07 April 2021
ROMÂNIA
JUDEŢUL MUREŞ
PRIMĂRIA COMUNEI ACĂŢARI
Tel/Fax: 0265 333112, 0265 333298; e-mail: acatari@cjmures.ro, www.acatari.ro
Nr.1985 din 29 martie 2021
P R O C E S-V E R B A L
al şedinţei Consiliului local Acăţari din 29 martie 2021
Încheiat azi 29 martie 2021 cu ocazia şedinţei ordinare a Consiliului local al comunei Acăţari.
La ședință sunt prezenţi: Osvath Csaba,primarul comunei Acățari și următori consilieri locali: Albert Marton, Balint Barnabas Attila , Ciatlos Gyorgy, Krizsan Tibor , Laszlo Jozsef, Magyari Zoltan, Menyhart Balint , More Tibor, Nagy Albert , Nagy Dalma Imola , Nam Vilmos și Veres Gaspar Ervin.
Lipsește:Pecsi Domokos
La ședință participă : Toth Emese Zsuzsanna, administrator public , Soos Almos-Csaba,consilier primar, Rus Octavian, șef compartiment Poliție locală, Szocs Judit,delegat sătesc satul Stejeri, Piri Jozsef,delegat sătesc satul Corbești.
Președinte de ședință:salut pe cei prezenți și dau citire ordinei de zi pentru ședința de azi, care cuprinde următoarele puncte:
1.Proiect de hotărâre privind reactualizarea Planului de Analiză și Acoperire a Riscurilor al comunei Acățari.
Inițiator:Primarul comunei
2.Proiect de hotărâre privind aprobarea cuantumului lunar al burselor de care pot beneficia elevii din învăţământul preuniversitar de stat de la nivelul comunei Acățari în anul şcolar 2021 – 2022.
Inițiator:Primarul comunei
3.Proiect de hotărâre privind aprobarea implementării proiectului „Dezvoltarea sistemului de asistență socială și combaterea sărăciei și a excluziunii sociale” cod SMIS 126924
Inițiator:Primarul comunei
4.Proiect de hotărâre privind aprobarea Regulamentului de stabilirea şi sancţionarea faptelor ce constituie contravenţii în domeniul ordinii publice şi gospodăririi comunei Acățari
Inițiator:Primarul comunei
- 2-
5.Proiect de hotărâre privind probarea diminuării suprafetei imobilului- teren-înscris in proprietatea publică a comunei Acățari.
Inițiator:Primarul comunei
6.Proiect de hotărâre privind aprobarea studiului de fezabilitate „CANALIZARE MENAJERĂ ŞI STAŢIE DE EPURARE ÎN COMUNA ACĂŢARI, JUDEŢUL MUREŞ”
7.Întrebări,interpelări.
Președinte de ședință:cine este de acord cu ordinea de zi prezentată?
Pentru : 12 (Albert Marton, Balint Barnabas Attila , Ciatlos Gyorgy, Krizsan Tibor , Laszlo Jozsef, Magyari Zoltan, Menyhart Balint , More Tibor, Nagy Albert , Nagy Dalma Imola , Nam Vilmos , Veres Gaspar Ervin.)
Împotrivă: 0
Abţineri: 0
Președinte de ședință:supun la vot conținutul procesului verbal a ședinței din 25 februarie 2021.
Pentru : 12 (Albert Marton, Balint Barnabas Attila, Ciatlos Gyorgy, Krizsan Tibor , Laszlo Jozsef, Magyari Zoltan, Menyhart Balint , More Tibor, Nagy Albert , Nagy Dalma Imola , Nam Vilmos , Veres Gaspar Ervin.)
Împotrivă: 0
Abţineri: 0
Președinte de ședință:trecem la discutarea primului punct din cadrul ordinei de zi referitoare la proiectul de hotărâre privind reactualizarea Planului de Analiză și Acoperire a Riscurilor al comunei Acățari.
Secretar: Planul de Analiză și Acoperire a Riscurilor( PAAR ) se întocmesc de comitetele locale pentru situaţii de urgenţă şi se aprobă de consiliul local, corespunzător unităţilor administrativ-teritoriale pe care le reprezintă.
