17 June 2022
ROMÂNIA
JUDEŢUL MUREŞ
PRIMĂRIA COMUNEI ACĂŢARI
Tel/Fax: 0265 333112, 0265 333298; e-mail: acatari@cjmures.ro, www.acatari.ro
Nr.3725 din 25 mai 2022
P R O C E S-V E R B A L
al şedinţei Consiliului local Acăţari din 25 mai 2022
Încheiat azi 25 mai 2022 cu ocazia şedinţei ordinare a Consiliului local al comunei Acăţari.
La ședință sunt prezenţi: Osvath Csaba,primarul comunei Acățari și următori consilieri locali: Albert Marton , Balint Barnabas Attila,Ciatlos Gyorgy, ,Laszlo Jozsef , Magyari Zoltan , Menyhart Balint, Nagy Albert , Nagy Dalma Imola , Nam Vilmos, Pecsi Domokos ,Veres Gaspar Ervin
Lipsesc: Krizsan Tibor , More Tibor și Piri Jozsef,delegat sătesc satul Corbești.
La ședință participă : Toth Emese Zsuzsanna, administrator public ,Soos Almos-Csaba, consilier primar, Fulop Robert, șef Birou financiar contabil și resurse umane și Szocs Judit,delegat sătesc satul Stejeriș.
Președinte de ședință:salut pe cei prezenți și dau citire ordinei de zi pentru ședința de azi, care cuprinde următoarele puncte:
1.Proiect de hotărâre privind modificarea Contractului de închiriere încheiat între Primăria comunei Acățari și SC Vajda Orso Dent SRL-D.
Inițiator:Primarul comunei
2. Proiect de hotărâre privind privind aprobarea cuantumului lunar al burselor școlare pentru elevii din învățământul preuniversitar de stat din comuna Acățari, anul școlar 2021-2022, semestrul II.
Inițiator:Primarul comunei
3.Proiect de hotărâre privind aprobarea retragerii unor unităţi administrativ teritoriale din Asociaţia de Dezvoltare Intercomunitară „AQUA INVEST MUREŞ”
Inițiator:Primarul comunei
4.Proiect de hotărâre privind organizarea evenimentului ” Ziua Internațională a Copilului ”
Inițiator:Primarul comunei
5.Proiect de hotărâre privind oraganizarea concursului profesional ale serviciilor voluntare și private pentru situații de urgență
Inițiator:Primarul comunei
6.Întrebări,interpelări.
Președinte de ședință:supun la vot ordinea de zi :
- 2 -
Pentru : 11 (Albert Marton , Balint Barnabas Attila,Ciatlos Gyorgy, ,Laszlo Jozsef , Magyari Zoltan , Menyhart Balint, Nagy Albert , Nagy Dalma Imola , Nam Vilmos, Pecsi Domokos ,Veres Gaspar Ervin)
Împotrivă: 0
Abţineri: 0
Președinte de ședință:supun la vot conținutul proceselor verbale al ședințelor din 28 aprilie 2022, respectiv 18 mai 2022, care se află pe site-ul Primăriei.
Pentru : 11 (Albert Marton , Balint Barnabas Attila,Ciatlos Gyorgy, ,Laszlo Jozsef , Magyari Zoltan , Menyhart Balint, Nagy Albert , Nagy Dalma Imola , Nam Vilmos, Pecsi Domokos ,Veres Gaspar Ervin)
Împotrivă: 0
Abţineri: 0
Se trece la discutarea primului punct înscris pe ordinea de zi referitoare la proiectul de hotărâre privind modificarea Contractului de închiriere încheiat între Primăria comunei Acățari și SC Vajda Orso Dent SRL-D.
Primar:salut și pe cei prezenți.
După cum cunoașteți la imobilele cămin cultural și fostul sediu al Primăriei sunt în curs de executare lucrări de reparații care constă din schimbarea acoperișului,respectiv lucrări de tencuieli, zugrăveli, vopsitorii, placaje și alte finisaje interioare și exterioare.
