23 December 2014

ROMÂNIA,

JUDEŢUL MUREŞ

PRIMĂRIA COMUNEI ACĂŢARI

Tel/Fax: 0265 –333.112, 0265- 333.298; e-mail:  acatari@cjmures.ro, www.acatari.ro

 

 

  Nr.6797  din  16 decembrie 2014

 

 

P R O C E S-V E R B A L

al şedinţei   Consiliului local Acăţari din  16 decembrie  2014

 

 

 

  Încheiat azi 16 decembrie  2014 cu ocazia şedinţei ordinare  al  Consiliului local Acăţari .

  Sunt prezenţi:Osvath Csaba,primarul  comunei şi următori consilieri locali: Kereszturi István , Magyari Zoltan, Menyhárt Bálint ,Nagy Ernő,Nám Vilmos,Paizs Sarolta, Pecsi Domokos , Simon György ,Szabó Lóránd László , Varga Gheorghe, Voniga Ladislau.

  Lipsește: Ciatlos György

  La ședință au ajuns mai târziu:Kereszturi Istvan și Varga Gheorghe.

  La ședință participă:Fulop Robert,șef  Birou financiar contabil și resurse umane.

  Primar:salut pe cei prezenți.

Doresc să Vă aduc la cunoștință că pe data de 29 a luni în curs vom fi nevoiți să mai ținem o ședință de consiliu,motiv pentru care această ședință nu va fi una mai specială de sfârșit de an.

  Primul punct pe ordinea de zi este alegerea președintelui de ședință pentru lunile decembrie 2014-februarie 2015.

  Vă rog să faceți propuneri.

  Pecsi Domokos:propun  pe d-na  Paizs Sarolta.

  Se supune la vot propunerea făcută.

Pentru  : 9 (Magyari Zoltán ,Menyhárt Bálint,Nagy Ernő,Nám Vilmos,Paizs Sarolta ,Pecsi Domokos,Simon György,Szabó Lóránd László,   Voniga Ladislau)

Împotrivă:  0

  Abţineri:  0

  Președinte de ședință:rog secretarul  comunei să prezinte observaţile consilierilor locali legate de conţinutul procesului verbal al şedinţei consiliului local din  data de  27 noiembrie 2014.

    Secretarul arată că nu a fost formulată nici o observaţie din partea consilierilor pentru modificarea conţinutului procesului verbal amintit,în consecinţă  acestea se aprobă cu unanimitate .

  Preşedintele de şedinţă prezintă ordinea de zi pentru şedinţa de azi care cuprinde următoarele puncte:

 

  - 2 -

  1.Proiect de hotărâre privind  alegerea președintelui de ședință.

  2.Proiect de hotărâre privind validarea Dispoziției Primarului comunei nr.407/10 decembrie 2014.

  3.Proiect de hotărâre privind rectificarea bugetului de venituri și cheltuieli pentru anul în curs.

  4.Proiect de hotărâre privind aprobarea nivelurilor pentru valorile impozabile, impozitelor şi taxelor locale şi alte taxe asimilate acestora, precum şi amenzile aplicabile în  anul fiscal 2015.

  5.Proiect de hotărâre privind anularea creanţelor fiscale datorate bugetului local al comunei Acățari, de până la 40 lei inclusiv, aflate în sold la data de 31.12.2014

  6.Proiect de hotărâre privind stabilirea cantitatii de masa lemnoasa ce se va exploata în anul 2015, stabilirea preturilor de pornire la licitatie pentru masa lemonoasa pe picior .

7.Întrebări,interpelări.

Nefiind alte propuneri  cu unanimitate se aprobă ordinea de zi propusă.

Se trece la discutarea punctului doi din cadrul ordinei de zi referitoare la proiectul de hotărâre privind validarea Dispoziției Primarului comunei nr.407/10 decembrie 2014.

Primar : după adoptarea proiectelor de hotărâri de la punctele 2 și 3 din cadrul ordinei de zi,contabilul șef trebuie să se deplaseze la Trezoreria cu hotărârile adoptate.

Prezintă proiectul de hotărâre .

  Fulop Robert:prezintă referatul de specialitate

  Fulop Robert:odată cu apariția OUG nr.74/2014,privind rectificarea bugetară,AJFP Mureș a redistribuit sumele defalcate pe TVA,  Instituția noastră privind fonduri suplimentare.

