii cetăţenilor din comuna Acăţari; asigurarea unui climat modern şi sănătos în şcoli (asigurarea dotărilor necesare desfăşurării procesului de învăţământ, reparaţii, modernizări, ajutor financiar, şi nu numai, în acţiunile iniţiate de elevi, etc).
La mediul înconjurător amintesc elementele principale:
Protecția mediului presupune:
- Gospodărirea rațională a apelor,
- Recostrucția ecologică a mediului,
- Evitarea poluării mediului,
- Evitarea dezechilibrului prin conservarea naturii,
- Descoperirea cauzelor care afectează mediul.
Au avut loc în afara localităților acțiuni de colectare a deșeurilor cu voluntarii și școlarii din comună. Cu ajutorul angajațiilor SVSU a avut loc toaletarea vegetației uscate de pe domeniul public, în parcuri, sub liniile de tensiune. În continuare s-au efectuat lucrări de întreținere spații verzi, întreținere de acostamente pe marginea drumului în satele aparținătoare comunei Acățari.
Este nevoie de mai multă atenție și de mai multă responsabilitate din partea fiecărui cetățean pentru a trăi într –un mediu curat, pentru a respira aer curat, pentru a bea apă curată, și pentru a putea folosi condițiile de viață pe care ni le oferă natura.
Consiliul Local a fost convocat în 12 şedinţe de consiliu , din care 12 şedinţe ordinare şi nicio şedinţă extraordinară. În cadrul acestor şedinţe au fost adoptate un număr de 62 hotărâri cu caracter normativ şi individual.
Consiliul Local al Comunei Acăţari a adoptat hotărâri în următoarele domenii de activitate: aprobarea unor documentaţii tehnico- economice; hotărâri privind aprobarea și rectificarea bugetului local de venituri şi cheltuieli; stabilirea impozitelor şi taxelor locale, aprobarea Strategiei de dezvoltare a comunei până în anul 2020.
Au fost eliberate 44 certificate de urbanism, 43 autorizații de construcție, și asistate 27 vânzări de teren. S –a continuat reactualizarea PUG și RLU al comunei Acățari, lucrare care va conține 4 etape specifice elaborării PUG, din care a fost finalizată etapa 1, constând în studii preliminare pentru realizarea situației actuale. Au fost începute procedurile etapei 2, constând în propuneri de dezbatere pentru extinderi.
Tot în această perioadă au fost emise de către Primarul Comunei Acăţari unnumăr de 320 dispoziţii, dintre care şi dispoziţii colective,vizând ajutorul social, dreptul la alocaţie, convocarea Consiliului Local etc.
- 4 –
Au fost continuate lucrările de construcție a grădiniței cu program prelungit și școlii generale clasele I – IV, pentru construirea unui complex modern de învățământ preșcolar și primar, care să întrunească toate condițiile impuse de legislația în vigoare, la standardele europene.Investiția este finanțată de Guvernul României prin program PNDR , etapa II, lucrarea fiind finalizată în proporție de 65 la sută.
La Casa de Tineret cu piscină din localitatea Roteni s -au continuat lucrările de construcții, acestea fiind în curs de desfășurare. În prezent lucrările sunt finalizate în proporție de 90 %.
În cadrul Fondului de Dezvoltare și Investiții, a fost declarat eligibil pentru finanțare proiectul de canalizare menajeră și stație de epurare în com.Acățari, pentru care în anul 2019 s –au obținut toate avizele necesare emiterii autorizației de construire. A fost finalizat proiectul technic, autorizația de construire fiind trimis la Ministerul Dezvoltării.
S–a întocmit documentația privind repararea unor străzi în localitatea Vălenii și Gruișor, cca.1000 m.
În anul 2019 a fost achiziționat imobilul cu terenul aferent de 1541mp, situat în vecinătatea primăriei, fiind o investiție importantă pentru comună.
În anul 2019 a fost semnat Contractul Unic pentru furnizarea serviciilor de comunicații electronice în cadrul proiectului Promovarea conectivității la internet în comunitate locală Wifi 4 EU – Acordul de grant finanțat de Uniunea Europeană – valoarea proiectului fiind de 15.000 Euro.
A fost semnat contractul de executare a lucrărilor și elaborarea proiectului tehnic în vederea construirii Centrului de comunitate multifuncțională în localitatea Găiești, iar la sfârșitul anului 2019 au fost începute lucrările.
Au fost finalizate demersurile privind elaborarea amenajamentului silvic.
A fost întocmită documentația tehnică, studiul de fezabilitate și este în curs de obținere a avizelor pentru reabilitarea și extinderea centrului socio – cultural multifunctional, demolare școală primară , amenajări, deschidere front de lucru pentru începerea lucrărilor la această investiție.
După cum cunoșteți avem înființate mai multe servicii,unul dintre ei fiind SVSU.
Activitatea serviciului este foarte complexă, începând cu prevenirea şi stingerea incendiilor, intervenţii în caz de situaţi de urgenţă, precum: în caz de inundaţii, incendii, intervenţii pe drumurile publice în zona de competenţă: Gheorghe Doja, Crăciuneşti, Acăţari, Păsăreni. Servicul funcționează cu 6 angajaţi şi 48 de voluntari.
În anul 2019 Serviciul Voluntar pentru Situaţii de Urgenţă a avut un număr de 38 de intervenţii, din care 16 incendii, 17 accidente de circulaţie şi 5 intervenţii de altă natură.