Analiza riscurilor cuprinse în Schema cu riscurile teritoriale din unitatea administrativ-teritorială trebuie să permită cunoaşterea mecanismelor şi condiţiilor de producere/manifestare, amplorii şi efectelor posibile ale acestora.
Analiza se realizează pe tipuri de riscuri, pe baza datelor şi evidenţelor statistice, precum şi a altor documente avute la dispoziţie - studii, prognoze etc., fiind avute în vedere:
a) riscurile naturale;
b) riscurile tehnologice;
c) riscurile biologice;
d) riscurile de incendiu;
e) riscurile sociale;
f) alte tipuri de riscuri.
- 3 –
Aceste riscuri se modiifică an de an,motiv pentru care annual se aprobă Planul de Analiză și Acoperire a Riscurilor.
De exemplu ca risc biologic- Covid 19- nu a existat acum doi ani.
În comuna noastră riscuri majore reprezintă drumul european și stațiile de carburanți și unele societăți noi înființate ,care au activitate legată de diferite tipuri de riscuri.
Președinte de ședință:dacă nu sunt observații din partea consilierilor,supun la vot proiectul de hotărâre.
Pentru : 12 (Albert Marton, Balint Barnabas Attila, Ciatlos Gyorgy, Krizsan Tibor , Laszlo Jozsef, Magyari Zoltan, Menyhart Balint , More Tibor, Nagy Albert , Nagy Dalma Imola , Nam Vilmos , Veres Gaspar Ervin.)
Împotrivă: 0
Abţineri: 0
Se trece la discutarea punctului doi din cadrul ordinei de zi referitoare la proiectul de hotărâre privind aprobarea cuantumului lunar al burselor de care pot beneficia elevii din învăţământul preuniversitar de stat de la nivelul comunei Acățari în anul şcolar 2021 – 2022.
Secretar: Potrivit Ordinului MECTS nr. 5576/2011 privind aprobarea Criteriilor generale de acordare a burselor elevilor din învăţământul preuniversitar de stat, cu modificările şi completările ulterioare, bursele de performanţă se acordă elevilor care au obţinut locurile I, II sau III la etapele naţionale ale olimpiadelor şi concursurilor şcolare naţionale, ale competiţiilor/concursurilor cultural-artistice, cu caracter sportiv sau cu caracter tehnicoştiinţific, de nivel naţional.
Criteriile generale de acordare a burselor se stabilesc de Ministerul Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului.
Criteriile specifice de acordare a burselor de performanţă, de merit, a burselor de studiu şi a celor de ajutor social se stabilesc anual în consiliile de administraţie ale unităţilor de învăţământ, în limitele fondurilor repartizate şi în raport cu integralitatea efectuării de către elevi a activităţilor şcolare.
Burse de merit se acordă elevilor care au media general peste 8,50,la purtare 10,iar bursele de studiu elevilor care au media generală peste 7,00 ,la purtare 10,și este legat de venitul familiei
Bursele de ajutor social se acordă elevilor, la cerere, în funcţie de situaţia materială a familiei sau a susţinătorilor legali.
Președinte de ședință:dacă nu sunt observații din partea consilierilor,supun la vot proiectul de hotărâre.
Pentru : 12 (Albert Marton, Balint Barnabas Attila, Ciatlos Gyorgy, Krizsan Tibor , Laszlo Jozsef, Magyari Zoltan, Menyhart Balint , More Tibor, Nagy Albert , Nagy Dalma Imola , Nam Vilmos , Veres Gaspar Ervin.)
Împotrivă: 0
Abţineri: 0
Se discută punctul trei din cadrul ordinei de zi referitoare la proiectul de hotărâre privind aprobarea implementării proiectului „Dezvoltarea sistemului de asistență socială și combaterea sărăciei și a excluziunii sociale” cod SMIS 126924
- 4 –
Secretar : Ministerul Muncii și Protecției Sociale în parteneriat cu Agenția Națională pentru Plăți și Inspecție Socială implementează la nivel național proiectul “Dezvoltarea sistemului de asistență socială pentru combaterea în sărăciei și a excluziunii sociale „POCU/460/4/6/126924,în perioada aprilie 2019-septembrie 2022. Proiectul își propune intervenții directe la nivelul a 350 de comunităti locale, în vederea creșterii capacității serviciilor publice de asistență socială de a iniția,coordona și implementa măsuri de prevenire și combatetere a situațiilor de marginalizare și excludere socială.
