22 February 2017

ROMÂNIA,

JUDEŢUL MUREŞ

PRIMĂRIA COMUNEI ACĂŢARI

Tel/Fax: 0265 333112, 0265 333298; e-mail: acatari@cjmures.ro, www.acatari.ro

 

 

Nr. 416  din  31 ianuarie 2017

 

 

P R O C E S-V E R B A L

al şedinţei   Consiliului local Acăţari din  31 ianuarie 2017

 

  Încheiat azi  31 ianuarie 2017 , cu ocazia şedinţei ordinare  a Consiliului local al comunei Acăţari.

  La ședință sunt prezenţi:Osvath Csaba,primarul  comunei Acățari  și următori consilieri locali: Ciatlos Gyorgy, Krizsan Tibor ,Magyari Zoltan,Menyhart Balint,More Tibor,Nagy Dalma Imola, Nam Vilmos ,Pecsi Domokos,Szabo Lorand Laszlo, Szabo Tibor Levente și Veres Gaspar Ervin .

Lipsește : Nagy Albert

La ședință participă :Fulop Robert,șef birou financiar contabil și resurse umane, Toth Emese Zsuzsanna,consilier Primar,

Primar:având în vedere că este prima ședință din acest an,Vă urez un călduros La Mulți Ani,atât vouă cât și familiilor voastre .

Fiind început de ani doresc să avem o conlucrare fructoasă în interesul locuitorilor comunei,dar nu pot să nu fac unele observați.

Primiți convocatoare,în care sunt precizate care comisie trebuie să discute proiectele de hotărâri propuse,dar acest lucru  se întâmplă târziu,din cauza faptului că,comisiile de specialitate nu funcționează cum ar trebui.

 În proiectele de hotărâri se  pot strecura  unele  greșeli/omisiuni,care în comisiile de specialitate pot fi corectate.

Trebuie să menționez  că funcționarea comisilor de specialitate  este o prevedere legală,care trebuie respectat.

Dacă ați acceptat funcțiile de consilieri locali ,trebuie să acceptați și munca pe care solicit acestă funcție.

Consiliul local este miniparlamentul comunei,unde se iau hotărâri care influențează pe toți locuitorii comunei,pe care le reprezentați.

Începem un an nou și doresc ca să avem un nou început și cu privire la funcționarea comisilor de specialitate,pentru a respecta legislația.

Pentru acest lucru Vă doresc sănătate și spor la muncă.

Să nu uitați să predați secretarului comunei rapoartele de activitate pentru anul 2016.

Primar:primul punct înscris pe ordinea de zi este alegerea președintelui de ședință pentru următoarele trei luni.

Având  în vedere că în acest interval se va aproba și bugetul local,Vă rog să propuneți o persoană corespunzătoare.

Pecsi Domokos:propun pe d-na Nagy Dalma Imola.

Primar:cine este pentru?

-  2 –

Pentru  :  11 (Ciatlos Gyorgy, Krizsan Tibor ,Magyari Zoltan,Menyhart Balint,More Tibor,Nagy Dalma Imola, Nam Vilmos ,Pecsi Domokos,Szabo Lorand Laszlo, Szabo Tibor Levente , Veres Gaspar Ervin)

Împotrivă:  0

Abţineri:  0

  Președinte de ședință:salut pe cei prezenți și rog secretarul  comunei să prezinte observaţile consilierilor locali legate de conţinutul procesului verbal al şedinţei consiliului local din  data de  27 decembrie  2016.

    Secretarul arată că nu a fost formulată nici o observaţie din partea consilierilor pentru modificarea conţinutului procesului verbal amintit,în consecinţă  acestea se aprobă cu unanimitate .

  Preşedintele de şedinţă prezintă ordinea de zi pentru şedinţa de azi care cuprinde următoarele puncte:

  1.Proiect de hotărâre  privind alegerea președintelul de ședință pentru lunile ianuarie-martie 2017.

2. Proiect de hotărâre  privind aprobarea planului de acţiune pentru repartizarea orelor de muncă persoanelor beneficiare de ajutor social şi altor persoane obligaţi să presteze lucrări de ineters local.

