12 October 2017

 

ROMÂNIA,

JUDEŢUL MUREŞ

PRIMĂRIA COMUNEI ACĂŢARI

Tel/Fax: 0265 333112, 0265 333298; e-mail: acatari@cjmures.ro, www.acatari.ro

 

Nr. 5818  din  27 septembrie  2017

 

 

P R O C E S-V E R B A L

al şedinţei  Consiliului local Acăţari din 27 septembrie  2017

 

 

  Încheiat azi  27 septembrie 2017 cu ocazia şedinţei ordinare  a Consiliului local al comunei Acăţari.

  La ședință sunt prezenţi:Osvath Csaba,primarul  comunei Acățari  și următori consilieri locali:  Ciatlos Gyorgy , Krizsan Tibor,Magyari Zoltan ,Menyhart Balint ,More Tibor, Nagy Albert,  Nagy Dalma Imola, Nam Vilmos , Szabo Lorand Laszlo, Szabo Tibor Levente și Veres Gaspar Ervin .

Lipsesc : Horvath Arpad, Pecsi Domokos

La ședință participă : Toth Emese Zsuzsanna,consilier primar, Simon Maria Aranka,delegat sătesc satul Stejeriș și Piri Jozsef,delegat sătesc satul Corbești.

Primar:salut pe cei prezenți.

Primul punct de pe ordinea de zi este alegerea președintelui de ședință.

Vă rog propuneri.

Nam Vilmos:propun de d-ul Menyhart Balint.

Pentru  : 11(Ciatlos Gyorgy , Krizsan Tibor,Magyari Zoltan ,Menyhart Balint ,More Tibor, Nagy Albert,  Nagy Dalma Imola, Nam Vilmos , Szabo Lorand Laszlo, Szabo Tibor Levente , Veres Gaspar Ervin)

Împotrivă:  0

Abţineri:  0

Președinte de ședință: rog secretarul  comunei să prezinte observaţile consilierilor locali legate de conţinutul procesului verbal al şedinţei consiliului local din  data de  25 august 2017.

  Secretarul arată că nu a fost formulată nici o observaţie din partea consilierilor pentru modificarea conţinutului procesului verbal amintit,în consecinţă  acestea se aprobă cu unanimitate .

  Preşedintele de şedinţă prezintă ordinea de zi pentru şedinţa de azi care cuprinde următoarele puncte:

 

1.Proiect de hotărâre privind alegerea președintelui de ședință pentru lunile septembrie-noiembrie a.c.

2. Proiect de hotărâre privind validarea Dispoziției Primarului comunei Acățari nr.217/2017.

 

  - 2 –

 

3. Proiect de hotărâre privind rectificarea bugetului de venituri și cheltuieli pentru anul în curs.

  4.Proiect de hotărâre privind modificarea și completarea HCL NR. 8/28.02.2017 privind aprobarea indicatorilor tehnico-economici ai investiţiei „CONSTRUIRE GRĂDINIȚĂ CU PROGRAM PRELUNGIT ȘI ȘCOALĂ GENERALĂ CLASELE I-IV ÎN LOCALITATEA ACĂȚARI, JUDEȚUL MUREȘ”.

  5.Proiect de hotărâre privind aprobarea subvenționării de la bugetul local a tarifului de prestare a serviciului de colectare a deșeurilor.

  6.Proiect de hotărâre privind aprobarea aderării comunei Acățari la sistemul de cooperare,pentru organizarea şi exercitarea activităţii de audit .

   7.Proiect de hotărâre privind includerea în inventarul comunei Acățari al autogunoierului,marca Volvo,donație din localitatea Kasterlee,Belgia

  Nefiind alte propuneri cu unanimitate se aprobă ordinea de zi propusă.

 

  Se trece la discutarea punctului doi din cadrul ordinei de zi referitoare la proiectul de hotărâre privind validarea Dispoziției Primarului comunei Acățari nr.217/2017.

  Fulop Robert:conform Deciziei AJFPM nr.23484/2017, privind retrimestrializarea sumelor defalcate din TVA pentru finanțarea cheltuielilor descentralizate la nivelul comunelor,a fost alocat pentru comuna Acățari suma  în valoare de 36.000 lei pentru achitarea salarilor la capitolul învățământ.

Având în vedere caracterul urgent a rectificări bugetului local,  în vederea achitării contribuților aferente salariilor cadrelor didactice, s-a rectificat bugetul de venituri și cheltuieli prin Dispoziţia  Primarului nr.317 din  4 septembrie  2017  cu următoarele date:

-Sau majorat veniturile  trimestrului III la capitolul 11.02.02 cu suma de 36.000 lei

- Sau majorat cheltuielile trimestrului III la capitolul 6502 cu suma de 36.000 lei

Conform art.2 din Dispoziţie,aceasta se va supune  validării  în prima şedinţă a consiliului Local Acăţari,motiv pentru care sa propus proiectul de hotărâre.