- 5 –
La Serviciul ordine public :Poliția Locală Acățari și-a desfășurat activitatea în cursul anului 2019 cu un efectiv de 5 polițiști locali și 2 autospeciale, destinate activităților de patrulare și intervenție la evenimente. Activitatea constă în apărarea drepturilor și libertăților fundamentale ale persoanei, a proprietății private și publice, desfășurând o gamă largă de operațiuni.
Comuna Acățari are o populație de 4819 locuitori, și este formată dintr-un număr de 9 sate, extinse pe o rază de 7460 ha.
Paza Comunei Acățari se organizează potrivit Legii nr.333/2003, în scopul asigurării siguranței obiectivelor, bunurilor și valorilor împotriva oricăror acțiuni ilicite care lezează dreptul de proprietate, existența materială a acestora, precum și a protejării persoanelor împotriva oricăror acte ostile care le pot periclita viața, integritatea fizică sau sănătatea.
Serviciul de pază de pe raza Comunei Acățari se execută de către personalul Poliției Locale, care execută serviciul prin sistem de patrulare pe raza unității administrativ teritoriale.
Aici mă opresc puțin,dând câteva explicații.
Conform Legii 333/2003 este obligatorie asigurarea așa numitei ”pază obșteacă”.
De ce asigurăm acest lucru cu Popliția locală? Pentru că legea ne obligă.
Alte modalități ar fi: printr-o firmă specializată în domeniu,sau reîntoarcerea la vechiul sistem cu paznici.
Nu știu cum ar arăta reîntoercerea la sistemul cu paznici în secolul XXI, respectivii ,conform legislației ,neputând fi dotate cu mijloace eficiente pentru pază.
De multe ori văd,nu neapărat în comuna noastră, când se discută de Poliția locală.
Trebuie să înțelegeți că Legea ne obligă să asigurăm paza obștească.
Poate la orașe unde Poliția are mai multe servicii,specializate în diferite domenii, acest lucru se poate soluționa mai ușor.
Poliția locală are sarcini clar stabilite prin lege,astfel poate nu putem satisface toate doleanțele cetățenilor,dar angajații Serviciului stau de vorbă cu cetățenii, rezolvăm sesizările care intră în competența noastră,iar în cazul în care nu intră îndrumăm pe respectivii la Postul de Poliție.
Reorganizarea Posturilor de Poliție,cum am afirmat în mai multe rânduri,consider că nu satisface totdeauna cerințele populației.
Cred că înainte de reorganizarea Posturilor a existat o eficiență mai mare,dar având o conlucare foarte bună cu angajații de la Postul de Poliție,consider că se rezolvă marea majoritate a problemelor cetățenilor.
Din activitatea Poliției locale amintesc:
Cu ocazia activităților desfășurate în cursul anului 2019, Poliția Locală Acățari a constatat următoarele:
- 6 -
- Sancțiuni contravenționale constatate și aplicate cu un total de 54, din care 22 sancțiuni la Legea 61/91, 25 sancțiuni la HCL 29/2012 și 7 la alte acte normative (30 sancțiuni contravenționale cu amendă și 24 avertismente), în valoare totală de 8590 lei.
- S-au constatat un număr de 4 infracțiuni, din care 3 infracțiuni flagrante, privind tăierea ilegală și furtul de material lemnos, fapte prevăzute de Legea 46/2008 (Codul silvic), iar 1 infracțiune a rezultat în urma verificărilor efectuate în sesizări, aceestea fiind înaintate spre competentă soluționare Postului de Poliție Acățari.
- La nivelul Poliției Locale în decursul anului 2019, s-au înregistrat un număr de 8 sesizări și petiții adresate de către cetățeni, toate soluționate legal, 1 dintre acestea s-a înaintat Postului de Poliție Acățari, întrucât era faptă de natură penală, 3 sesizări s-au soluționat cu sancțiuni contravenționale, iar celelalte 4 sesizări s-au soluționat cu alte soluții.
-S-a intervenit, împreună cu Poliția Națională, la un număr de 74 intervenții, majoritatea sesizate prin apelul de urgența 112. Aici amintim măsuri de restabilire a ordinii și liniștii publice, accidente rutiere, tamponări, lucrări la carosabil sau cu ocazia fenomenelor meteorologice.
-S-au executat un număr de 740 patrulări pe raza comunei, ocazie cu care s-au legitimat un număr de 211 persoane. Dintre acestea au fost conduse la sediul Poliției Locale un număr de 17 persoane pentru accesarea bazei de date în vederea stabilirii identității.
Sereviciul Public local de Evidența Persoanelor:activitatea Serviciului este folositor pentru cetățenii comunei și nu numai,având în vedere că la acest serviciu mai sunt arondat comunele Bălăușeri și Păsăreni.
Acest Serviciu deservește 11.830 de persoane ,din care din comuna Acățari 4819 persoane.
Putem mândri cu acest sericiu,având în vedere că problemele cetățenilor se rezolvă pe loc,fără a mai fi nevoie să se deplaseza la mun.Tg-Mureș,unde ar trebui să aștepte și poate uneori s-ar înțelege mai greu.
Am fost între primii care am înfințat astfel de Serviciu,care consider că este foarte utilă.
În Raport se mai află date despre activitatea :biroului financiar contabil,stare civilă,Centru de sport și agrement.