  3.Proiect de hotărâre privind modificarea Hotărârii Consiliului local nr. nr.39 din 29 noiembrie 2016 , privind aprobarea nivelurilor pentru valorile impozabile, impozitelor şi taxelor locale şi alte taxe asimilate acestora, precum şi amenzile aplicabile în  anul fiscal 2017

  4.Proiect de hotărâre privind stabilirea cantității de masă lemnoasă ce se va exploata în anul 2017, stabilirea prețurilor de pornire la licitatie pentru masa lemonoasă pe picior .

  5.Proiect de hotărâre privind numire unui administrator provizoriu  la SC SalubritateValea  Nirajului SRL

  6.Proiect de hotărâre privind aprobarea încheierii unui contract de colaborare între Consiliul local Acățari și Asociația Clubul Sportiv-”Marosszéki Íjászok”

  7.Discutarea cererii Parohiei Reformate Acățari,privind închirierea imobilului situat în comuna Acățari,sat.Acățari,nr.110.

  8.Discutarea reorganizării societății SC SalubritateValea Nirajului SRL

    9.Întrebări,interpelări

  Fulop Robert:doresc să propun  încă un proiect de hotărâre și anume: Proiect de hotărâre privind aprobarea indicatorilor tehnico-economici actualizați,reprezentând noua valoare a investiției la obiectivul de investiție ”Asfaltare Drum comunal DC 43 Găiești-Suveica”,județul Mureș,prin aplicarea nivelului cotei taxei pe valoarea adăugată de 19%,începând cu 1 ianuarie 2017.

  Această propunere se datorează faptului că TVA-ul începând cu 1 ianuarie este de 19%,față de 20% ,existent până la dată respectivă,iar în ziua de vineri,după stabilirea ordinei de zi pentru ședința de azi am primit o solicitare în sensul necesității adoptării unei hotărâri în sensul susmenționat.

  Nefiind alte propuneri cu unanimitate se aprobă ordinea de zi cu proiectul de hotărâre propus de șeful de birou.

 

-  3 -

Se trece la discutarea  punctului doi  înscris pe ordinea de zi referitoare la proiectul de hotărâre privind aprobarea planului de acţiune pentru repartizarea orelor de muncă persoanelor beneficiare de ajutor social şi altor persoane obligaţi să presteze lucrări de ineters local.

Secretar:conform prevederilor legale astfel de hotărâri se adoptă în fiecare an.

Practic este vorba despre stabilirea locurilor unde beneficiarii ajutorului social și cei condamnați să execute muncă în folosul comunității vor presta lucrările de interes local.

Aceste locuri sunt determinate pe lunile anului,având în vedere că nu poți curăța zăpada pe timpul verii.

Aceste locuri sunt în general imobilele aflate în folosința sau proprietate comunei,incluzând sala de sport,terenurile,străzile din domeniul public,etc.

În sala de sport fiind activitate pe tot parcursul anului ,aceste persoane pot desfășura muncă în folosul comunității permanent.

Szabo Lorand Laszlo: persoanele obligate să presteze lucrări de ineteres local,pot efectua munci și în afara sălii de sport.Coșurile de gunoi în localitățile comunei sunt de obicei negolite.

Trebuie avut mai mare grijă la curățenia localităților,existând responsabili de sate,  care trebuie să ocupe mai mult de această problemă.

Primar:vom ține cont de propunere,dar trebuie să menționez că  cei condamnați să efectueze muncă în folosul comunității trebuie supravegheați,fiind controlați de la Serviciul de probațiune.

Pe persoanele respective nu poți să pui să curețe coșurile de gunoi sau șanțurile.

Szabo Lorand Laszlo:nu m-am referit la șanțurile din fața proprietăților,curățirea acestora trebuie executat de proprietarii imobilelor.

Președinte de ședință:supun la vot proiectul de hotărâre în forma prezentată.