Aceste lucrări influențează și activitatea cabinetului medical de stomatologie,închiriat SC Vajda Orso Dent SRL, care în condițiile de modernizare a clădirii nu va putea exercita activitatea în imobil închiriat.
Menționez că societatea are un contract în vigoare,iar în conformitate cu prevederile legale, în cazul în care una din părțile contractului nu își exercită obligațiile contractuale,în cazul nostru chiriașul nu mai poate desfășura activitatea în scopul pentru care a fost închiriat imobilul, proprietarul trebuie să ofere altă locație.
În situația dată a existat o ofertă pentru societate, cu o nouă locație, care a fost acceptată.
Pentru a respecta legislația este nevoie de hotărârea consiliului local prin care se modifică contractul de închiriere ,în sensul schimbării locației obiectului contractului.
Menyhart Balint:unde va fi noul sediu.
Primar:va fi în incinta Dispensarului medical,unde desfășoară activitatea și medicii de familie,la parter.
Președinte de ședință:supun la vot proiectul de hotărâre în forma prezentată.
Pentru : 11 (Albert Marton , Balint Barnabas Attila,Ciatlos Gyorgy, ,Laszlo Jozsef , Magyari Zoltan , Menyhart Balint, Nagy Albert , Nagy Dalma Imola , Nam Vilmos, Pecsi Domokos ,Veres Gaspar Ervin)
Împotrivă: 0
Abţineri: 0
- 3 -
Se discută punctul doi înscris pe ordinea de zi referitoare la proiectul de hotărâre privind privind aprobarea cuantumului lunar al burselor școlare pentru elevii din învățământul preuniversitar de stat din comuna Acățari, anul școlar 2021-2022, semestrul II.
Secretar: Elevii de la cursurile cu frecvenţă din învăţământul preuniversitar de stat pot beneficia de burse de performanţă, de burse de merit, de burse de studiu şi de burse de ajutor social.
Bursele se asigură de la bugetul de stat din sume defalcate din taxa pe valoarea adăugată, aprobate cu această destinaţie, prin bugetele locale ale unităţilor administrativ-teritoriale.
Pentru semestrul I a fost adoptat o astfel de hotărâre,dar avînd în vedere că
din 31 ianuarie 2022 a inrat în vigoare un Ordin pentru modificarea şi completarea criteriilor generale de acordare a burselor elevilor din învăţământul preuniversitar de stat este nevoie de o hotărâre și pentru semestrul II.
Bursele de studiu se acordă începând cu semestrul al II-lea, pentru elevii aflaţi în clasele de început ale învăţământului gimnazial, respectiv începând cu semestrul I, pentru elevii aflaţi în celelalte clase.
Bursele de studiu sunt revizuite semestrial, în funcţie de modificările intervenite în veniturile nete lunare ale familiei şi în situaţia şcolară a elevilor.
Bursele de ajutor social se acordă elevilor, la cerere, în funcţie de situaţia materială a familiei sau a susţinătorilor legali.
Bursele de ajutor social se acordă la începutul anului şcolar şi sunt revizuite semestrial, în funcţie de modificările intervenite în veniturile nete lunare ale familiei.
Criteriile specifice de acordare a burselor se stabilesc anual în consiliile de administraţie ale unităţilor de învăţământ, în limita fondurilor repartizate şi în raport cu integralitate efectuării de către elevi a activităţilor şcolare.
Președinte de ședință:supun la vot proiectul de hotărâre în forma prezentată.
Pentru : 11 (Albert Marton , Balint Barnabas Attila,Ciatlos Gyorgy, ,Laszlo Jozsef , Magyari Zoltan , Menyhart Balint, Nagy Albert , Nagy Dalma Imola , Nam Vilmos, Pecsi Domokos ,Veres Gaspar Ervin)
Împotrivă: 0
Abţineri: 0
Se trece la discutarea punctului trei din cadrul ordinei de zi referitoare la proiectul de hotărâre privind aprobarea retragerii unor unităţi administrativ teritoriale din Asociaţia de Dezvoltare Intercomunitară „AQUA INVEST MUREŞ”.
