28 September 2016
ROMÂNIA,
JUDEŢUL MUREŞ
PRIMĂRIA COMUNEI ACĂŢARI
Tel/Fax: 0265 333112, 0265 333298; e-mail: acatari@cjmures.ro, www.acatari.ro
Nr. 4824 din 14 septembrie 2016
P R O C E S-V E R B A L
al şedinţei Consiliului local Acăţari din 14 septembrie 2016
Încheiat azi 14 septembrie 2016, cu ocazia şedinţei ordinare a Consiliului local al comunei Acăţari.
La ședință sunt prezenţi:Osvath Csaba,primarul comunei Acățari și următori consilieri locali: Ciatlos Gyorgy,Fulop Lajos, Krizsan Tibor ,Magyari Zoltan,Menyhart Balint,More Tibor,Nagy Dalma Imola, Nam Vilmos ,Pecsi Domokos,Szabo Lorand Laszlo, Szabo Tibor Levente și Veres Gaspar Ervin .
Lipsește : Nagy Albert
La ședință participă :Fulop Robert,șef birou financiar contabil și resurse umane, Toth Emese Zsuzsanna,consilier Primar,Kocsis Robert,reprezentant Birou dezvoltare locală.
Președinte de ședință:rog secretarul comunei să prezinte observaţile consilierilor locali legate de conţinutul procesului verbal al şedinţei consiliului local din data de 2 august 2016.
Secretarul arată că nu a fost formulată nici o observaţie din partea consilierilor pentru modificarea conţinutului procesului verbal amintit,în consecinţă acestea se aprobă cu unanimitate .
Preşedintele de şedinţă prezintă ordinea de zi pentru şedinţa de azi care cuprinde următoarele puncte:
1.Proiect de hotărâre privind rectificarea bugetului de venituri și cheltuieli.
2.Proiect de hotărâre privind aprobarea participării Comunei Acățari la Programul de stimulare a înnoirii parcului auto naţional – programul rabla 2016, în vederea achiziţionării unui autoturism prin acest program, de către Comuna Acățari.
3.Proiect de hotărâre privind abrobarea consumului lunar de carburanți pentru autoturismele și utilajele aflate în dotarea Primăriei Acățari,respectiv unităților subordonate.
4.Proiect de hotărâre privind aprobarea suplimentării Statului de funcții cu trei posturi de asistenți medicali comunitari ,și aprobarea Statului de funcții și a organigramei aparatului de specialitate al Primarului comunei Acățari
5.Proiect de hotărâre privind aprobarea Strategiei de Dezvoltare Locală a comunei Acățari pe perioada 2014-2020.
6.Proiect de hotărâre privind desemnarea consilierilor pentru alegerea delegaților sătești.
- 2 -
7.Proiect de hotărâre privind desemnarea reprezentanților Consiliului local în Consiliul de administraţie al Școlii Gimnaziale Acăţari.
8.Proiect de hotărâre privind organizarea expoziției ”Expo Agricolă Acățari-Oktoberfest”
9.Întrebări,interpelări.
Nefiind alte propuneri cu unanimitate se aprobă ordinea de zi.
Se trece la discutarea primului punct înscris pe ordinea de zi referitoare la proiectul de hotărâre privind rectificarea bugetului de venituri și cheltuieli.
Fulop Robert:Agenția județeană a Finanțelor Publice Mureș,prin Decizia nr.156.963/2016 ,privind majorarea sumelor defalcate din TVA ,pentru finanțarea cheltuielilor descentralizate la nivelul UAT-lor, a repartizat Instituției noastre suma de 234.000 lei,care se poate folosi numai pentru cheltuieli privind salarile profesorilor și plata unor drepturi câștigate de cadrele didactice în Instanță.