  Având în vedere că  era necesară o rectificare urgentă a bugetului,aceasta s-a efectuat prin Dispoziția Primarului nr.407/2014,care conform prevederilor legale trebuie supuse validării Consiliului local în prima ședință.

  Sumele primite au fost următoarele:

-  156.000 lei pentru plata salarilor profesorilor și a sumelor câștigate de aceștia prin Hotărâri ale Instanțelor,rămase definitive.

-  149.030 lei pentru achitarea ratelor de capital restante  aferente imprumutului contractat.

-  46.000 lei pentru plata asistenților personali.

  După cum se vede sumele primite au fost cu destinație.

  Președinte de ședință:supun la vot proiectul de hotărâre în forma prezentată.

Pentru  : 9 (Magyari Zoltán ,Menyhárt Bálint,Nagy Ernő,Nám Vilmos,Paizs Sarolta ,Pecsi Domokos,Simon György,Szabó Lóránd László,  Voniga Ladislau)

Împotrivă:  0

  Abţineri:  0

 

    - 3 -

  Se discută punctul trei din cadrul ordinei de zi referitoare la proiectul de hotărâre privind rectificarea bugetului de venituri și cheltuieli pentru anul în curs.

Primar:prezintă proiectul de hotărâre

  Fulop Robert:prezintă referatul de specialitate

  Fulop Robert:veniturile proprii,datorită unei bune colectări,au crescut cu 87.000 lei.

  Această sumă trebuie inclusă atât la partea de venit cât și la partea de cheltuieli.

  La partea de cheltuieli această sumă a fost  propusă pentru finanțarea plății iluminatului public,modificarea unor încăperi,respectiv cumpărarea biroticii  pentru operaționalizarea SMURD-lui ,efectuarea unor lucrări de reparații,plata carburanților,plata curentului electic și a gazului metan.

Suma de 37.260 lei,care nu era cuprinsă în proiectul de hotărâre,pe motivul că numai în cursul zilei de azi a fost comunicată de AJFP Mureș, s-a primit pentru achitarea ratelor de capital pe luna decembrie,  aferente imprumutului contractat .

În consecință atât partea de venituri cât și de cheltuieli a fost majorată cu 124.260 lei.

Președinte de ședință:supun la vot proiectul de hotărâre în forma prezentată.

Pentru  : 9 (Magyari Zoltán ,Menyhárt Bálint,Nagy Ernő,Nám Vilmos,Paizs Sarolta ,Pecsi Domokos,Simon György,Szabó Lóránd László,  Voniga Ladislau)

Împotrivă:  0

  Abţineri:  0

Primar:după cum știți la sfârșit de ani este necesară o colaborare rapidă cu Trezoreria Tg-Mureș.

După cum a explicat șeful de birou suma de 87.000 lei a fost propusă pentru acoperirea cheltuielilor la capitolele unde nu erau prevăzute sume suficiente,iar suma de 37.260 lei reprezintă rata pe decembrie a împrumutului contractat.

La cererea primarului se discută punctul cinci din cadrul ordinei de zi referitoare la proiectul de hotărâre privind anularea creanţelor fiscale datorate bugetului local al comunei Acățari, de până la 40 lei inclusiv, aflate în sold la data de 31.12.2014

Primar:prezintă proiectul de hotărâre  cu expunerea de motive

  Fulop Robert:prezintă referatul de specialitate

Primar:este vorba despre faptul că la sfârșit de an la unii contribuabili pot să rămână restanțe de un leu,doi lei,etc.

Prin proiectul de hotărâre s-a propus ca aceste creanțe fiscale să fie anulate,pentru a nu începe anul viitor cu aceste  debite.

Menționez că este vorba despre o sume infime, care nu afectează deloc bugetul.

Președinte de ședință:supun la vot proiectul de hotărâre în forma prezentată.