Câteva cuvinte despre activitatea Serviciului Comunitar de Asitență Socială.
Și acest serviciu a fost creat în interesul cetățenilor,dar trebuie cunoscut faptul că angajații sunt plătiți din fondurile primate de la Ministerul Sănătății,prin Direcția de Sănătate Publică Mureș.
Personalul de la acest Serviciu se deplasează la domiciliile persoanelor vulnerabile sau alte persoane aflate în situații nevoiașe, creând astfel condiții civilizate pentru soluționarea nevoilor cetățenilor.
- 7 –
Categoriile de persoane vulnerabile sunt persoanele care se găsesc în următoarele situații: nivel economic sub pragul sărăciei, risc de excluziune socială, vârstă sub 16 ani, familii monoparentale, vârsta a treia, graviditate, diferite dizabilități, boli cornice, nivel educațional scăzut, boli aflate în faze terminale care necesită tratamente paleative.
Serviciul Public de Asistenţă Socială:obiectul serviciului îl constituie acordarea de servicii sociale cu caracter primar și specializate, menite să asigure prevenirea , limitarea sau înlăturarea efectelor temporare sau permanente ale situațiilor de risc din domeniul protecției copilului, familiei, persoanelor singure, vârstnice, persoanelor cu handicap, precum și a oricărei persoane aflate în nevoie, ce pot genera marginalizarea sau excluderea socială.
Responsabilul Serviciului este d-na Kiss Eva.
Asistența socială având complexitatea ei,are o activitate multiplă.
Nu în totdeauna putem soluționa favorabil solicitările cetățenilor,dar se face tot ceea ce stă în puterile noastre,ca în cadrul limitelor legislației, să acordăm servicii sociale cu caracter primar și specializat.
În domeniul registrul agricol și cadastru se desfășoară un volum mare de muncă,cu toate că un angajat de aici s-a pensionat.
Locul acestuia,prin concurs, cât de curând va fi ocupat de un alt angajat.
Sper ca noul angajat,cu ajutorul nostrum, să facă față provocărilor ce există în acest domeniu ,care este unul foarte complex.
Legat de SMURD, de la început doresc să subliniez că acest Serviciu,ca și în anul precedent și în acest an funcționează cu sprijinul Consiliului județean.
Mai concret,salariile angajaților sunt asigurate de la Consiliul județean,celălalte cheltuieli legate de funcționare ,fiind asigurate din bugetul comunei.
Și acest serviciu a fost creat în interesul cetățenilor comunei,fiind de o utilitate foarte mare, având în vedere că discutăm despre sănătatea populației.
Serviciul mobil SMURD își desfășoară activitatea cu un nr.de 16 angajați.
Pe parcursul anului 2019 SMURD ACĂȚARI a avut un număr de 1346 de intervenții , după cum urmează:
- Acățari: 449
- Crăciunești: 252
- Gheorghe Doja: 371
- Păsăreni: 105
- Bălăușeri: 89
- Fîntînele:30
Pacienți proveniți din evenimente rutiere pe drumurile naționale, județene și comunale din zonă 44.
Se poate pune întrebarea de ce SMURD-ul se deplasează și în alte comune.
Răspunsul este că SMURD-ul răspunde la numărul unic pentru apeluri de urgență nr. 112 și se deplasează conform urgențelor stabilite de Dispeceratul de Urgență.
Înființarea acestui serviciu a avut ca scop primordiar reducerea timpului de intervenție.
- 8 –
Nu este totuna dacă salvarea se deplasează în comuna Fântânele din Acățari sau din Tg-Mureș.
Consider că în acest caz timpul de interveție este mai mic cu cel puțin zece minute,care contează foarte mult când este vorba de viața unui om.
Pot afirma cu siguranță că și acest Serviciu ridică nivelul comunei.
Doresc să enumăr câteva realizări din anul precedent.
Şi anul 2019 a fost organizată în perioada 16 -18 .08.2019 a XIX ediție a Zilelor Comunei Acăţari , cu invitaţi locali şi din străinătate, ce s-a bucurat de un succes inedit în cadrul cetăţenilor şi a participanţilor.
Au fost sărbătorite cuplurile de pe raza comunei care au îndeplinit 50 de ani de la căsătorie și personalitățile emblematice a comunei.
Am continuat întreţinerea bunelor relaţii cu localităţile înfrăţite din Ungaria, Belgia ,Slovacia, Olanda.
În cursul anului 2019 între 11 – 12 octombrie , Primăria Comunei Acățari a organizat ceea de a IV –a ediție Expo Agricola cu vânzare. Organizatorul principal era Primăria comunei în parteneriat cu Consiliul Județean Mureș în colaborare cu Ministerul Agriculturii din Ungaria, Direcția pentru agricultură județeană Mureș, A.A.M.R. – organizația Mureș,Asociația Prosperitatea Raza de Soare etc. Au fost prezenți peste 100 de expozanți, - legumicultori, apicultori, meșteri artizani,producători de fructe, peste 50 de crescători de animale, și peste 30 de furnizori de utilaje agricole.
Scopul organizării expoziției era să ajutăm pe cei exponanți să acceseze o piață cât mai largă cu produsele lor. Expo Agricola din Acățari a fost unul dintre cele mai mari târguri agricole din județul Mureș.
Ca și în anii anteriori, cu ocazia sărbătorilor de iarnă Primăria a ornamentat parcurile și străzile comunei cu sistem de iluminat festiv.
