02 August 2024

ROMÂNIA

JUDEŢUL MUREŞ

PRIMĂRIA COMUNEI ACĂŢARI

Tel/Fax: 0265 333112, 0265 333298; e-mail: acatari@cjmures.ro, www.acatari.ro

 

Nr.5220   din  31 iulie   2024

 

 

P R O C E S-V E R B A L

al şedinţei  Consiliului local Acăţari din 31 iulie 2024

 

 

                   Încheiat azi 31 iulie 2024 cu ocazia şedinţei  ordinare   a Consiliului local al comunei Acăţari.

                   La ședință sunt prezenţi: Osvath Csaba,primarul  comunei Acățari  și următori consilieri locali:  Albert Marton , Balint Barnabas Attila, Ciatlos Gyorgy, Krizsan Tibor,Laszlo Jozsef    , Magyari Zoltan,  Menyhart Balint , More Tibor ,Nagy Albert , Nagy Dalma Imola   , Nam Vilmos , Pecsi Domokos ,Veres Gaspar Ervin.

La ședință participă: Toth Emese Zsuzsanna, administrator public, Fulop Robert, șef  Birou financiar contabil și resurse umane , Szocs Judit,delegat sătesc satul Stejeriș, Piri Jozsef, delegat sătesc Corbești,

Președinte de ședință:salut  pe cei prezenți.

Supun la vot conținutul procesului verbal al ședinței ordinare din data de  27 iunie 2024  ,  care se află pe site-ul Primăriei.

 

Pentru   : 13  (Albert Marton , Balint Barnabas Attila, Ciatlos Gyorgy, Krizsan Tibor ,Laszlo Jozsef    , Magyari Zoltan,  Menyhart Balint , More Tibor ,Nagy Albert , Nagy Dalma Imola   , Nam Vilmos , Pecsi Domokos ,Veres Gaspar Ervin)

Împotrivă:   0

Abţineri:      0

 

Președinte de ședință: Vă prezint ordinea de zi pentru ședința de azi care cuprinde următoarele puncte:

 

1.                 Proiect de hotărâre privind alegerea președintelui de ședință pentru lunile august- octombrie 2024.

Inițiator:Primarul comunei

2.                 Proiect de hotârâre privind completarea Regulamentului Intern al UAT Acățari conform  cu Regulamentul UE 2016/679 – GDPR și a Legii 190/2018 – privind măsuri de aplicare a GDPR, a prelucrărilor datelor personale de către personalul UAT,   prevăzut de Codul Muncii.

Inițiator:Primarul comunei

3.                 Proiect de hotărâre privind acordul Consiliului local pentru trecerea în zona drumului public pentru extinderea de conductă și branșament de gaze naturale presiune redusă, loc.Acățari nr.123 E,jud.Mureș,beneficiar Kovacs Laszlo Attila.

Inițiator:Primarul comunei

-         2  -

4.                 Proiect de hotărâre privind  aprobarea executării lucrării: CEF Acățari-Construire Centrală electrică Fotovoltaică, Instalată pe Sol pe Structură Metalică, Împrejmuire și lucrări de Racordare la Rețea Electrică.

Inițiator:Primarul comunei

5.                 Proiect de hotărâre privind darea în folosință a Casei de Tineret din localitatea Vălenii pentru relocarea preșcolarilor(grădiniță) și clasa premergătoare pentru desfășurarea procesului de învățămînt în condiții optime din această localitate

Inițiator:Primarul comunei

6.                 Proiect de hotărâre privind aprobarea Regulamentului de Organizare și Funcționare al Serviciului Public Comunitar Local de Evidență a Persoanelor Acățari

Inițiator:Primarul comunei

7.     Întrebări,interpelări.

 

Președinte de ședință: supun la vot ordinea de zi propusă.

 

Pentru   : 13  (Albert Marton , Balint Barnabas Attila, Ciatlos Gyorgy, Krizsan Tibor ,Laszlo Jozsef    , Magyari Zoltan,  Menyhart Balint , More Tibor ,Nagy Albert , Nagy Dalma Imola   , Nam Vilmos , Pecsi Domokos ,Veres Gaspar Ervin)

Împotrivă:   0

Abţineri:      0

 

Se trece la discutarea primului punct înscris pe ordinea de zi referitoare la  Proiect de hotărâre privind alegerea președintelui de ședință pentru lunile august- octombrie 2024.