Pentru  :  11 (Ciatlos Gyorgy, Krizsan Tibor ,Magyari Zoltan,Menyhart Balint,More Tibor,Nagy Dalma Imola, Nam Vilmos ,Pecsi Domokos,Szabo Lorand Laszlo, Szabo Tibor Levente , Veres Gaspar Ervin)

Împotrivă:  0

Abţineri:  0

  Se trece la discutarea punctului trei din cadrul ordinei de zi referitoare la proiectul  de hotărâre privind modificarea Hotărârii Consiliului local nr. nr.39 din 29 noiembrie 2016 , privind aprobarea nivelurilor pentru valorile impozabile, impozitelor şi taxelor locale şi alte taxe asimilate acestora, precum şi amenzile aplicabile în  anul fiscal 2017

  Secretar: Prin HCL nr.39 din 29 noiembrie 2016  au fost aprobate nivelurile pentru valorile impozabile, impozitelor şi taxelor locale şialte taxe asimilate acestora, precum şi amenzile aplicabile în anul fiscal 2017.

  Începând cu 1 februarie a.c. prin Legea nr.1/2017 au fost eliminate unele taxe.

  După cum probabil cunoașteți au fost eliminate 102 de taxe.

  Proiectul de hotărâre a fost propus pentru a pune în concordanță HCL 39/2016 cu Legea 1/2017.

 

-  4 –

Astfel fiind abrogate taxele extrajudiciare de timbre,prin proiectul de hotărâre se propune eliminarea acestor taxe și din HCL nr.39/20016.

În esență este vorba despre  două taxe care privesc SPCLEP și taxa pentru eliberarea titlurilor de proprietate.

  Președinte de ședință:supun la vot proiectul de hotărâre în forma prezentată.

Pentru  :  11 (Ciatlos Gyorgy, Krizsan Tibor ,Magyari Zoltan,Menyhart Balint,More Tibor,Nagy Dalma Imola, Nam Vilmos ,Pecsi Domokos,Szabo Lorand Laszlo, Szabo Tibor Levente , Veres Gaspar Ervin)

Împotrivă:  0

Abţineri:  0

  Se discută punctul patru înscris pe ordinea de zi referitoare la proiectul de hotărâre privind stabilirea cantității de masă lemnoasă ce se va exploata în anul 2017, stabilirea prețurilor de pornire la licitatie pentru masa lemonoasă pe picior .

  Secretar:la fiecare sfârșit de ani Ocolul Silvic transmite Primăriei APV-le cu cantitățile de lemn care se pot exploata în anul viitor.

  Pentru anul în curs a fost aprobat pentru  exploatarea  cantitatea de 557  mc de masă lemnoasă  pe picior ,din fondul forestier  aflată în proprietatea  comunei,astfel:

- partida 13A- 398 mc -nr. arbori 2740 buc

- partida 14D-159 mc -nr. arbori 604 buc-

  Cantitatea fiind stabilită,  Consiliului local revine sarcina stabilirii prețului de pornire la licitație.

  Trebuie să menționez că exploatarea masei lemnoase se poate face numai prin firmă autorizată și numai prin licitație.

  O prevedere legală din anul 2015 a stabilit că prețul mediu al unui metru cub de masă lemnoasă pe picior să fie de 115 lei/mc.

  More Tibor:dacă există un procedeu juridic ca populația să beneficieze  de lemn de foc?

  Szabo Lorand Laszlo:firma câștigătoare a licitației va vinde lemnul cui dorește.

  Prețul de pornire la licitație trebuie să fie în concordanță cu prețul pieți.

  Menyhart Balint:în această cantitate de lemn există și lemn de lucru.

  Masa lemnoasă trebuie valorificată în așa fel încât populația să poată beneficia de lemn de foc.

  Firma care câștigă licitația să vândă lemnul exploatat către populație.

  Szabo Lorand Laszlo:nu știu dacă vreo firmă va cumpăra în astfel de condiții.

  Menyhart Balint:în contract se poate  stipula ca firma câștigătoare să taie copacii și să vândă populației.

  Pecsi Domokos:pentru firma câștigătoare va fi foarte complicată realizarea acestui lucru.

  Menyhart Balint:dacă nu procedăm astfel populația va rămâne  fără lemn de foc.

  Primar:ce spune d-ul consilier Menyhart este corect.Dar am o întrebare.