Cu ocazia sărbătorilor de iarnă, ca în fiecare an au fost distribuite pachete pentru elevii din școlile comunei întrun cadru festiv.
Președinte de ședință:supun la vot Raportul Primarului comunei privind starea economică, socială şi de mediu a comunei Acățari
Pentru : 12 (Ciatlos Gyorgy , Horvath Arpad , Krizsan Tibor , Magyari Zoltan , Menyhart Balint , More Tibor , Nagy Albert , Nagy Dalma Imola ,Nam Vilmos , Pecsi Domokos, Szabo Tibor Levente, Veres Gaspar Ervin)
Împotrivă: 0
Abţineri: 0
Președinte de ședință:trecem la discutarea punctului doi din cadrul ordinei de zi referitoare la alegerea președintelui de ședință pentru lunile martie-mai.
Primar:conform prevederilor legale președinții de ședință se aleg pe trei luni.
Având în vedere că d-ul Pecsi Domokos încheie mandatul de președinte de ședință,Vă rog să faceți propuneri.
Veres Gaspar Ervin: propun pe d-ul Nam Vilmos.
Președinte de ședință:supun la vot propunerea făcută.
- 9 –
Pentru : 12 (Ciatlos Gyorgy , Horvath Arpad , Krizsan Tibor , Magyari Zoltan , Menyhart Balint , More Tibor , Nagy Albert , Nagy Dalma Imola ,Nam Vilmos , Pecsi Domokos, Szabo Tibor Levente, Veres Gaspar Ervin)
Împotrivă: 0
Abţineri: 0
Se discută punctul trei din cadrul ordinei de zi referitoare la proiectul de hotărâre privind atestarea apartenenței unui teren intravilan din localitatea Acățari,comuna Acățari la domeniul privat al comunei Acățari, județul Mureș.
Secretar general:este vorba despre terenul intravilan în suprafață de 6.700 mp,situat în localitatea Acățari,zona clădirii Vațman.
Acest teren a fost inclus în domeniului privat al UAT Acățari,conform HCL nr.12 din data de 19.03.2008, ca fiind domeniul privat al comunei, hotărâre care nu sa finalizat cu înscrierea terenului în CF .
Practic în cartea funciară în loc de Statul Român, pe baza acestei hotărâri va fi înscris, Comuna Acățari,domeniul privat.
Menționez că terenul figurează în inventarul domeniului privat al comunei, fiind concesionat către o societate, care își achită în fiecare an la timp redevența și impozitele conform legislației în vigoare și a Contractului de concesiune.
Terenul nu a fost notat în CF , fâcând parte din domeniul privat,dar Legea 7/1996 a Cadastrului și Publicității imobiliare, din anul 2008 a suferit modificări,astfel fiind ușurată înregistrarea domeniului privat în cărțile funciare.
Președinte de ședință:supun la vot proiectul de hotărâre.
Pentru : 12 (Ciatlos Gyorgy , Horvath Arpad , Krizsan Tibor , Magyari Zoltan , Menyhart Balint , More Tibor , Nagy Albert , Nagy Dalma Imola ,Nam Vilmos , Pecsi Domokos, Szabo Tibor Levente, Veres Gaspar Ervin)
Împotrivă: 0
Abţineri: 0
Președinte de ședință:trecem la discutarea punctului patru din cadrul ordinei de zi referitoare la proiectul de hotărâre privind aprobarea contului de execuție bugetară pentru trimestrul IV,anul 2019.
Primar:rog d-ul șef birou.
Fulop Robert: în conformitate cu prevederile art. 57 din Legea nr.273/2006 ,privind finanţele publice locale,republicată, consiliul local a comunei trebuie să aprobe exceuția bugetului local pe anul precedent, drept pentru care, Biroul Financiar Contabil propune spre aprobare contul de execuţie bugetară pe trimestrul IV anul 2019, cu următoarele date:
I. Bugetul Local:
- total venituri: 9.621.177 Lei
- total cheltuieli: 9.565.760 Lei
- Rezultatul exercitiului 55.417 Lei
Secțiunea de funcționare:
- venituri: 6.637.587 Lei
- cheltuieli: 6.157.171. Lei
- 10 –
- Rezultatul exercitiului SF: 480.416 Lei
Secțiunea de dezvoltare:
- Venituri: 2.983.590 lei
- Cheltuilei: 3.408.589 lei
- Rezultatul exercitiului SD: -424.999 lei
II. Venituri Activitati autofinantate – Venituri proprii si subventii:
- Venituri SF: 207.112 Lei
- cheltuieli: 211.576 Lei
- rezultatul exercitiului: -4.464 Lei
Președinte de ședință: dacă nu sunt intervenții din partea consilierilor supun la vot proiectul de hotărâre:
Pentru : 12 (Ciatlos Gyorgy , Horvath Arpad , Krizsan Tibor , Magyari Zoltan , Menyhart Balint , More Tibor , Nagy Albert , Nagy Dalma Imola ,Nam Vilmos , Pecsi Domokos, Szabo Tibor Levente, Veres Gaspar Ervin)
Împotrivă: 0
Abţineri: 0
Se discută punctul cinci din cadrul ordinei de zi referitoare la proiectul de hotărâre privind aprobarea bugetului local de venituri şi cheltuieli al comunei Acățari, pe anul 2020
Fulop Robert:proiectul bugetului local sa elaborat în baza OUG 57/2019 privind Codul Administrativ, a Legii nr.273/2006, privind finanțele publice locale, cu modificările și completările ulterioare, a Legii nr. 5/2020 – Legea bugetului de stat pe anul 2020.