Președinte de ședință: aștept propuneri.

Krizsan Tibor:propun pe d-na consilier Nagy Dalma Imola.

Președinte de ședință: supun la vot propunerea făcută.

Pentru   : 13  (Albert Marton , Balint Barnabas Attila, Ciatlos Gyorgy, Krizsan Tibor ,Laszlo Jozsef    , Magyari Zoltan,  Menyhart Balint , More Tibor ,Nagy Albert , Nagy Dalma Imola   , Nam Vilmos , Pecsi Domokos ,Veres Gaspar Ervin)

Împotrivă:   0

Abţineri:      0

 

Se discută punctul doi înscris pe ordinea de zi referitoare la Proiect de hotârâre privind completarea Regulamentului Intern al UAT Acățari conform  cu Regulamentul UE 2016/679 – GDPR și a Legii 190/2018 – privind măsuri de aplicare a GDPR, a prelucrărilor datelor personale de către personalul UAT,   prevăzut de Codul Muncii.

 

Secretar: GDPR stabilește un cadru legal unitar pentru protecția datelor cu caracter personal în Uniunea Europeană.

 

A fost aprobată prin Regulamentul UE 2016/679 (GDPR).

-         3 -

Acesta impune obligații stricte în ceea ce privește colectarea, procesarea, stocarea și protejarea datelor cu caracter personal, asigurând astfel drepturile fundamentale ale persoanelor vizate.

Legea 190/2018 transpune în legislația națională prevederile GDPR, oferind clarificări și detalii specifice contextului național. Aceasta reglementează aspecte precum consimțământul, drepturile persoanelor vizate, transferurile internaționale de date și măsurile de securitate.

Date personale - nume, prenume, adresa, CNP, serie și nr. CI, semnături,  adeverințele medicale, copiile cărților de identitate, studii, diplome, atestate, rezultate concursuri profesionale, venituri, amenzi, date filmate, fotografiate, înregistrări audio, nr. de inmatriculare auto, datele membrilor familiei, ale copiilor inclusiv ale copiilor angajaților, apartenența sindicală, orientarea sexuală, religia, nr. de telefon și adrese de email personale, locații GPS tracking auto, listing telefonic, etc.

Datele personale trebuie prelucrate în mod legal, corect și într–un mod transparent în raport cu persoana vizată.

UAT Acățari trebuie să dispună de o Politică de Confidențialitate actualizată și accesibilă, care să descrie modul în care sunt colectate, utilizate, și protejate datele cu caracter personal.

Conform GDPR și Legii 190/2018, consimțământul trebuie să fie  liber și neechivoc. UAT Acățari trebuie să se asigure că procesele sale de obținere a consimțământului respectă aceste cerințe și că pot demonstra obținerea consimțământului atunci când este necesar.

Dacă ați observat pe fiecare cerere în partea de jos se trece că solicitantul a fost informat de prevederile Regulamentului UE nr.679/2016.

Respectarea GDPR și a Legii 190/2018 este esențială pentru protecția datelor cu caracter personal ale cetățenilor și pentru evitarea sancțiunilor legale, care sunt foarte mari.

Implementarea recomandărilor din acest raport și prelucrarea cu toți angajații va contribui la alinierea Regulamentului Intern al UAT Acățari la cerințele legale și la protejarea eficientă a datelor cu caracter personal.

 

Președinte de ședință: dacă nu sunt intervenți supun la vot proiectul de hotărâre în forma prezentată.

 

Pentru   : 13  (Albert Marton , Balint Barnabas Attila, Ciatlos Gyorgy, Krizsan Tibor ,Laszlo Jozsef    , Magyari Zoltan,  Menyhart Balint , More Tibor ,Nagy Albert , Nagy Dalma Imola   , Nam Vilmos , Pecsi Domokos ,Veres Gaspar Ervin)

Împotrivă:   0

Abţineri:      0

 

Se trece la discutarea punctului trei din cadrul ordinei de zi referitoare la  proiectul de hotărâre privind acordul Consiliului local pentru trecerea în zona drumului public pentru extinderea de conductă și branșament de gaze naturale presiune redusă, loc.Acățari nr.123 E,jud.Mureș,beneficiar Kovacs Laszlo Attila.