  Președinte de ședință:supun la vot proiectul de hotărâre.

Pentru  : 11(Ciatlos Gyorgy , Krizsan Tibor,Magyari Zoltan ,Menyhart Balint ,More Tibor, Nagy Albert,  Nagy Dalma Imola, Nam Vilmos , Szabo Lorand Laszlo, Szabo Tibor Levente , Veres Gaspar Ervin)

Împotrivă:  0

Abţineri:  0

Se discută punctul trei înscris pe ordinea de zi referitoare la proiectul de hotărâre privind rectificarea bugetului de venituri și cheltuieli pentru anul în curs.

Fulop Robert:se propune rectificarea bugetului la mai multe capitole.În urma modificării bugetului de stat , din sume defalcate din TVA,comuna Acățari a beneficiat de 26.000 lei

Această sumă la partea de cheltuieli se regăsește în felul următor:

 

  - 3 –

  -21.000 lei  pentru plata asistenților personali

  -  5.000 lei pentru tichete sociale.

  Sunt propuse modificări și între capitole:unde există excedent,sumele respective sunt propuse la capitolele unde  nu au fost prevăzute sumele necesare pentru funcționarea în continuare.

  O altă modificare se referă la alocarea sumei de 100.000 lei pentru salubrizare, respectiv pentru subvenționarea de la bugetul local a tarifului de prestare a serviciului de colectare a deșeurilor.

  Această valoare a fost propusă de la suma prevăzută pentru modernizarea căminului cultural Găiești,lucrare care nu se va realize în acest an.

  Președinte de ședință:supun la vot proiectul de hotărâre.

Pentru  : 11(Ciatlos Gyorgy , Krizsan Tibor,Magyari Zoltan ,Menyhart Balint ,More Tibor, Nagy Albert,  Nagy Dalma Imola, Nam Vilmos , Szabo Lorand Laszlo, Szabo Tibor Levente , Veres Gaspar Ervin)

Împotrivă:  0

Abţineri:  0

  Se trece la discutarea punctului patru din cadrul ordinei de zi referitoare la proiectul de hotărâre privind modificarea și completarea HCL nr. 8/28.02.2017 privind aprobarea indicatorilor tehnico-economici ai investiţiei „Construire Grădiniță cu Program Prelungit și Școală Generală clasele I-IV în localitatea Acățari,județul Mureș”.

  Primar:am mai avut astfel de hotărâri,când trebuia să modificăm indicatorii tehnico-economici la unele proiecte.

  Prin Hotărârea Consiliului local Acățari nr.8/2007,valoarea investiției a fost stabilită la peste 50 de milliarde lei.Sa mers cu această sumă ca să avem siguranța realizării investiției.

  După o analiză/verificare  mai atentă a suprafețelor proiectate,ținând cont de  standardele de cost,  s-a constat că valoarea reală rezultată este de cca.36 miliarde lei.

  Acest proiect cu valoarea corectată urmează ca în cel mai scurt timp să fie depusă la Guvern pentru a solicita finanțarea lui.

  Szabo Lorand Laszlo:suma propusă va fi de ajuns sau ulterior va fi majorată?

  Primar:indicatorii tehnico economici sunt calculați de specialiști.

  După cum cunoașteți ,termenul de realizare a investiției  este de 15 luni,timp în care prețurile la materiale,servicii pot să sufere modificări,modificări care pot să influențeze  și  valoarea finală a proiectului.

  Nu trebuie uitat nici faptul că lucrarea va fi adjudecată prin licitație,procedeu unde iarăși pot interveni modificări la valoarea finală.

  De obieci nu există modificări substanțiale față de valorile aprobate.

  Szabo Lorand Laszlo:sperăm ca modificările de preț vor fi minore.

  Președinte de ședință:supun la vot proiectul de hotărâre.

Pentru  : 11(Ciatlos Gyorgy , Krizsan Tibor,Magyari Zoltan ,Menyhart Balint ,More Tibor, Nagy Albert,  Nagy Dalma Imola, Nam Vilmos , Szabo Lorand Laszlo, Szabo Tibor Levente , Veres Gaspar Ervin)

Împotrivă:  0

Abţineri:  0

 

-  4 –

Se discută punctul cinci din cadrul ordinei de zi referitoare la proiectul de hotărâre privind aprobarea subvenționării de la bugetul local a tarifului de prestare a serviciului de colectare a deșeurilor.

Primar:astfel de hotărâre a fost adoptată și la sfârșitul anului trecut.