  Firma câștigătoare va avea tot interesul să exploateze cantitatea de lemn în cel mai scurt timp.Odată exploatat va trebui depozitat undeva.Întrebarea este cine va păzi lemnele?

  Menyhart Balint:există loc de depozitare în satul Văleni.

-  5 -

  Primar:acolo nu va trebui pază?Ce firmă va accepta să păzească lemnul pe o perioadă îndelungată?

  Fulop Robert:trebuie cunoscut că Ocolul Silvic execută paza pădurii comunale,care trebuie plătit,execută lucrări de împădurire,etc,care costă.

  Singura sursă de venit la acest capitol este valorificarea masei lemnoase.

  Menyhart Balint:să se facă liste cu solicitanți de lemn de foc în fiecare localitate.

  Pecsi Domokos:cum va fi transportată lemnul la solicitanți?Nu este o rezolvare ca toată lumea să se ducă în pădure după lemn.

  Menyhart Balint:să se stabilească prețul în așa fel încât firma să poată realiza acest lucru.

  Prețul exploatării/tăierii este în jur de 40 lei/mc.

  Pecsi Domokos:firma câștigătoare poată să vândă cetățenilor lemnul de foc numai la prețul pieții.

  Szabo Lorand Laszlo:firma tot va ieși în câștig având în vedere că în cantitatea care se licitează există și lemn de lucru.

  Szabo Tibor Levente:din lemnul de lucru să se păstreze o anumită cantitate pentru nevoile comunităților.

  Ciatlos Gyorgy:în proiectul de hotărâre este stipulate că se va determina în contractul de exploatare o cantiatea de lemn de foc care  va fi pusă la dispoziţia cetăţenilor comunei.

  Secretar:este corectă afirmația d-lui Ciatlos,dar este foarte greu de anticipat cantitatea care va fi solicitată de populația.

  O anumită cantitate care să se vândă populației poate fi trecut în caietul de sarcini,respectiv în contractual de exploatare.

  Veress Ervin:jumătatea să valorifice firma câștigătoare,jumătatea să fie pusă la dispoziția cetățenilor.

  Primar:lemnul va fi valorificat prin licitație.Nu este sigur că vom găsi o firmă care să fie de acord cu o astfel de clauză.

  Parohiile au avut lemn de foc care a fost valorificată către populație.

  Trebuie să știți că capitolul silvicultură-gospodărirea pădurii comunale-nu este  un capitol care este aducătoare de venit.

  Trebuie să valorificăm lemnul în așa fel încât măcar cheltuielile să fie acoperite.

  Menyhart Balint:o altă rugăminte este ca după exploatarea lemnului,drumurile să fie readuse la starea inițială.

  Nam Vilmos:dacă în satul Murgești există 10 solicitanți de lemne de foc,trebuie făcut în așa fel încât acestea să fie serviți.

  Primar:În satul Văleni,populația poată fi servită,având în vedere că pădurea este în această  localitate.Nu văd pe cetățenii satului Murgești să meargă în satul Văleni după lemne.

  Magyari Zoltan:există foarte multe persoane care nu au pădure în proprietate dar totuși vând lemne de foc.

  Primar:trebuie anunțat pădurarul și poliția.

  Președinte de ședință: să stabilim prețul de pornire la licitație.

  Sunt trei propuneri:130 lei/mc; 135 lei/mc și 140 lei/mc.

-  6 –

Cu unanimitate se votează ca preț de pornire la licitație 130 lei/mc.

  Președinte de ședință:supun la vot proiectul de hotărâre în forma prezentată,cu prețul de pornire la licitație de 130 lei/mc.

Pentru  :  11 (Ciatlos Gyorgy, Krizsan Tibor ,Magyari Zoltan,Menyhart Balint,More Tibor,Nagy Dalma Imola, Nam Vilmos ,Pecsi Domokos,Szabo Lorand Laszlo, Szabo Tibor Levente , Veres Gaspar Ervin)

Împotrivă:  0

Abţineri:  0

  Se trece la discutarea punctului cinci din cadrul ordinei de zi referitoare la proiectul de hotărâre privind numire unui administrator provizoriu  la SC SalubritateValea  Nirajului SRL.