 

 

-         4 –

 

Secretar: S.C. INSTGAZ S.R.L. a solicitat constituirea unui drept de uz și servitute asupra unei suprafețe de teren de 27,2 mp aparținând domeniului public al comunei Acățari pentru extinderea rețelei de gaze naturale, care se va ocupa pentru o perioadă determinată, temporar.

Lucrarea implică montarea unei conducte de gaze naturale cu presiune redusă și a unui branșament către imobilul situat la  loc.Acățari nr.123 E,jud.Mureș,beneficiar Kovacs Laszlo Attila.

Practic este vorba despre  extinderea rețelei de la colțul terenului de sport până la imobilul susmenționat.

Această lucrarea va afecta pavajul depus la drumul către terenul de fotbal, dar obligația executantului este să refacă suprafața afectată la starea inițială.

Exercitarea drepturilor de uz şi servitute asupra proprietăţilor statului şi ale unităţilor administrativ-teritoriale afectate de capacităţile energetice se realizează cu titlu gratuit, pe toată durata existenţei acestora.

 

Primar:exista și o altă soluție, având în vedere că  conducta de gaz ar fi putut fi adusă pe o altă rută de la drumul principal, cu atât mai mult cu cât casa din fața lor este a părinților.

Având în vedere că s-a făcut dezmembrare de teren între cele două imobile,  soluția aleasă de Romgaz a fost ceea prezentată, respectiv de la colțul terenului de sport.

Nu este cea mai bună soluție ,dar fiind vorba despre tineri trebuie ajutați.

Terenul afectat va fi readus la starea inițială.

 

Președinte de ședință: dacă nu sunt intervenți supun la vot proiectul de hotărâre în forma prezentată.

 

Pentru   : 13  (Albert Marton , Balint Barnabas Attila, Ciatlos Gyorgy, Krizsan Tibor ,Laszlo Jozsef    , Magyari Zoltan,  Menyhart Balint , More Tibor ,Nagy Albert , Nagy Dalma Imola   , Nam Vilmos , Pecsi Domokos ,Veres Gaspar Ervin)

Împotrivă:   0

Abţineri:      0

 

Se discută punctul patru din cadrul ordinei de zi referitoare la  proiectul  de hotărâre privind  aprobarea executării lucrării: CEF Acățari-Construire Centrală electrică Fotovoltaică, Instalată pe Sol pe Structură Metalică, Împrejmuire și lucrări de Racordare la Rețea Electrică.

Secretar:o Societate Comercială s-a adresat Instituției noastre aprobarea executării lucrării: CEF Acățari-Construire Centrală electrică Fotovoltaică, Instalată pe Sol pe Structură Metalică, Împrejmuire și lucrări de Racordare la Rețea Electrică.

Acestă aprobare se solicită pe baza înscrierii în  Certificatul de Urbanism la acorduri și avize.

 

 

 

 

-         5 –

 

Lucrarea vizează promovarea investiţiilor în sectorul de energie curată şi eficienţă energetică în vederea asigurării contribuţiei la obiectivele stabilite prin Pactul Ecologic European, țintele stabilite în cadrul Planului Național Integrat în domeniul Energiei și Schimbărilor Climatice (PNIESC) privind utilizarea energiei din surse regenerabile, precum și cele stabilite în cadrul PNRR, prin creșterea ponderii de producţie a acesteia din energie eoliană și solară.

 

Descrierea din punct de vedere tehnic,  constructiv,  funcţional-arhitectural şi tehnologic

 

Pi (putere instalată) = 5400 kW (c.c.)

Pmax (putere maximă debitată în RED) = 4900 kW (c.a.)

Ea (energia electrică anuală produsă) = 5.300 MWh

 

Pe o suprafață de 3,83 ha vor fi montate 9818 panouri fotovoltaice monocristaline 550Wp și  49 invertoare trifazate de 100kW.

Cu puterea instalată de 5400 kW ar putea fi alimentate aproximativ 1200-1500 gospodării de an, 540.000 lămpi LED simultan sau  5 mici unuități industriale,

Investiția are costuri destul de ridicate, având în vedere că este nevoie de acordul lui Electrica pentru racordare la sistemul național,care costă destul de mult.