La acest moment în cadrul proiectului se continuă procesul de selecție a unor UAT-uri, interesate de dezvoltarea serviciilor sociale la nivelul comunității acestora . Proiectul vine în sprijinul respectării prevederilor legale în vigoare , referitoare la obligativitatea îmfințării, acreditării și funcționării serviciilor de asistență socială la nivel de comună , asistență socială fiind parte din pachetul minim de servicii publice,necesar și obligatoriu a fi prestate la ficare nivel administrativ –teritorial.
Lipsa acreditării compartimentului de asistență socială ,precum și datele statistice privind numărul persoanelor existent la nivelul primăriei care necesită intervenție din partea asistentului/lucrătorului social, a determinat MMPS ne ne să acorde prioritate în ceea ce privește includerea în cadrul celor 350 de comunități care vor beneficia de susținerea proiectului.
Beneficiile participării dumneavoastră în cadrul proiectului snt următoarele:
· Sprijin pentru înființarea /dezvoltarea serviciilor publice de asistență socială la nivelul comunității Dvs ;
· Sprijin financiar prin acordarea unor subvenții pentru asistenții social / lucrători sociali, implicați în activitățile proiectului ;
· Sprijin pentru întocmirea documentației necesare exercitării profesiei de asistent social, precum și decontarea taxelor aferente ;
· Sprijin pentru acreditarea ca furnizor de servicii sociale și licențiere serviciior de asistență comunitară ;
· Sprijin pentru funcționarea serviciilor publice de asistență socială ;
· Sprijin în vederea organizării și funcționării serviciului public de asistență socială prin implementarea unor metodologii ți instrumente de lucru ;
Președinte de ședință:dacă nu sunt observații din partea consilierilor,supun la vot proiectul de hotărâre.
Pentru : 12 (Albert Marton, Balint Barnabas Attila, Ciatlos Gyorgy, Krizsan Tibor , Laszlo Jozsef, Magyari Zoltan, Menyhart Balint , More Tibor, Nagy Albert , Nagy Dalma Imola , Nam Vilmos , Veres Gaspar Ervin.)
Împotrivă: 0
Abţineri: 0
- 5 –
Se trece la discutarea punctului patru din cadrul ordinei de zi referitoare la proiectul de hotărâre privind aprobarea Regulamentului de stabilirea şi sancţionarea faptelor ce constituie contravenţii în domeniul ordinii publice şi gospodăririi comunei Acățari.
Rus Octavian: Asigurarea și păstrarea curățeniei și ordinii pe teritoriul comunei Acățari, buna gospodărie a domeniului public și privat, precum și respectarea normelor de igienă constituie obligații fundamentale ale autorităților administrației publice locale, a instituțiilor publice, agenților economici și a altor persoane juridice, precum și a cetățenilor.
Pentru instituirea unui climat de bună conviețuire pe teritoriul comunei, autoritățile și instituțiile publice, agenții economici și cetățenii au obligația să asigure întreținerea terenurilor, clădirilor, locuințelor și împrejmuirilor aflate în proprietatea sau în folosință să păstreze ordinea și curățenia pe străzi, drumuri, locuri de joacă, parcuri și grădini, precum și în celelalte locuri publice.
În vederea realizării celor de mai sus compartimentele de resort din cadrul aparatului de specialitate ale primarului comunei Acățari,respectiv Compartimentil Poliția locală, a prevăzut un set de reguli, obligații și răspunderi ce revin acestora, precum și instituțiilor publice, agenților economici și cetățenilor, inclusiv sancțiuni contravenționale, conform prevederilor Ordonanței Guvernului nr.2/2001 privind regimul juridic al contravențiilor, cu modificările și completările ulterioare și O.G. nr. 21/2002, privind gospodărirea localităților urbane si rurale, cu modificările si completările ulterioare.