 

  - 4 -

 

Pentru  : 9 (Magyari Zoltán ,Menyhárt Bálint,Nagy Ernő,Nám Vilmos,Paizs Sarolta ,Pecsi Domokos,Simon György,Szabó Lóránd László,  Voniga Ladislau)

Împotrivă:  0

  Abţineri:  0

  Se trece la discutarea puncului șase din cadrul ordinei de zi referitoare la proiectul de hotărâre privind stabilirea cantitatii de masa lemnoasa ce se va exploata în anul 2015, stabilirea preturilor de pornire la licitatie pentru masa lemonoasă pe picior .

Primar:prezintă proiectul de hotărâre  cu expunerea de motive

  Secretar:prezintă referatul de specialitate

  Primar:Ocolul Silvic a transmis Instituție noastre bugetul de venituri și cheltuieli pe anul 2015 a structuri silvice.

  Odată cu buget a fost transmis și un act de punere în valoare a unei cantități de lemn,care urmeză să se exploateze în anul viitor.

  Prin discuție telefonică am fost sfătuit ca această pădure să fie exploatată cât mai curând,astfel putând evita reînsămânțarea suprafeței ,datorită existenței unei cantități mari de lăstaruri sub copaci.

  Dacă copaci se tai din timp vom evita cheltuielile în plus cu reînsămânțarea,prin existența acestori lăstaruri.

  Pădurea este în zona Roteni-Suveica și se poate exploata din ea 498 mp de lemne.

  În bugetul de venituri și cheltuieli valoarea acestei cantități de lemn este stabilit la 69.720 lei,rezultând că  prețul unui metru cub de lemn ar fi în jur de 140 le,preț care a fost propus și în proiectul de hotărâre.

  Pecsi Domokos:este un preț foarte mare.

  Szabo Lorand Laszlo:este vorba de pădure proprietatea cetățenilor sau a comunei?

  Primar:cum să licităm noi pădurea proprietatea cetățenilor?

  Este vorba despre pădurea proprietatea comunei.

  Menyhart Balint:prețul este exagerat,având în vedere că este vorba despre masă lemnoasă pe picior ,care mai trebuie și  exploatat.

  Primar:prețul final va fi stabilit prin licitație.

  Nam Vilmos:ar trebui cunoscut dacă în această cantitate există și lemn de lucru.

  Pecsi Domokos (după consultarea APV):cantitatea de lemn de lucru este de 48 mc.

  Trebuie știut că exploatarea costă destul de mult având în vedere că pădurea este într-o zonă accidentată.

  Prețul de 110 lei/mc consider că ar fi un preț realist și corect.

  Primar: cu siguranță și Bisericile au vândut lemne de foc.Trebuie văzut prețul lor de vânzare.

  Menyhart Balint:o căruță de lemn,care este aproximativ 1,5 mc, s-a vândut cu 100 lei.

  Primar:înainte de a vorbi despre preț trebuie să cunoașteți că această activitate de silvicultură nu este una profitabilă pentru noi.

  - 5 -

  Avem facturi neachitate  către  Ocolul Silvic și în momentul de față.

  Pecsi Domokos:această pădure trebuie exploatată cel târziu până la data de 31 martie 2015.

  Primar:directorul Ocolului Silvic,prin telefon, a propus o explotare cât mai radidă.

  Menyhart Balint:prețul de 110 lei/mc este o propunere corectă.

  Szabo Lorand Laszlo:eu propun 105 lei/mc

  Președinte de ședință:există două propunei.

  Cine este pentru ca prețul de pornire la licitație să fie 110 lei/mc.

  Pentru: 6 (Menyhárt Bálint,Nagy Ernő,Nám Vilmos,Paizs  ,Pecsi Domokos,Simon György,  Voniga Ladislau)

  Cine este pentru ca prețul de pornire să fie de 105 lei/mc.

  Pentru:1 (Szabó Lóránd László)

  Secretar:la vot trebuie să rezulte numărul total al consilierilor prezenți,pe  restul consilierilor să trecem la cei care nu au votat ?

  Szabo Lorand Laszlo:renunț la propunerea mea de 105 lei/mc.

  Președinte de ședință:neavând alte intervenți din partea consilierilor, supun la vot proiectul de hotărâre cu modificarea propusă,respectiv ca prețul de pornire la licitație să fie de 110 lei/mc.