Primar:a fost solicitat Instituției noastre printr-o adresă, la care a fost anexată un memoriu tehnic complex și planșele cu planul de încadrare în zonă și planul de situație.

Această investiție cu siguranță este utilă în vederea creşterii ponderii energiei regenerabile în totalul consumului de energie primară , necesității  implementării măsurilor de reducere a emisiilor de gaze cu efect de seră în producţia de energie electrică, creşterea independenţei energetice faţă de importul de resurse energetice primare.

O problemă și costuri mari reprezintă obținerea Avizului Tehnic de Racordare, emis de către Operatorul de Rețea a Energiei Electrice și obținerea tuturor avizelor necaser lucrării.

Este bine că lucrarea se va realiza pe teritoriul comunei noastre:

         Președinte de ședință: dacă nu sunt intervenți supun la vot proiectul de hotărâre în forma prezentată.

 

Pentru   : 13  (Albert Marton , Balint Barnabas Attila, Ciatlos Gyorgy, Krizsan Tibor ,Laszlo Jozsef    , Magyari Zoltan,  Menyhart Balint , More Tibor ,Nagy Albert , Nagy Dalma Imola   , Nam Vilmos , Pecsi Domokos ,Veres Gaspar Ervin)

 

-         6 -

Împotrivă:   0

Abţineri:      0

 

Se trece la discutarea punctului cinci privind proiectul de hotărâre privind  darea în folosință a Casei de Tineret din localitatea Vălenii pentru relocarea preșcolarilor(grădiniță) și clasa premergătoare pentru desfășurarea procesului de învățămînt în condiții optime din această localitate

Primar: am primit o adresă de la Școala Gimnazială Acățari, pe data de 10 a acestei luni, prin care solicită darea în folosință a Casei de Tineret din satul Vălenii, pentru ca în acest imobil să funcționeze procesul de învțământ pentru grădiniță și clasa premergătoare.

Ca informație Vă comunic că școala existentă nu corespunde pentru derularea procesului de învățământ.

Acest lucru am comunicat în luna februarie conducerii școlii.

Aceea perioadă a fost ploioasă, iar foarte des trebuia intervenit la acoperiș ca ploaia să nu curgă în sălile de sală.

A fost executată și o lucrare la consolidarea temporară a acoperișului.

Acest an școlar a fost finalizat în acest imobil cu toate că au existat crăpături de perete,ridicări de pardoselă și chiar prăbușiri de tavan. 

Anul școlar viitor procesul de învțământ pentru grădiniță și clasa premergătoare va funcționa în Casa de Tineret, iar pentru clasele I-IV în satul Acățari sau în altă localitate unde vor dorii părinții.

Ca să  fie  totul normal și pe legislaâie , am solicitat efectuarea unei expertize tehice a acestei clădiri, din care rezultă cu claritate că imobilul nu este potrivit și sigur pentru derularea procesului de învățământ,nici pentru altă activitate.

Despre acest lucru voi discuta mai amănumțit cu noul consiliu local.

Am propus acest punct pe ordinea de zi pentru că până în prezent Casa de Tineret a adust venituri, fiind închiriat la diferite evenimente, iar cu punerea la dispoziția școlii va genera cheltuieli,iar consiliul local va trebuie să cunoască și aprobe aceste cheltuieli.

 

Menyhart Balint:doresc să transmit doleanța părinților din această localitate, care ar dori ca procesul de învățământ pentru clasele I-IV să se desfășoare tot în Casa de Tineret  cu program de după masă.

Primar:în solicitarea școlii nu este menționat acest lucru.

Școala are un consiliu de administrație care va decide acest lucru.

 

Referitor la programul școlar de după masă, doresc să Vă aduc la cunoștință  că elevii din clasele mici frecventează cursurile de obicei înainte de masă, iar pentru derogarea de la această regulă consider că este nevoie de aprobare.

Foarte mult ne-am chinuit cu renovarea Casei de Tineret, unde am început cu transportul a 7-8 remorci de gunoaie, iar cu echipa de lucru și voluntar am reușit această lucrare.

-         7 –

 

Au fost foarte mulți care din fața porților au comentat că stricăm  arhitectura imobilului, să nu depunem termopane ,iar acuma  ei sunt care vin cu solicitări.