Secretar: Asociaţia de Dezvoltare Intercomunitară „AQUA INVEST MUREŞ”, constituită în data de 7 aprilie 2008 în scopul gestionării în comun a serviciului de alimentare cu apă şi canalizare, a exploatării în comun a reţelelor aferente acestui serviciu aflate în patrimoniul public al unităţilor administrativ – teritoriale, precum şi realizării unor proiecte de investiţii publice de interes zonal sau regional, numără în prezent 93 de membrii.
- 4 –
UAT Deda, Gurghiu și Ibănești membre ale Asociaţiei de Dezvoltare Intercomunitară „ AQUA INVEST MUREŞ ” au aprobat unilateral prin hotărâri de consiliu local retragerea din cadrul Asociației de Dezvoltare Intercomunitară „AQUA INVEST MUREŞ”.
Astfel, UAT Deda solicită retragerea din Asociaţia de Dezvoltare Intercomunitară „AQUA INVEST MUREŞ”, deoarece doresc să inființeze un serviciu public de apă și canal al comunei, întrucât dispun de o rețea proprie de alimentare cu apă a doua sate componente ale comunei și se impune crearea acestui serviciu pentru locuitorii comunei.
Consiliile locale ale comunelor Deda, Gurghiu și Ibănești au adoptat hotărâri privind retragerea lor din Asociaţie.
Potrivit Statutului Asociaţiei, Adunarea Generală poate aproba retragerea unor membrii din Asociaţie. În acest sens, reprezentanţii asociaţilor nu pot vota în Adunarea Generală a Asociaţiei decât în baza unui mandat special, acordat expres, în prealabil, prin hotărârea consiliului local a asociatului al cărui reprezentant este.
În acest sens, hotărârile prin care aceste unităţi administrativ-teritoriale au aprobat retragerea din Asociație, sunt transmise tuturor membrilor Asociaţiei care vor hotărâ asupra acesteia şi în conformitate cu prevederile Statutului și vor da mandat special, acordat expres, reprezentanţilor, pentru a vota în Adunarea Generală în sensul în care au hotărât.
Conform Statutului Asociației, calitatea de asociat încetează în cazul retragerii sau excluderii din Asociație. Adunarea Generală a Asociației se pronunță cu privire la activitatea proprie, respectiv, aprobă primirea de noi membri și retragerea/excluderea unor membri.
Având în vedere cele expuse, supunem spre dezbatere proiectul de hotărâre privind aprobarea retragerii din Asociaţia de Dezvoltare Intercomunitară “AQUA INVEST MUREŞ” a comunelor Deda, Gurghiu și Ibănești din județul Mureș.
Președinte de ședință:supun la vot proiectul de hotărâre în forma prezentată.
Pentru : 11 (Albert Marton , Balint Barnabas Attila,Ciatlos Gyorgy, ,Laszlo Jozsef , Magyari Zoltan , Menyhart Balint, Nagy Albert , Nagy Dalma Imola , Nam Vilmos, Pecsi Domokos ,Veres Gaspar Ervin)
Împotrivă: 0
Abţineri: 0
Se discută punctul patru din cadrul ordinei de zi referitoare la proiectul de hotărâre privind organizarea evenimentului ” Ziua Internațională a Copilului ” Primar:în ședința precedentă am amintit despre acest punct.
În ultima perioada ,datorită resctricțiilor, nu s-a putut organiza astfel de evenimente.
Am avut consultați cu conducerea școlii gimnaziale și am ajuns la un acord comun să organizăm în acest an evenimentul,dar nu pe data de 1 iunie,când este oficial declarat această zi,care este și sărbătoare legală.
La această dată la școala gimnazială este programat un alt eveniment,iar microbuzele școlare sunt solicitate pentru această dată,pentru alte activități.
Vom organiza evenimentul pe data de 9 iunie,joi.
- 5 –
Copii din toate unitățile de învățământ vor fi aduși cu microbuze la zona de agrement din Acățari,unde pe parcursul întregii zi vor fi organizate diferite programe.
Pentru acestă dată se vor pune la dispoziția copiilor tobogane și tranbuline,care pot fi folosite gratis.