  Primar: Prin Hotărârea Consiliului local Acățari,nr.37 din 9 iunie 2011 , prin reorganizarea Serviciului Public de Colectare Selectivă a Deşeurilor Microregiunea Valea Nirajului. a fost înființat SC Salubritatea Valea Nirajului societate  la care asociat unic este Primăria comunei Acățari.

  Prin hotărârea susmenționată a fost desemnat ca administrator al societății d-ul Berei Sandor.

  Mandatul acestuia ca administrator a fost prelungit în anul 2016.

  Având în vedere că susnumitul se află în concediu medical se impune numirea unei administrator provizoriu până la revenirea respectivului din concediul medical.

  Propunerea este d-na Paizs Sarolta,care lucrează la acest serviciu și cunoaște problemele cu care se confruntă această societate.

  Președinte de ședință:supun la vot proiectul de hotărâre în forma prezentată.

Pentru  :  11 (Ciatlos Gyorgy, Krizsan Tibor ,Magyari Zoltan,Menyhart Balint,More Tibor,Nagy Dalma Imola, Nam Vilmos ,Pecsi Domokos,Szabo Lorand Laszlo, Szabo Tibor Levente , Veres Gaspar Ervin)

Împotrivă:  0

Abţineri:  0

  Se discută punctul șase din cadrul ordinei de zi referitoare la proiectul de hotărâre privind aprobarea încheierii unui contract de colaborare între Consiliul local Acățari și Asociația Clubul Sportiv-”Marosszéki Íjászok”

  Primar:pe parcursul ierni a fost organizat în sala de sport un concurs cu arcuri,ocazie cu care am fost contactat de reprezentanții Asociației în vedere încheierii unui contract de colaborare.

  Am participat și eu la acest concurs, care a fost organizat la un nivel ridicat și concomitent în trei localități,concurenții fiind în legătură permamentă între ei.

  Asociația dorește ca și în localitatea noastră să  pornească practicarea  acestui sport ,care este străveche, și să participe la toate evenimentele mari organizat de comună.

  Se dorește implicare mai mult a tineretului comunei în acest sport,care ar fi un lucru îmbucurător și ar contribui la ridicarea prestigiului comunei.

  Secretar:este vorba numai despre un contract de colaborare de principiu,care nu obligă comuna Acățari cu nimic.

  Președinte de ședință:supun la vot proiectul de hotărâre în forma prezentată.

 

-  7 -

Pentru  :  11 (Ciatlos Gyorgy, Krizsan Tibor ,Magyari Zoltan,Menyhart Balint,More Tibor,Nagy Dalma Imola, Nam Vilmos ,Pecsi Domokos,Szabo Lorand Laszlo, Szabo Tibor Levente , Veres Gaspar Ervin)

Împotrivă:  0

Abţineri:  0

  Se trece la discutarea  cererii Parohiei Reformate Acățari,privind închirierea imobilului situat în comuna Acățari,sat.Acățari,nr.110. 

  Primar:în cererea Parohiei Reformate Acățari se dorește încheierea unui nou contract privind  folosirea școlii din Acățari-clădirea veche-care a fost retrocedată Bisericii.

  A existat și până în prezent un contract,Biserica dorind să modifice obligațiile chiriașului.

  După cum cunoașteți este vorba despre o clădire în stare avansată de degradare,pe care practice  noi ar trebui să menținem în stare de funcționare.

  Am purtat discuții și cu conducerea școlii gimnaziale despre solicitarea Parohiei,de unde am primit răspunsul că imobilul nu este impetuos necesar pentru  procesul educational.

  După cum cunoașteți școala nr.2 din Acățari nu funcționează din acest an școlar,având în vedere că s-au găsit soluții de mutarea elevilor la școala mare.

  Un alt factor important este și scăderea drastică a numărului de copii.

  Am droit să avem o discuție de principiu despre această solicitare.

  Szabo Lorand Laszlo:propun ca acest punct să fie discutat în luna viitoare,ca toți consilierii,mai ales cei din Acățari, să primească adresa Parohiei,ca să putem discuta în cunoștință de cauză.