Eu nu de puține ori nu am fost lăsat să intru în școală, cu toate că este a noastră, discuțiile am purtat în curte.

Ca concluzie vechimea școlii și starea lui nu permit continuarea procesului de învățământ în acest imobil.

 

Președinte de ședință: dacă nu sunt intervenți supun la vot proiectul de hotărâre în forma prezentată.

 

Pentru   : 13  (Albert Marton , Balint Barnabas Attila, Ciatlos Gyorgy, Krizsan Tibor ,Laszlo Jozsef    , Magyari Zoltan,  Menyhart Balint , More Tibor ,Nagy Albert , Nagy Dalma Imola   , Nam Vilmos , Pecsi Domokos ,Veres Gaspar Ervin)

Împotrivă:   0

Abţineri:      0

 

Se discută punctul șase din cadrul ordinei de zi referitoare la  proiectul de hotărâre privind aprobarea Regulamentului de Organizare și Funcționare al Serviciului Public Comunitar Local de Evidență a Persoanelor Acățari.

Secretar:Serviciul Public Comunitar local de Evidență a Persoanelor al comunei Acățari a fost înființat în anul 2008.

Regulamentul de Organizare și Funcționare a fost  aprobat în anul 2018.

După cum cunoașteți Serviciul este verificat/controlat de două ori pe ani, iar la ultima verificare reactualizare a fost trasată ca și o sarcină.

În 2018, ROR-ul SPCLEP Acățari a fost elaborat pe baza normelor și standardelor de la acea vreme. Între timp, legislația s-a schimbat, iar digitalizarea serviciilor publice a devenit o prioritate la nivel național. Aceste transformări au impus necesitatea unei revizuiri comprehensive a regulamentului existent pentru a asigura conformitatea și eficiența serviciului.

În ultimii ani, legislația privind evidența populației și administrarea documentelor de identitate a suferit modificări semnificative. Aceste modificări includ:introducerea cărților de identitate electronice, introducerea semnăturii electronice, etc

     De exemplu cartea de identitate electronică va cuprinde următoarele date:nume,prenume, gen (și nu sex), cetățenie,data nașterii, CNP, număr document,data eexpirării, iar ca date stocate: cazier, permis,certificate de stare civilă.

 

 

 

 

-         8 –

 

Reactualizarea ROF-ului SPCLEP Acățari urmărește următoarele obiective:Conformitatea cu noile reglementări - Adaptarea regulamentului pentru a respecta noile cerințe legislative și standardele naționale și europene; Eficientizarea proceselor - Reducerea timpului și resurselor necesare pentru prestarea serviciilor prin automatizare și digitalizare; Îmbunătățirea accesului cetățenilor - Oferirea de soluții moderne care să faciliteze interacțiunea cetățenilor cu SPCLEP; Securitatea datelor - Asigurarea protecției adecvate a datelor personale și prevenirea accesului neautorizat.

Reactualizarea ROR-ului SPCLEP Acățari reprezintă un pas esențial pentru adaptarea la cerințele moderne și îmbunătățirea serviciilor oferite cetățenilor. Prin integrarea noilor tehnologii și alinierea la reglementările actuale, SPCLEP Acățari va putea asigura eficiența, securitatea și accesibilitatea necesare unui serviciu public de calitate.

Președinte de ședință: dacă nu sunt intervenți supun la vot proiectul de hotărâre în forma prezentată.

 

Pentru   : 13  (Albert Marton , Balint Barnabas Attila, Ciatlos Gyorgy, Krizsan Tibor ,Laszlo Jozsef    , Magyari Zoltan,  Menyhart Balint , More Tibor ,Nagy Albert , Nagy Dalma Imola   , Nam Vilmos , Pecsi Domokos ,Veres Gaspar Ervin)

Împotrivă:   0

Abţineri:      0

 

Președinte de ședință:întrebări ,interpelări.

 

Primar:dacă nu aveți, doresc să Vă comunicat câteva informații.

 

     1.Referitor la construirea autostrăzii , tronsonul Tg-Mureș-Miercurea Nirajului.

Toate informațiile primite au fost prezentate la ședințele consiliului local.

Am răspuns la toate solictările depuse înainte de licitație pentru toate firmele participante la licitație , iar după câștigarea licitației de către Murol și pentru această societate.