Pentru  : 9 (Magyari Zoltán ,Menyhárt Bálint,Nagy Ernő,Nám Vilmos,Paizs Sarolta ,Pecsi Domokos,Simon György,Szabó Lóránd László,  Voniga Ladislau)

Împotrivă:  0

  Abţineri:  0

  Se discută punctul patru din cadrul ordinei de zi referitoare la proiectul de hotărâre privind aprobarea nivelurilor pentru valorile impozabile, impozitelor şi taxelor locale şi alte taxe asimilate acestora, precum şi amenzile aplicabile în  anul fiscal 2015.

Primar:prezintă proiectul de hotărâre  cu expunerea de motive

  Secretar:prezintă referatul de specialitate

  Secretar:concret este vorba despre stabilirea taxelor și impozitelor pe anul 2015.

  Principalele taxe locale sunt: impozitul pe clădiri;impozitul pe teren;taxa asupra mijloacelor de transport;taxa pentru eliberarea certificatelor, avizelor şi autorizaţiilor; taxa pentru folosirea mijloacelor de reclamă şi publicitate; impozitul pe spectacole; taxa hotelieră; taxe speciale; alte taxe locale.

  În proiectul de hotărâre se propune majorarea taxelor și impozitelor cu 5% față de nivelul stabilit în anul 2014.

  Această majorare se propune pentru a evita situația din anul 2013,când taxele și impozitele trebuiau majorate cu 16%,datorită faptului că acestea nu au fost majorate trei ani la rând.

  Se propun majorări aceptabile pentru populație și la taxe locale,respectiv taxa de salubritate și taxa pentru susținerea SVSU.

  Raționamentul majorări acestor taxe are la bază faptul că majoritatea angajaților de la SC  Salubritatea Valea Nirajului și SVSU Acățari, sunt plătiți cu salariul minim pe economie,care în momentul de față este 900 de lei,iar începând cu 1 ianuarie a anului viitor va fi de 975,iar din 1 iulie 1050 lei.

  - 6 -

  O altă modificare privește taxa de eliberare a autorizațiilor de funcționare pentru alimentație publică,respectiv baruri și restaurante,care a fost până în prezent uniform,dar începând cu anul viitor se propune să fie în funcție de suprafața desfășurată a unității.

  Concret , dacă un bar are o suprafață de sub 50 mp va achita o anumită taxă,dacă are o suprafață cuprinsă între 50-100 mp o altă taxă ,majorată puțin față de cel precedent ș.a.m.d.

  Considerăm că propunerea este logică,având în vedere că un bar cu suprafață mică,nu poate să plătească la fel ca cel care are o suprafață de mai multe ori mai mare.

  Menționez că numai unitățile cu peste 300 mp vor achita echivalentul taxei care exista până în prezent,deci aceste taxe scad.

  Referitor la stabilirea impozitului pe teren,impozitului de clădiri acestea se stabilesc în funcție de rangul localității și zonei în cadrul localității.

  Rangul localităților este stabilit prin Hotărâre de Guvern,centrul comunei fiind de rangul IV,iar satele componente de rangul V.

  Zonele din cadul localităților ,care sunt propuse să rămână cum erau până în prezent,sunt stabilite prin Hotărâri ale Consiliilor locale, în funcţie de poziţia casei/terenului faţă de centrul localităţii și alte criterii.

  La noi erau stabilite în așa fel încât impozitele în satele Suveica și Corbești să fie mai mici decât în celălalte sate.

  Tg-Mureșul este de rang II,iar zonele contează foarte mult la stabilirea impozitelor,în centru fiind  mai mari decât la periferi.

  Primar:nu a fost și nu este un obiectiv majorarea taxelor și impozitelor,dar pentru a evita o majorare mare,cum s-a mai întâmplat,consider că este mai bine ca în fiecare an să facem o ajustare  suportabilă a acestor taxe.

  Procentul de 5% este puțin peste inflație și consider că astfel  anul viitor sau peste doi ani nu va trebui să efectuăm o majorare de 17%,cum s-a întâmplat în anul 2013.

  Totodată menționez că exista categori de taxe care au fost scăzute față de acest an,astfel bugetul nu va suporta modificări considerabile.

  Dacă nu erau corect stabilite zonele în cadrul localităților,putem să ajungem în situația altor comune,care la sesizarea Curții de Conturi,erau obligați să recalculeze taxele și impozitele,cetățenii fiind obligați să achite pentru cinci ani retroactiv sume considerabile,

  Este mai corectă o majorare de 5% decât achitarea unor restanțe de milioane.