După cum cunoașteți la început de an s-a stabilit o taxă de salubritate,care  în momentul de față nu este încasat în integralitate,iar ca acest serviciu să funcționeze este nevoie ca serviciul să fie subvenționată de la buget,motiv pentru care sa propus proiectul de hotărâre.

Trebuie să menționez că această hotărâre se solicit și de Curtea de Conturi cu ocazia verificărilor.

Szabo Lorand Laszlo:este vorba despre cele 100.000 lei amintit la rectificarea bugetară?

Fulop Robert:da.

More Tibor:serviciul nu  satisface cerința cetățenilor.

Szabo Lorand Laszlo:în ce sens?

More Tibor:cu privire la  gunoiul menajer.

Szabo Lorand Laszlo:acum trei-patru luni am arătat că taxa de salubritate ar trebui redusă la jumătate,având în vedere că cetățenii beneficiază numai pe jumătate din acest serviciu.

După mine ar fi de ajuns ca gunoiul colectat selectiv să se transporte o singură dată pe lună și nu de două ori cum se întâmplă acum.

Cunosc faptul că transportul gunoiului este costisitoare,există taxă de depozitare,motiv pentru care nu sunt împotriva faptului ca taxa de colectare să fie subvenționată de la buget.

Am problemă cu organizarea serviciului ,respectiv cum am mai spus, gunoiul colectat selective să fie strânsă odată pe lună,iar din suma rămasă să se colecteze și gunoiul menajer.

Menyhart Balint:există posibilitate ca să fie strânsă și gunoiul menajer?

Primar:când am aprobat taxele de salubritate ,respectiv odată cu buget,am aprobat și un contract  cu SC Salubritatea Valea Nirajului SRL,contract care  în curând va  expira.

Am avut speranța ca proiectul județului cu privire la salubrizare  să se realizeze mai curând,dar din informațile pe care le am unele părți din proiect încă se află în faza achiziției publice,aceasta din  motive procedurale care trebuie respectate.

Noi am mai discutat că și cetățenii trebuie educați în sensul ca unele gunoaie menajere să fie valorificate prin compostare.

Menționez că stația de sortare a fost proiectată numai pentru gonoiul strâns selectiv.

A trebuit ca,contractele cu celălalte unități administrativ  teritoriale,prin care era stabilit că se colectează tot gunoiul de la populație,  să fie reaziliate.

A existat și taxa de mediu,care dacă cunosc bine era de 80 de lei/t,iar depozitarea la Sîmpaul de 70 lei/t.

Trebuie să Vă informez că și atunci când Serviciul funcționa în bune condiții,respectiv se colecta tot gunoiul de la populație,acest serviciu nu era rentabil.

 

-  5 –

Aceasta se datorește faptului că populația nu achită taxa de salubritate,în momentul de față existând rămășițe nechitate de ordinal milliardelor

Consider că în momentul de față lucrurile ar trebui lăsate ca până acum,iar în următoarele luni,cel mai târziu până sfârșitul lunii noiembrie vor trebui stabilite taxele și impozite pentru anul viitor și atunci vom putea schimba  actuala procedură de colectare a deșeurilor.

Dacă veți considera că începând cu anul viitor să se colecteze tot gunoiul de la populație,inclusiv coceni,rămășițe de la mâncare,scutece,iar taxa va permite transportul acestora la Sîmpaul,eu nu am nimic împotrivă,dar trebuie să cunoașteți că în aces caz taxa va trebui dublată și nu știu dacă populația va suporta acest lucru.

Eu Vă rog ca să încercăm ca să gospodărim cât mai economic,să nu renunțăm la educația populației,să vedem lucrurile în mod obiectiv și cinstit.

Să încercă ca din cantitatea de gunoi depozitată la Gruișor,care nu este numai a noastră,să transportăm cât putem la Sîmpaul,având în vedere că taxa de mediu este suspendată pentru un an.

Taxa de depozitare,care  după cunoștințele mele este de 70 lei/t se achită și în continuare.

Fulop Robert:taxa de depozitare este în jur de 85 lei/t,iar transportul în jur de 25 lei/t.

Primar:deci taxele cum ați auzit sunt mari.

Să sperăm că programul județului până la sfârșitul anului va fi operațională,iar atunci taxa va fi uniformă pentru tot județ,fără să fim nevoiți să mai aplicăm majorări.

Suma de 100.000 lei a fost  prevăzută pentru modernizarea căminului cultural de la Găiești,dar după discuții cu consilerul din acest sat,această investiție nu se va realize în acest an.

Având în vedere că spațiul unde se află căminul cultural din această localitate este foarte îngustă ne vom orienta către un alt amplasament.

Menyhart Balint:referitor la gunoi,aș ridica problema scutecelor ,pentru a căror colectare ar trebui  să găsim o soluție .