După cum ați observat au început lucrările de pregătiri în comuna noastră, existând unele neînțelegeri, care între timp au fost clarificate.

În 15 februarie a.c. prin Hotărâre de Guvern terenurile au fost  expropriate, dar să înțelegem corect trebuie menționat că nu persoanele au fost expropriate, ci terenurile.

Sarcina noastră a fost să invităm cetățenii în cauză, ca să se prezinte cu actele de proprietate.

Această informație a fost afișată și  postată și pe site-ul Primăriei.

Soluționarea și continuarea  exproprierilor intră în sarcina  Companiei Naționale de Autostrăzi.

-         9 –

 

În cursul zilei de ieri am primit două adrese din care în unul suntem informați că lucrările de pregătire pentru construcție  se vor continua.

Subiectul adresei:începerea lucrărilor pregătitoare, care vor cuprinde:pregătirea terenului, măsurări topografice, stabilirea punctelor de referință- identificarea tronsoanelor de scurgere- , alte lucrări.

Aceste lucrări nu vor afecta semnificativ culturile însemânțate.

A doua adresă se referă la faptul  terenul oferit pentru groapa de împrumut în satul Vălenii, care este întabulat, înteresează constructorul, în urma analizelor a fost considerat corespunzător.

Pentru a putea începe lucrările pe acest amplasament au nevoie de mai multe avize a căror obținere este în curs.

 

2.Doresc să informez consiliul local că pentru câteva zile , pe bază de invitație voi fi în delegație în comuna Lumina, împreună cu un grup de foști și actuali consilier.

La această vizită oficială este invitat și delagația localității Komlo din Ungaria.

 

Este vorba de cca.4-5 zile, nu solicităm microbuz, în mare parte ne vom deplasa  cu mașină proprietate personală.

 

3.După cum cunoașteți pentru construirea autostrăzii sunt mulți subcontractanți, unii se ocupă cu soluționarea problemelor cu conductoare pentru apă, partea tehnică, soluționarea legată de conductele de  gaz și curent, etc.

În cursul zilei de ieri a fost la mine o delegație de la Aquasev, care au comunicat în la începutul anului viitor,nu au specificat o dată exactă, vor începe lucrările  prin programul PDD (planul de dezvoltare durabilă)  proiectul de  întroducerea apei potabile în localitățile:Roteni, Vălenii, Găiești,Gruișor, Suveica.

Acest proiect este tota partea PNRR-lui care are termen de finalizare decembrie 2026.

În consecință această lucrare trebuie realizată pe parcursul a 1-2 ani.

Există zvonuri că termenul de 2026  va fi prelungit un an, existînd sume necontractate, dar încă nu există nimic concret.

 

Menyhart Balint: doresc să întreb despre lucrarea de canalizare din satele Vălenii- Găiești.

 

Primar:conductele de gravitație în satul Vălenii sunt postate în procent de 90%.

Există unele aparate de tehnică de canalizare care trebuie comandate,care se preconizează că în câteva zile vor fi livrate constructorului.

 

-         10 –

 

Cred că această lucrare pe parcursul anului va fi finalizat.

La Găiești  mai trebuie postate în unele străzi conducte de gravitație și sunt de soluționat câteva probleme tehnice și postarea conductelor de refulare.

 

Referitor la canalizarea în satele Acățari-Murgești-Roteni,din cauza subantreprenorilor, care sunt greu de găsiți,  în momentul actual lucrarea se desfășoară în ritm mai lent.

La ședințele pe care organizez cu executantul am arătat că există zone unde s-ar putea efectua recepția,dar nici acest lucru nu se realizează.

Sunt întârzieri la lucrările de pe marginea drumului județean și european, inclisiv la stația de epurare.

Fiind vorba despre un contract cu termen de finalizare de trei ani, cu toate că graficul de execuție nu este respectat, sperăm că lucrarea se va finaliza la termen.

 

 

 

 

Nefiind alte  intervenţi din partea  consilierilor ,preşedintele de şedinţă  mulţumeşte    pentru   participare ,considerând  încheiate   lucrările  şedinţei de azi.

 

 

 

Preşedinte de şedinţă

                       Magyari Zoltan

 

 

                                        Secretar general

                                           Jozsa Ferenc