Având în vedere modificările intervenite în legislația în vigoare din anul 2012 când a fost adoptată HCL nr. 29 din 30 octombrie 2012, privind modificarea şi completarea Hotărârii Consiliului Local nr. 10/2008 , pentru aprobarea Regulamentului privind stabilirea unor măsuri pentru gospodărirea localităţii, precum şi constatarea şi sancţionarea faptelor ce constituie contravenţii se impun adoptarea unei noi hotărâri prin care să fie reglementate unele măsuri edilitar-gospodărești, administrarea domeniului public și privat și alte măsuri pentru asigurarea ordinii și curățeniei în comuna Acățari, orice altă dispoziție contrară urmând a fi abrogată.
Președinte de ședință:dacă nu sunt observații din partea consilierilor,supun la vot proiectul de hotărâre.
Pentru : 12 (Albert Marton, Balint Barnabas Attila, Ciatlos Gyorgy, Krizsan Tibor , Laszlo Jozsef, Magyari Zoltan, Menyhart Balint , More Tibor, Nagy Albert , Nagy Dalma Imola , Nam Vilmos , Veres Gaspar Ervin.)
Împotrivă: 0
Abţineri: 0
Primar:o completare referitoare la hotărârea adoptată.
Dacă în O.G. nr. 21/2002, privind gospodărirea localităților urbane si rurale, cu modificările si completările ulterioare nu sunt prevăzute anumite contravenţiile şi sancţiunile corespunzătoare, aplicabile instituţiilor publice, agenţilor economici, asociaţiilor de proprietari/locatari, celorlalte persoane juridice, precum şi persoanelor fizice, pe raza comunei Acățari, în vederea unei bune gospodăriri a unităţii administrativ teritoriale,atunci Consiliul local,prin hotărâre poatea completa această prevedere legală.
- 6 -
Se trece la discutarea punctului cinci din cadrul ordinei de zi referitoare la proiectul de hotărâre privind proiect de hotărâre privind probarea diminuării suprafetei imobilului- teren-înscris in proprietatea publică a comunei Acățari.
Primar: Domeniul public al judeţului Mureş, precum şi al municipiilor, oraşelor şi comunelor din judeţul Mureş a fost atestat prin Hotărârea Guvernului nr.964/2002. Hotărârea Guvernului a fost emisă în aplicarea dispoziţiilor art.21, alin.(3) din Legea nr.213/1998 privind proprietatea publică şi regimul juridic al acesteia, cu modificările şi completările ulterioare.
Față de anul 2002, când a fost aprobat prin HCL atestarea domeniul public al comunei Acățari, până în prezent au fost constatate numerose erori/inexactități.
O astfel de inexactitate s-a observat și la poz,37 din anexa nr.9,unde este trecut teren în suprafață de 5.000 mp,iar din măsurările topgrafice a rezultat suprafața de 3.102 mp.
Având în vedere că Instituția dorește întabularea acestui teren în cartea funciară, este nevoie de diminuarea suprafeței la suprafața reală stabilită efectiv la măsurările topografice.
Pentru a putea diminua suprafața, este nevoie de Hotărârea Consiliului local privind aprobarea diminuării suprafeței și mandatarea Primarului/sau a altui angajat , pentru a semna în fața notarului public, în formă autentică,acordul cu această diminuare.
Terenul sumenționat va servi la construcția Stației de epurare în cadrul proiectului “CANALIZARE MENAJERĂ ŞI STAŢIE DE EPURARE ÎN COMUNA ACĂŢARI, JUDEŢUL MUREŞ”.
Doresc să menționez că suprafața de cca.3.000 mp este de ajuns pentru implementarea proiectului cu canalizarea menajeră și stația de epurare.
More Tibor:din ce rezultă diferența între cele două suprafețe,respectiv cel înscris în domeniul public în anul 2002 și suprafața măsurată.
Primar:inventarul domeniului public nu s-a întocmit în anul 2002 pe baza măsurărilor topografice.
Suprafața de 3.102 este ccea reală care rezultă din măsurările topografice.
Președinte de ședință:dacă nu sunt observații din partea consilierilor,supun la vot proiectul de hotărâre.