Este deajuns pentru persoanele care utilizează scutece că sunt imobilizați la pat, să nu îngreunăm și noi situația lor.

Hotarul este plin cu astfel de gunoaie,iar noi primim obervații pentru acest lucru din partea cetățenilor.

Să contractăm o firmă ca bisăptămânal sau odată pe lună să fie colectate scutecele.

Szabo Lorand Laszlo:trebuie găsit o soluție.Scutecele nu se pot săpa în grădină.Noi în momentul de față poluăm natura.

Primar:am luat act de cele propuse și să fiți convinși că încerc să găsesc soluție la această problemă.

Totuși vreau să stiți că scutecele,apratura medicală uzată,conform legislației actuale ,nu se pot colecta decât de firme specializate pentru această activitate.

Președinte de ședință:supun la vot proiectul de hotărâre.

Pentru  : 11(Ciatlos Gyorgy , Krizsan Tibor,Magyari Zoltan ,Menyhart Balint ,More Tibor, Nagy Albert,  Nagy Dalma Imola, Nam Vilmos , Szabo Lorand Laszlo, Szabo Tibor Levente , Veres Gaspar Ervin)

 

-  6 -

Împotrivă:  0

Abţineri:  0

Primar:Vă informez că pentru a se incadra în buget ,aparatul la SC Salubritatea Valea Nirajului a fost diminuată.

Am fost contactat de mai multe firme care au venit cu diferite  oferte .

În momentul de față există tratative cu o firmă,care este din zonă,și care ar transporta la stația de sortare gunoiul selectiv strâns,iar noi  cu angajați noștri să reselectăm,având în vedere că trebuie respectate anumite lucruri,de exemplul la PET-uri selectare după culoare,cu sau fără capac,etc.

Pentru acest lucru ar achita o sumă considerabilă.

Nu există până în momentul de față nici un contract semnat,dar dacă ajungem la o înțelegere,după reselectarea gunoiul,va rămâne un surplus nefolosibil, pe care el va transporta  la Sîmpaul și poate atunci ne putem gândi și la scutece.

Soluția este ca proiectul județului să pornească cât mai rapid,dar veți vedea că și atunci vor exista probleme.

Noi trebuie  să lucrăm ca din gunoiul aflat la Gruișor să transportăm la Sîmpaul,ca proiectul județului să ne găsească într-o situație corespunzătoare.

  Se trece la discutarea punctului șase referitoare la   proiectul de hotărâre privind aprobarea aderării comunei Acățari la sistemul de cooperare,pentru organizarea şi exercitarea activităţii de audit . 

Fulop Robert:acum două luni a fost adoptată o hotărâre prin care  comuna Acățari să adere la ADI Reghin.

Activitatea principală a asociației se referă la organizarea și exercitarea activității de audit,motiv pentru care sa propus proiectul de hotărâre.

Szabo Lorand Laszlo:ce zonă cuprinde acest ADI.

Fulop Robert:7 comune,iar auditul va fi exercitate de două persoane.

Szabo Lorand Laszlo:pe valea Târnavei,Nirajului nu a fost constituită astfel de asociație?

Fulop Robert:nu,iar noi tebuie să ne mișcăm. 

  Președinte de ședință:supun la vot proiectul de hotărâre.

Pentru  : 11(Ciatlos Gyorgy , Krizsan Tibor,Magyari Zoltan ,Menyhart Balint ,More Tibor, Nagy Albert,  Nagy Dalma Imola, Nam Vilmos , Szabo Lorand Laszlo, Szabo Tibor Levente , Veres Gaspar Ervin)

Împotrivă:  0

Abţineri:  0

  Se discută punctul șapte din cadrul ordinei de zi referitoare la proiectul de hotărâre privind includerea în inventarul comunei Acățari al autogunoierului,marca Volvo,donație din localitatea Kasterlee,Belgia

  Fulop Robert:am primit în donație un autogunoier din Kasterlee,Belgia,care conform legislație trebuie inclus în inventar.

  Președinte de ședință:supun la vot proiectul de hotărâre.

Pentru  : 11(Ciatlos Gyorgy , Krizsan Tibor,Magyari Zoltan ,Menyhart Balint ,More Tibor, Nagy Albert,  Nagy Dalma Imola, Nam Vilmos , Szabo Lorand Laszlo, Szabo Tibor Levente , Veres Gaspar Ervin)

Împotrivă:  0

 

 

 

-  7 -

Abţineri:  0

 

 

 

 

 

Nefiind alte intervenţi din partea consilierilor,preşedintele de şedinţă mulţumeşte pentru  participare ,considerând încheiate  lucrările şedinţei de azi.

 

 

 

 

  Preşedinte de şedinţă

   Menyhart Balint

      Secretar,

     Jozsa  Ferenc