  Primar:este o problemă  de interes general,motiv pentru care pe lângă convocatorul de ședință veți primi și adresa Parohiei.

  More Tibor:starea clădirii este jalnică și nu văd posibilitatea ca Parohia să aibă resursele financiare pentru renovare.

  Szabo Lorand Laszlo:clădirea este retrocedată Parohiei,ei trebuie să aibă grijă de acest imobil.

  Nam Vilmos:dacă Parohia va închiria clădirea unei firme?

  Szabo Lorand Laszlo:cine este proprietarul terenului aferent clădirii.

  Secretar:Parohia Reformată

  Primar:nu trebuie uitat faptul că dorim construirea unei noi școli și grădiniță cu program prelungit.Va rămâne să discutăm această problemă luna viitoare.

  Se trece la discutarea reorganizării societății SC SalubritateValea Nirajului SRL.

  Primar : În urma verificărilor efectuate  am costatat că managementul deșeurilor a grevat bugetul primăriei, a fost un manegement necorespunzător.

Datorită lipsei unor avize, am decis să nu mai prelungim contractele  de prestări servicii cu alte comune .

Să sperăm că depozitul regional de la Sânpaul își va începe funcționarea în curând, acest lucru înseamnă noi costuri, depozitarea deșeurilor o să fie în jur de 80 lej/t.

Nu am desființat serviciul, numai am redus numărul de personal.

 

 

-  8 -

Respectând cerințele și prevederile legale serviciul va deservii de la 1 februarie comuna Acățari, dar locuitorii comunei trebuie să aibă mai mare grijă privind modul de  selectare a deșeurilor. În acest sens primăria a informat cetățenii că începând cu data de 1 feb. nu se va mai colecta decât deșeurile reciclabile.

Programul de colectare va fii în zilele de miercuri în localitățile Vălenii, Găiești, Suveica, iar în alte localități după programul cel vechi.

Mașinile cu care transportăm deșeurile sunt învechite, păstrarea lor în stare de fucționalitate necesită noi costuri.

Szabo Lorand: Eu dacă nu selectez deșeurile conform cerințelor ,mașina de colectare nu îl ia. Sa întămplat că am pus lăngă gunoiul selectat și cățiva  coceni care au fost lăsați în fața porții.

Primar:actualele prețuri practicate sunt sub nivelul mediei județului.

Vă rog pe consilieri să informeze corect populația și să-mi acordați sprijin pentru ca serviciul să poată funcționa în mod corespunzător și legal.

Este foarte important ca populația să înțeleagă că ,colectarea deșeurilor reprezintă o problemă mondială și este foarte costisitoare.

  Se disctă proiectul de hotărâre privind aprobarea indicatorilor tehnico-economici actualizați,reprezentând noua valoare a investiției la obiectivul de investiție ”Asfaltare Drum comunal DC 43 Găiești-Suveica”,județul Mureș

  Fulop Robert:având în vedere că TVA a scăzut de la 20% la 19%,care duce implicit la modificarea valorii rămase de executat la investiția  ”Asfaltare Drum comunal DC 43 Găiești-Suveica”,județul Mureș trebuie aprobat noua valoare a investiției cu TVA de 19%.

  Acest lucru este solicitat de Ministerul de resort.

  Primar:despre ce valoare este vorba?

  Fulop Robert:cca. 3.000 lei.

  Președinte de ședință:supun la vot proiectul de hotărâre în forma prezentată.

Pentru  :  11 (Ciatlos Gyorgy, Krizsan Tibor ,Magyari Zoltan,Menyhart Balint,More Tibor,Nagy Dalma Imola, Nam Vilmos ,Pecsi Domokos,Szabo Lorand Laszlo, Szabo Tibor Levente , Veres Gaspar Ervin)

Împotrivă:  0

Abţineri:  0

 

 

 

  Nefiind alte  intervenţi din partea consilierilor,preşedintele de şedinţă mulţumeşte pentru  participare ,considerând încheiate lucrările  şedinţei de azi.

 

 

 

 

  Preşedinte de şedinţă

   Nagy Dalma Imola

    Secretar,

    JozsaFerenc