La partea de venituri s-au respectat prevederile art.14, alin 7 din Legea finanțelor publice locale nr. 273/2006 , astfel veniturile proprii prognozate pentru anul 2020 au fost fundamentate la nivelul realizărilor din cursul anului 2019, evitând astfel o supraevaluare a bugetului local.
În baza Hotărârii Consiliului Județean Mureș nr.3/20.01.2020 privind repartizarea pe anul 2020 a sumelor reprezentând fond la dispoziția consiliului județean, Deciziei Administrației Județene a Finanțelor Publice Mureș nr. 842 din 15.01.2020,privind repartizarea sumelor defalcate din TVA pentru finanțarea cheltuielilor descentralizate la nivelul comunelor și a Comunicării AJFP Mureș nr. 14239/16.01.2020, privind repartizările pe anul 2020 a sumelor estimate din impozitul pe venit și a sumelor defalcate din TVA pentru echilibrarea bugetelor locale pentru anul 2020, veniturile pe anul 2020 arată în felul următor:
-Veniturile proprii al comunei 2.559 mii lei
-Cote defalcate din impozit pe venit 1.236 mii lei
-Sume defalcate din impozit pe venit pentru echilibrarea bugetului 890 mii lei
-Sume repartizate din Fondul la dispoziția Consiliului Județean Mureș 1.222 mii lei
- 11 –
-Sume defalcate din TVA pentru finanțarea cheltuielilor descentralizate la nivelul comunelor 705 mii lei
-Sume defalcate din TVA pentru drumuri 14 mii lei
-Sume defalcate din TVA pentru echilibrare 1.857 mii lei
-Subvenții de la alte bugete: 1.995 mii lei
-Total venituri: 10.478 mii lei
Veniturile secțiunii de funcționare 8.610 mii lei
Veniturile secțiunii de dezvoltare 1.868 mii lei
Cheltuieli prognozate 11.259 mii lei, din care:
Cheltuieli secțiunii de funcționare 8.610 mii lei
Cheltuieli secțiunii de dezvoltare 2.649 mii lei
Deficitul secțiunii de dezvoltare în suma de 781 mii lei se finanțează din excedentul anilor precedenți.
Domnul primar va detalia componența cheltuielilor.
Primar: cum a prezentat domnul contabil bugetul propus pe anul 2020 este de 11.259 mii lei .
Aceste cifre au fost prezentate la ședința cu comisiile de specialitate,unde a fost analizată fiecare capitol bugetar în prezența aproape în totalitate a consilierilor.
În fiercare an am insistat asupra faptului să încheiem anul bugetar cu excedent,astfel începuturile de ani au fost financiar mai ușoare,neavând încă încasări, dar având excedent,din care s-au putut acoperii cheltuielile,atât cu salariile cât și plata unor facturi existente la început de an:plata curentului,gazului,etc.
Reamintesc că excedentul bugetar al anului trecut a fost de 781mii lei,o sumă destul de mare,care în cazul în care nu exista ,trebuia să începem cu minus anul bugetar.
Celtuieli la capitolul administrație total 1681 mii lei care cuprinde cheltuieli cu salarii și bunuri și servicii. Aici apar majoritatea cheltuielilor de funcționare a instituției.
Subcapitolul dezvotlare publică are un buget de 1.037 mii lei care cuprinde mai multe cheltuieli importante, precum elaborare PUG, PUZ, Cadastru sistematic, demolarea clădirii vechi a școlii care reprezintă pericol public datorit deteriorării, precum și alte cheltuieli cu dezvotlarea publică.
La capitol drumuri și străzi subcapitolul străzi,și am explicat consilierilor la ședința de comisie,că la drumuri niciodată nu putem finalize lucrările, fiind un circuit la care ai terminat o lucrare și poți începe altul.
Având în vedere realizările de până în prezent,trebuie să inventariem drumurile unde se vor efectua reparații/pietruire sau modernizări.
Suma nu este unul impresionantă,efectuăm reparații/pietruire la capetele de drumuri asfaltate,fiind vorba de câteva zeci,eventual sute de metri,iar unde se poate vom efectua lucrări de asfaltare.
La aceste lucrări , unde nu este obligația proprietarilor să întrețină șanțurile,vom realize și aceste lucrări.
- 12 –
Aici avem propus o sumă de 876 mii lei , care cuprinde lucrări de reparații stradale, pavare, precum și reparații importante la străzile din localitățile Vălenii și Gruișor.
Pentru subcapitolul cămine culturale propunem suma de 812 mii lei. La acest subcapitol este programat reparații la căminele culturale ,lucrări interioare,exterioare, mă gândesc la aplicarea unui strat de vopsea exterioară la unele cămine culturale, precum și investiția la lucrarea licitată și începută la Centrul cultural multifuncțional din localitatea Găiești.
La subcapitolul sport și recreere este propus suma de 751 mii lei care reprezintă cheltuieli de personal, cheltuieli cu utilitățile, reparații la infrastructura sportivă.
La investiția Grădinița de copii cu program prelungit și Școala generală clasele I-IV din localitatea Acățari ,există un procentaj de realizare a lucrărilor de cca.65%,chiar mai mare la momentul de față,unde dorim ca terenul destinat parcării,respectiv cel aferent Grădiniței și Sălii de sport să fie pavată.