Dorim ca evenimentul să organizăm cu personalul pedagogic din școli, cu participarea părinților.
Cheltuielile vor fi suportate din buget pe bază de achiziție publică, conform prevederilor legale.
Având în vedere că de 2-3 ani nu a mai fost organizat astfel de eveniment pentru a acorda importanța cuvenită copiilor,propun organizarea acestui eveniment.
Președinte de ședință:supun la vot proiectul de hotărâre în forma prezentată.
Pentru : 11 (Albert Marton , Balint Barnabas Attila,Ciatlos Gyorgy, ,Laszlo Jozsef , Magyari Zoltan , Menyhart Balint, Nagy Albert , Nagy Dalma Imola , Nam Vilmos, Pecsi Domokos ,Veres Gaspar Ervin)
Împotrivă: 0
Abţineri: 0
Se trece la discutarea punctului cinci din cadrul ordinei de zi referitoare la proiectul de hotărâre privind oraganizarea concursului profesional ale serviciilor voluntare și private pentru situații de urgență.
Primar:este primadată când concursul serviciilor voluntare pentru situații de urgență este organizat într-o comună.
Este un lucru imbucurător că a fost propusă comuna noastră,dar este și o responsabilitate.
După cum ați văzut în ultima perioadă rolul ISU și implicit a Servicilor Voluntare pentru Situații de urgență a căpătat o importanță deosebită.
Este bine ca și cetățenii comunei și alți participanți să vadă din ce constă un concurs.
SVSU Acățari la aceste concursuri a obținut totdeauna rezoltate foarte bune,iar organizarea concursului în comună este și provocatoare în acest sens.
Încă nu cunoaștem câte echipe vor participa,dar vom fi anunțați din timp.
Dorim o organizare exemplară a concursului,ca în cazul în care în anii viitor se va organiza în altă comună se ne dea ca exemplu.
Șeful SVSU Acățari a fost invitat la ședința precedentă când am mai discutat despre organizarea concursului.
Pentru concurs trebuie să ne pregătim cu tot ce este nevoie pentru organizare- mă refer la tehnică- și în afara de aceasta cu participanți trebuie să fim ospitalieri.(apă,hrană,etc)
Aceste cheltuieli vor fi suportate din bugetului local,cu respectarea legislației în domeniu.
Data concursului este 17-18 iunie,iar pe această cale vă invit pe toți și Vă aștept.
- 6 -
Președinte de ședință:supun la vot proiectul de hotărâre în forma prezentată.
Pentru : 11 (Albert Marton , Balint Barnabas Attila,Ciatlos Gyorgy, ,Laszlo Jozsef , Magyari Zoltan , Menyhart Balint, Nagy Albert , Nagy Dalma Imola , Nam Vilmos, Pecsi Domokos ,Veres Gaspar Ervin)
Împotrivă: 0
Abţineri: 0
Președinte de ședință:dacă sunt întrebări?
Menyhart Balint:în satul Văleni la locul de joacă pentru copii există probleme în sensul că gardul este stricat,lipsesc lemne de la băncile amplasate.
Acest spațiu ori trebuie iluminat,ori trebuie montate camere de supraveghere sau găsit o altă soluție pentru protejare,gard cu sârmă de exemplu,ori refăcut gardul.
Gardul a mai fost renovat de Primărie dar iarăși este dărâmat.
Veres Gaspar Ervin:la locul de joacă pentru copii este în stare proastă locul de pepozitare a nisipului pentru copii și gardul.
La bănci lemnul care a fost stricat a fost schimbat după trei zile când ne-a anunțat consilierul.
Lipsesc trei patru scânduri de la gardul împrejmuitor.
Primar:despre acest lucru am mai discutat odată.Dacă am reparat deja odată de ce tot disctăm despre acest lucru.
Menyhart Balint:pentru că gardul iarăși este distrus.Stâlpi nu au fost montați în beton.
Primar:avem locuri de joacă pentru copii în aproape toate satele comunei.
Aceste stricăciuni se întâmplă totdeauna în satul Vălenii.