Pentru : 12 (Albert Marton, Balint Barnabas Attila, Ciatlos Gyorgy, Krizsan Tibor , Laszlo Jozsef, Magyari Zoltan, Menyhart Balint , More Tibor, Nagy Albert , Nagy Dalma Imola , Nam Vilmos , Veres Gaspar Ervin.)
Împotrivă: 0
Abţineri: 0
Se trece la discutarea punctului șase din cadrul ordinei de zi referitoare la proiectul de hotărâre privind aprobarea studiului de fezabilitate „CANALIZARE MENAJERĂ ŞI STAŢIE DE EPURARE ÎN COMUNA ACĂŢARI, JUDEŢUL MUREŞ”
Primar: Studiul de Fezabilitate a investiţiei „Canalizare menajeră şi Staţie de epurare în comuna Acăţari, judeţul Mureş-” are ca obiect realizarea reţelei de canalizare menajeră şi a Staţiei de epurare în satele componente din comuna Acăţari.
- 7 -
Localitatile din comuna Acatari nu dispun de sistem centralizat de canalizare.
Apele pluviale si menajere sunt colectate in rigole deschise si deversate in zone mai joase, ajungand in emisari (parauri). Inexistenta sistemului de canalizare, poluarea apelor curgatoare ca urmare a evacuarii apelor uzate menajere in parauri, sunt problemele principale de mediu si de sanatate publica ale comunei.
In asemenea conditii, realizarea a sistemului de canalizare centralizat a localitatilor devine o problema de prima urgență in agenda comunității.
Toate lucrarile de constructii retele canal, inclusiv statia de epurare, se vor realiza in intravilan, pe spatiu public.
Realizarea reţelei de canalizare menajeră şi a Staţiei de epurare în comuna Acăţari face parte din proiectul de dezvoltare urbanistică a comunei. Prin executarea lucrărilor propuse în documentația supusă aprobării se vor obține mai multe avantaje: deservirea populaţiei, scăderea costurilor de exploatare, protecţia mediului înconjurător.
Referitor la acest proiect,consider că se vede lumina din capătul tunelului,fără a intra în mai multe detalii.
Principalele indicatori tehnico economici sunt:
- Valoarea totală, inclusiv TVA: 37.987.822 lei
din care:
construcții-montaj (C+M): 30.444.178 lei
- Durata de realizare: - 24 luni
Președinte de ședință:dacă nu sunt observații din partea consilierilor,supun la vot proiectul de hotărâre.
Pentru : 12 (Albert Marton, Balint Barnabas Attila, Ciatlos Gyorgy, Krizsan Tibor , Laszlo Jozsef, Magyari Zoltan, Menyhart Balint , More Tibor, Nagy Albert , Nagy Dalma Imola , Nam Vilmos , Veres Gaspar Ervin.)
Împotrivă: 0
Abţineri: 0
Președinte de ședință:întrebări, intervenții?
Menyhart Balint:am adresată o solicitare de folosire a unui spațiu din căminul cultural Văleni pentru repetiții de către Fanfara Vălenii.
Vă rog să explicația care este modalitatea pentru a avea acest accord.
Primar:în mai multe ședințe am rugat consilierii,ca în cazul în care au diferite solicitări,după ședință să mă contacteze.
Rugămintea mea este d-ul Menyhart după ședință să avem o discuție în biroul meu.
Primar:în ședința următoare,cel mai probabil după sărbătorile pascale, se va aproba bugetul de venituri și cheltuieli pe anul 2021.
Proiectul bugetului este conturat în mare parte,inclusiv cu investiții,proiecte pentru anul în curs, etc.
- 8 –
Rog consilierii, care doresc ca în buget să fie încluse propuneri pentru satele pe care le reprezintă sau alte localtăți componente ale comunei ,referitoare la investiții,continuarea unor proiecte,proiecte noi, să mă contacteze direct ori la telefon.
Stau la dispoziția voastră 24 de ore din 24.
Nefiind alte intervenţi din partea consilierilor ,preşedintele de şedinţă mulţumeşte pentru participare ,considerând încheiate lucrările şedinţei de azi.
Preşedinte de şedinţă
Veres Gaspar Ervin
Secretar general
Jozsa Ferenc