  Consider că este corect ca taxa pentru alimentație publică să achite în funcție de suprafața unității.

  La taxa de salubritate s-a propus o majorare,dar nu una considerabilă.

  Doresc să menționez că am fost căutat de primari care au relatat faptul că cei de la Salubritate au efectuat o majorare de aproape 100% a taxei de salubritate.

  La noi de ani buni nu s-au efectuat majorări,dar pentru a se putea integra în strategia județului, este bine să efectuăm majorări ,pas cu pas, evitând astfel o majorare foarte mare într-un singur an.

  - 7 -

Am propus modificări și la taxa pentru autorizație de tranzit,unde consider că vehiculele  instituțiilor care au ca scop asigurarea unor servicii publice trebuie exceptate de la plata acestei taxe.

Totodată  trebuie venit în sprijinul persoanelor care construiesc,care prin abonamente pe perioada de valabilitate a autorizației,vor achita sume mai mici decât în cazul în care achită această taxă pentru fiecare mașină.

Kereszturi Istvan:am avut o discuție cu privire la taxa pentru cămine culturale,unde pentru unele festivități nu era prevăzută taxă,astfel s-a întâmplat ca pentru același eveniment să solicităm taxă diferită.

Este vorba despre situația evenimentelor ocazionate cu terminarea liceului și evenimente ocazionate cu confirmări în Biserici.

Consideră că la aceste evenimente taxa trebuie să fie la fel decât la botezuri și logodnă.

Primar:putem stabili aceste taxe  pe oră.

Secretar:ar fi mai corect dacă stabilim pe eveniment.Dacă se stabilește pe oră ajungem iarăși în situația când pentru același eveniment se va achita taxă diferită.

Pecsi Domokos:să nu facem diferențe între evenimente.

Szabo Lorand Laszlo:dacă stabilim taxa pe oră se pot stabili și durata evenimentelor.De exemplu o nuntă 24 ore,un eveniment la terminarea liceului 10 ore,etc.

Kereszturi Istvan:să nu complicăm lucrurile.Lângă botez și logodnă să fie trecuți și evenimentele de la bacalaureat și confirmare.

Voniga Ladislau:este mai corect așa.

După discuți consilieri sunt de acord cu propunerea d-lui Kereszturi Istvan.

  Președinte de ședință:supun la vot proiectul de hotărâre cu modificările propuse.

Pentru  : 11 (Kereszturi Istvan ,Magyari Zoltán ,Menyhárt Bálint,Nagy Ernő,Nám Vilmos,Paizs Sarolta ,Pecsi Domokos,Simon György,Szabó Lóránd László, Varga Gheorghe,  Voniga Ladislau)

Împotrivă:  0

  Abţineri:  0

  Menyhart Balint:dacă se vor executa lucrări de modernizare la iluminatul public în acest an?

  Primar:în anul 2015.

  Menyhart Balint:anul trecut era vorba că aceste lucrări se vor efectua în anul 2014.

  Primar:în satul Văleni au fost efectuate lucrări de modernizare la iluminatul public.

  Cred că trebuie să începem aceste lucrări în satul Acățari,unde există cele mai multe probleme.

  În satul Văleni au fost multe solicitări, dintre care majoritatea au fost rezolvate.

  Menyhart Balint:am făcut o promisiune la o situație concretă în satul Văleni ,care trebuie onorat.

  Se prezintă cazul concret.

  - 8 -

 

  Primar:cunosc cazul.Da,am promis,situația trebuie rezolvată.

  Kereszturi Istvan:în momentul de față specialiști care se ocupă cu iluminatul public sunt în comună.Consider că problema trebuie rezolvată acum.

  Primar:dacă aveți probleme la iluminatul public să contactați de viceprimarul,să putem rezolva în acest an

problemele urgente.

 

 

  Nefiind alte intervenţi din partea consilierilor,preşedintele de şedinţă mulţumeşte pentru participare ,considerând încheiate lucrările şedinţei de azi.

 

 

 

  Preşedinte de şedinţă

    Paizs Sarolta

  Secretar,

    Jozsa Ferenc