Vom face o inventariere cu consilieri,cu trotuarele care nu sunt pavate sau pavajul este stricat și în funcție de alocare bugetară vom efectua și aici lucrări.
Tot din această sumă se vor achita cheltuielile de la investiția Casă de tineret cu piscină în localitatea Roteni. Suma prevăzută pentru investiție a fost inclusă în bugetul anului 2019 ,dar constructorul nu a putut finalize lucrările, drept pentru care suma a rămas în excedentul anului trecut și transferat în bugetul anul curent.
Pentru constructorul investiției trebuie achitat în acest an 465 mii lei din cei 751.000 lei,sumă care este cuprins în excedentul anului trecut.
Acesta înseamnă că în 2020 nu se alocă sume suplimentare, doar cele din anul 2019.
La subcapitolul zonă verde suma propusă este 25 mii lei,care va fi folosită mai mult pentru cheltuieli legate de utilaje.
Pentru asociații și fundații, culte este prevăzută suma de 170 mii lei.
Suma prevăzută pentru capitolul învățământ este de 1.829 mii lei care prevede cheltuieli cu utilități, bunuri și servicii, cheltuieli de reparații la toate satele din comună și nu numai la Acățari,precum și investiția Construire grădiniță cu program prelungit și școală general cu clasele I-IV în localitatea Acățari, finanțat prin programul PNDL II și bugetul local.
La acest capitol sunt incluse și sume pentru reparații la școli,cum a fost în anul precedent în satul Murgești,unde s-au efectuat lucrări exterioare-interoare,schimb de geamuri,etc.
Și în acest an doresc continuarea acestor lucrări ,pentru a evita degradarea excesivă a unităților de învățământ.
Cum văd eu , ca suprafață cea mai mare ca întindere și cel care se află în starea care necesită o reparație este Școala din satul Vălenii.
Aspectul interioar cât și exterior,precum și starea geamurilor nu fac față cerințelor actuale.
Doresc începerea lucrărilor de modernizare a acestei unități de învățământ ca într-un an sau doi să putem schimba aspectul acestei Instituții.
- 13 –
La capitolul asistență socială a fost prevăzut suma de 1.009 mii lei care se compune din cheltuieli cu salariile asistenților persoanelor cu handicap, indemnizațiile persoanelor cu handicap, precum și cheltuieli cu ajutorul de încălzire și alte cheltuieli sociale,prevăzute în legislație.
1.283 mii lei sunt propuse pentru capitolul sănătate publică. Aici se regăsesc cheltuielile cu salariile angajaților SMURD,inclusiv un echipament de lucru pentru respectivii
La acest capitol se include și salariile asistenților personali.
Aici aș dori să menționez că salariile personalului SMURD a fost subvenționate de Consiliul Județean Mureș iar salariile asistenților medicali comunitari sunt finanțate integral de Ministerul sănătății prin DSP Mureș.
Celălalte cheltuieli cu spațiul,cu încălzirea,apa,iluminat ,etc. sunt asigurate din bugetul local.
Doresc să subliniez că toate aceste aspecte au fost discutate cu șefii serviciilor,înainte de întocmirea proiectului de buget.
Aceste sume cresc ușor față de anul precedent,dar numai cu atât cât să asigure funcționarea acestora.
Pentru compartimentul SVSU a fost alcat suma de 424 mii lei,cuprinzând salariile ,cheltuielile de funcționare.
Cheltuielile la capitolul Evidența persoaanelor este 237 mii lei.
Capitolul poliția locală prevăd cheltuieli de 433 mii lei, majoritate chetuieli cu salarii, reparații și piese schimb și echipamete.
La subcapitolul iluminat public, care a fost discutat amănunțit și în ședința de comisie, am propus suma de 195 mii lei din care se finanțează cheltuielile cu energia electrică precum și chetuielie cu reparații și schimbarea corpurilor de iluminat în satele unde nu au fost schimbate corpurile de iluminat cu becuri led.
Este vorba despre satele Găiești, Gruișor, Suveica,Stejeriș în celălalte sate,în afara localității Roteni, această operațiune fiind finalizată.
Consider,și am discutat această problemă,că localitatea Roteni va fi inclus ulterior în acest program.
Nu este ușor asigurarea iluminatului public în opt sate în așa fel încât toată populația să fie mulțumită.
Totodeauna am fost de părere ca în cazul în care se realizează o investiție în unul dintre satele comunei,trebuie să fie o mândrie pentru fiecare consilier.
Pentru capitolul salubritate a fost prevăzută suma de 331 mii lei care cuprinde cheltuielile cu serviciile de transport al deșeurilor și servicii de ecarisaj.
Îninte de votul pe buget ași dori prezentarea și altor aspect,care țin de această temă.
În satul Găiești lucrările la Centrul cultural multifuncțional au fost începute.
Ne-am gândit într-un Centru multifuncțional,datorită faptului că în acest secol nu poți construi separat școală,cămin cultural,etc,mai ales la sate mai mici.
Nu doresc să discut despre gradul de utilizare a căminelor culturale,dar în afară de cel din satul Roteni acestea nu sunt utilizate sau sunt puțin utilizate.
- 14 –
Dar nu se poate că o localitate să nu aibă școală,cămin,biserică,etc.,fără acestea localitatea fiind condamnată la dispariție.