Viceprimarul a fost la fața locului și problemele care pun în pericol sănătatea copiilor au fost rezolvate.
Nu voi construi un nou gard,din cauza că cel existent este deteriorat permanent.
Două scânduri poate monta oricine din localitate.
Menyhart Balint:eu ca consilier transmit doleanțele cetățenilor.
Primar:la solicitarea ta, în timp util, am efectuat lucrări de renovare.
Nu pot să pun polițist la fiecare loc de joacă.
Trebuie ca și cetățenii să atragă atenția celor care deteriorează.
Menyhart Balint:sunt oprit de cetățeni care trasmit unele solictări,pe care eu le transmit mai departe conducerii.
Primar:dacă polițistul amendează pe cineva este problemă,dacă nu este tot problemă.Trebuie să ne hotărâm odată cum este bine.
Ciatlos Gyorgy:ar fi bine dacă s-ar monta o cameră de supraveghere.
Primar:momentan nu se poate,sistemul actual este un sistem închis.
Există diferite avize pentru sistemul existent actual.
Dacă pentru bugetul anului viitor vor exista propuneri în sensul lărgirii sistemului de supraveghere ,vom lua în considerare.
Primar:pe lângă convocator v-am transmis și o solicitare , ca în cazul în care aveți cunoștință de vănzare de teren intravilan,preferabil în centrul satului,cu acte în regulă, a cărui cumpărare ar fi utilă Primăriei să ne aduceți la cunoștință.
- 7 –
După cum am mai discutat Primăria nu deține terenuri, iar cumpărare acestor terenuri de către Primărie ar servi ca amplasamente pentru viitoarele proiecte ale comunei.
Vânzătorul ar trebui să se adreseze Instituției noastre despre intenția de a vinde,cu acte de proprietate,copie CI,etc.
Există o precedură legală de cumpărare de teren,care în mod obligatoriu va conține și o expertiză legată de preț,care va trebui însușit de Consiliul local.
Dacă Consiliul local consideră util terenul vom putea începe procedura de cumpărare.
Nu dorim să cumpărăm teren de dragul de a cumpărare , ci pentru nevoile viitoare ale comunei.
Menyhart Balint:în satul Vălenii,în spatele căminului cultural este de vânzare un teren de cca.20 de ari,moștenitori fiind doi copii care trăiesc în Austria și au intenția de a vinde.
Nagy Albert:există și în satul Suveica de vânzare o grădină de cca. 20 de ari,aproape în centrul satului.
Primar:trebuie să ne gândim la proiecte care pot fi depuse pentru aceste amplasamente.La Suveica m-am deplasat cu investitori,dar aceștia nu au mai dat nici un răspuns,poate din cauza distanței de la centrul comunei.
Menyhart Balint:la Vălenii în cel mai rău caz se poate amenaja și o parcare,pentru mașinile în cazul uni eveniment la căminul cultural.
Proprietarul are doi copii care vor să vândă acest teren,iar după cunoștințele mele actele sunt în regulă.
Primar:terenul trebuie să corespundă pentru investiții.
Nam Vilmos:procedura ar fi ca proprietarul să vină cu acte în regulă.
Primar:Vă spun procedura.Există o cerere din satul Roteni, depusă de o persoană repatriată din Canada care ar vinde un teren de cca.25-30 de arii,chiar în centrul satului,cu acte în regulă.
Proprietarul trebuie să se consulte cu copii lui, care după informațile mele nu prezintă interes pentru acest teren.
Procedura poate fi începută,dar va fi finalizată după discuția proprietarului cu copii lui,eventual după dezbaterea succesiuni.
Voi da un răspuns ofertantului că cererea lui a fost discutată,iar Consiliul local prezintă înteres pentru cumpărarea acestui teren .
Nefiind alte intervenţi din partea consilierilor ,preşedintele de şedinţă mulţumeşte pentru participare ,considerând încheiate lucrările şedinţei de azi.
Preşedinte de şedinţă
Laszlo Jozsef
Secretar general
Jozsa Ferenc