În satul Găiești,unde în Centrul multifuncțional sunt prevăzute grădiniță,școală,cămin cultural, consider că , cu o singură alimentare cu apă,canalizare,iluminat,gaz metan se vor rezolva toate utilitățile necesare, fiind și mai ieftine decât dacă ar funcționa în clădiri separate.
Referitor la alimentarea potabilă a satelor,trebuie să menționez că avem astfel de proiect,pentru marea majoritate a satelor, încă din anul 2012.
Cunoșteam faptul,încă din acest an, că apa potabilă este vitală pentru dezvoltarea unei comunități.
Trebuie să recunosc și nereușitele,dar aceste nereușite nu depend numai de noi.
Trebuie să Vă spun sincer că nu vâd ca în viitorul apropiat comuna va avea apă potabilă,având în vedere că nu demult SC Aquaserv SA a solicitat acte pentru studiul de fezabilitate,apa necesară Văii Nirajului , fiind asigurată din pârâul Niraj,pârâu care nu are debitul necesar.
Am afirmat la toate ședințele la care am participat,inclisiv media ,că această soluție nu este viabilă,cu toate că alimentarea cu apă a fost prevăzută în Master Planul județului ,pentru comuna Acățari pentru anul 2021.
Dacă în momentul de față se strâng date pentru SF,după care vine proiectarea,execuția nu văd că acest lucru se va realize foarte curând.
O altă problemă cu care ne confrumtăm este intersecția DN 60 cu DJ 151 D,care nici în momentul de față cu este funcțională,cu toate că lucrările au fost executate.
Nu putem să ne mândrim cu această lucrare,cu toate că nu a depins de noi realizarea acestuia.
Noi am dorit construirea unui sens giratoriu în această intersecție, care există déjà aproape la fiecare intersecție mai mare, oferind chiar și posibilitatea demolării unei construcții, pentru realizarea acestei investiții.
Am purtat multe discuții cu fosta directoare de la DADR Brașov,care inițial a promis că se va face sens giratoriu,dar ulterioar a apărut firma executantă cu un altfel de proiect.
Menționez că lucrarea nici în momentul de față nu este recepționată,iar când au fost puse în funcțiune semafoarele, în zece minute s-au format cozi intense,fiind blocată circulația.
În ședința trecută am discutat pentru strângere de semnături, de la cetățenii care nu sunt mulțumiți cu această lucrare,iar dacă vom ajunge acolo, voi solicita sprijinul tuturora.
Chiar dacă vor fi executate mici modificări,înlăturarea semnelor de din mijlocul străzilor,care împiedică vederea din autoturisme mici, déjà ar fi o mică reușită.
Referitor la canalizare,doresc să Vă aduc la cunoștință că déjà proiectul tehnic există,fiind depus pentru finanțare.
La acest proiect există toate avizele,fiind eliberat inclusiv autorizația de construire.
- 15 –
În mai anul trecut acest proiect a fost considerat eligibil,având în vedere că am depus la Ministerul Dezvoltării un proiect bine fundamentat.
Nu doresc să fac promisiuni,dar sper ca proiectul să primească cât mai curând finanțare.
Președinte: Dacă sunt întrebări, păreri.
Dacă nu sunt vă rugăm să trecem la vot.
Fulop Robert: Dumnule președinte vă rog să votați bugetul pe capitol iar în urmă proiectul de hotărâre în întregime.
Președinte: Atunci vă rog să numiți capitolele sumele care se vor supune spre vot.
Fulop Robert: Capitolul administrație cu suma de 1.681.000 lei
Președinte de ședință:supun la vot capitolul administrație.
Pentru : 12 (Ciatlos Gyorgy , Horvath Arpad , Krizsan Tibor , Magyari Zoltan , Menyhart Balint , More Tibor , Nagy Albert , Nagy Dalma Imola ,Nam Vilmos , Pecsi Domokos, Szabo Tibor Levente, Veres Gaspar Ervin)
Împotrivă: 0
Abţineri: 0
Fulop Robert: Capitolul alte servicii publice generale, care cuprinde SVSU și evidența populației 661.000 lei
Președinte de ședință:supun la vot capitolul alte servicii publice generale.
Pentru : 12 (Ciatlos Gyorgy , Horvath Arpad , Krizsan Tibor , Magyari Zoltan , Menyhart Balint , More Tibor , Nagy Albert , Nagy Dalma Imola ,Nam Vilmos , Pecsi Domokos, Szabo Tibor Levente, Veres Gaspar Ervin)
Împotrivă: 0
Abţineri: 0
Fulop Robert: Capitolul tranzacții privnd datoria publică 12.000 lei
Președinte de ședință:supun la vot capitolul tranzacții privnd datoria publică.
Pentru : 12 (Ciatlos Gyorgy , Horvath Arpad , Krizsan Tibor , Magyari Zoltan , Menyhart Balint , More Tibor , Nagy Albert , Nagy Dalma Imola ,Nam Vilmos , Pecsi Domokos, Szabo Tibor Levente, Veres Gaspar Ervin)
Împotrivă: 0
Abţineri: 0
Fulop Robert: Capitolul poliția locală 433.000 lei
Președinte de ședință:supun la vot capitolul poliția locală.
Pentru : 12 (Ciatlos Gyorgy , Horvath Arpad , Krizsan Tibor , Magyari Zoltan , Menyhart Balint , More Tibor , Nagy Albert , Nagy Dalma Imola ,Nam Vilmos , Pecsi Domokos, Szabo Tibor Levente, Veres Gaspar Ervin)
Împotrivă: 0
Abţineri: 0
Fulop Robert: Capitolul învățământ 1.829.000 lei
Președinte de ședință:supun la vot capitolul învățământ.
Pentru : 12 (Ciatlos Gyorgy , Horvath Arpad , Krizsan Tibor , Magyari Zoltan , Menyhart Balint , More Tibor , Nagy Albert , Nagy Dalma Imola ,Nam Vilmos , Pecsi Domokos, Szabo Tibor Levente, Veres Gaspar Ervin)
- 16 –
Împotrivă: 0
Abţineri: 0
Fulop Robert: Capitolul sănătate public 1.283.000 lei
Președinte de ședință:supun la vot capitolul sănătate publică.
Pentru : 12 (Ciatlos Gyorgy , Horvath Arpad , Krizsan Tibor , Magyari Zoltan , Menyhart Balint , More Tibor , Nagy Albert , Nagy Dalma Imola ,Nam Vilmos , Pecsi Domokos, Szabo Tibor Levente, Veres Gaspar Ervin)
Împotrivă: 0
Abţineri: 0
Fulop Robert: Capitolul cultură, sport recreere și religie 1.758.000 lei
Președinte de ședință: supun la vot capitolul cultură, sport recreere și religie.
Pentru : 12 (Ciatlos Gyorgy , Horvath Arpad , Krizsan Tibor , Magyari Zoltan , Menyhart Balint , More Tibor , Nagy Albert , Nagy Dalma Imola ,Nam Vilmos , Pecsi Domokos, Szabo Tibor Levente, Veres Gaspar Ervin)
Împotrivă: 0
Abţineri: 0
Fulop Robert: Capitolul asistență socială 1.009.000 lei
Președinte de ședință: supun la vot capitolul asistență socială.
Pentru : 12 (Ciatlos Gyorgy , Horvath Arpad , Krizsan Tibor , Magyari Zoltan , Menyhart Balint , More Tibor , Nagy Albert , Nagy Dalma Imola ,Nam Vilmos , Pecsi Domokos, Szabo Tibor Levente, Veres Gaspar Ervin)
Împotrivă: 0
Abţineri: 0
Fulop Robert: Capitolul dezvoltare public și iluminat public 1.371.000 lei
Președinte de ședință: supun la vot capitolul dezvoltare public și iluminat public.
Pentru : 12 (Ciatlos Gyorgy , Horvath Arpad , Krizsan Tibor , Magyari Zoltan , Menyhart Balint , More Tibor , Nagy Albert , Nagy Dalma Imola ,Nam Vilmos , Pecsi Domokos, Szabo Tibor Levente, Veres Gaspar Ervin)
Împotrivă: 0
Abţineri: 0
Fulop Robert: Capitolul protecția mediului 331.000 lei
Președinte de ședință: supun la vot capitolul protecția mediului.
Pentru : 12 (Ciatlos Gyorgy , Horvath Arpad , Krizsan Tibor , Magyari Zoltan , Menyhart Balint , More Tibor , Nagy Albert , Nagy Dalma Imola ,Nam Vilmos , Pecsi Domokos, Szabo Tibor Levente, Veres Gaspar Ervin)
Împotrivă: 0
Abţineri: 0
Fulop Robert: Capitolul Acțiuni generale 15.000 lei
Președinte de ședință: supun la vot capitolul acțiuni generale.
Pentru : 12 (Ciatlos Gyorgy , Horvath Arpad , Krizsan Tibor , Magyari Zoltan , Menyhart Balint , More Tibor , Nagy Albert , Nagy Dalma Imola ,Nam Vilmos , Pecsi Domokos, Szabo Tibor Levente, Veres Gaspar Ervin)
Împotrivă: 0
Abţineri: 0
- 17 –
Fulop Robert: Capitolul transporturi 876.000 lei
Președinte de ședință: supun la vot capitolul transporturi.
Pentru : 12 (Ciatlos Gyorgy , Horvath Arpad , Krizsan Tibor , Magyari Zoltan , Menyhart Balint , More Tibor , Nagy Albert , Nagy Dalma Imola ,Nam Vilmos , Pecsi Domokos, Szabo Tibor Levente, Veres Gaspar Ervin)
Împotrivă: 0
Abţineri: 0
Fulop Robert: aceste au fost capitolele bugetare.
Președinte de ședință: supun la proiectul de hotărâre de aprobare a bugetului pe anul 2020 în întregime.
Pentru : 12 (Ciatlos Gyorgy , Horvath Arpad , Krizsan Tibor , Magyari Zoltan , Menyhart Balint , More Tibor , Nagy Albert , Nagy Dalma Imola ,Nam Vilmos , Pecsi Domokos, Szabo Tibor Levente, Veres Gaspar Ervin)
Împotrivă: 0
Abţineri: 0
Primar:mulțumesc pentru vot și Vă promit ca împreună cu voi,vom face totul , ca cele discutate să se realizeze în acest an.
Nefiind alte intervenţi din partea consilierilor ,preşedintele de şedinţă mulţumeşte pentru participare ,considerând încheiate lucrările şedinţei de azi.
Preşedinte de şedinţă
Pecsi Domokos
Secretar general
Jozsa Ferenc