Având în vedere că la aprobarea bugetului inițial al acestui an,a fost prevăzută o sumă pentru finanțarea proiectului Cămin pentru persoane vârstnice în satul Roteni,investiție care nu se va realiza în acest ani,anumite sume de la acest capitol au fost redistribuite la alte capitole cum ar fi:lucrări de întreținere la școli,plata indemnizației pentru persoanele handicapate,cheltuieli legate de salubritate,etc.
În proiectul de hotărâre este vorba despre aceste rectificări.
Președinte de ședință:supun la vot proiectul de hotărâre.
Pentru : 12 (Ciatlos Gyorgy,Fulop Lajos, Krizsan Tibor ,Magyari Zoltan,Menyhart Balint,More Tibor,Nagy Dalma Imola, Nam Vilmos ,Pecsi Domokos,Szabo Lorand Laszlo, Szabo Tibor Levente , Veres Gaspar Ervin)
Împotrivă: 0
Abţineri: 0
Primar:concret este vorba despre faptul că din suma inițială prevăzută în buget pentru proiectul Cămin pentru persoane vârstnice din satul Roteni,anumite sume au fost redistribuite la alte capitole.
Fără această redistribuire, unele capitole din buget ar fi rămase fără fonduri suficiente ,fapt care ar fi condus la greutăți în funcționarea Primăriei.
Se discută punctul doi din cadrul ordinei de zi referitoare la proiectul de hotărâre privind aprobarea participării Comunei Acățari la Programul de stimulare a înnoirii parcului auto naţional – programul rabla 2016, în vederea achiziţionării unui autoturism prin acest program, de către Comuna Acățari.
Fulop Robert:Programul Rabla cred că este cunoscut de toată lumea.
Prin proiectul de hotărâre s-a propus participarea comunei Acățari la acest program de înnoire a parcului auto,prin casarea unui autoturism și cumpărarea unui nou.
La casarea autoturismului prin programul Rabla,am beneficia de 6.500 lei,iar din buget s-ar achita restul necesar achiziționări autovehiculelor.
La sfârșitul lunii,când vor fi evaluate solicitările ,cu siguranță vom știi mai multe,dar fără această hotărâre nu putem participa la acest program.
Mașina pe care dorim să casăm este o Dacie Supernova,care a fost primit în donație.
- 3 -
Președinte de ședință:supun la vot proiectul de hotărâre.
Pentru : 12 (Ciatlos Gyorgy,Fulop Lajos, Krizsan Tibor ,Magyari Zoltan,Menyhart Balint,More Tibor,Nagy Dalma Imola, Nam Vilmos ,Pecsi Domokos,Szabo Lorand Laszlo, Szabo Tibor Levente , Veres Gaspar Ervin)
Împotrivă: 0
Abţineri: 0
Primar:combinăm utilul cu plăcutul.
Autoturismul pe care dorim să casăm ,pe care am primit în donație de la laboratorul de Metrologie,a avut mai multe defecțiuni,astfel repararea acestuia ar fi costisitoare și neeconomică.
Încercăm să participăm la acest program,unde primul pas a fost adoptarea acestei hotărâri,urmând ca în limita bugetului să achiziționăm autovehiculele.
Menționez că la alte UAT –uri , mulți demnitari au mașini de serviciu,nefiind și cazul instituției noastre,eu umblând cu mașină proprietate personală.
Se trece la discutarea punctului trei din cadrul ordinei de zi referitoare la proiect de hotărâre privind abrobarea consumului lunar de carburanți pentru autoturismele și utilajele aflate în dotarea Primăriei Acățari,respectiv unităților subordonate.
Fulop Robert: Ordonanța nr. 80 din 30 august 2001, privind stabilirea unor normative de cheltuieli pentru autorităţile administraţiei publice şi instituţiile publice,prevede consumurile medii lunare de carburanți pentru autoritățile locale la autoturisme și utilaje.
Pe baza acestui Ordonanțe a fost propus proiectul de hotărâre prin care se propune stabilirea consumului mediu lunar pentru șase autoturisme și utilaje.
Sunt prezentate aceste autoturisme și consumul mediu lunar propus.
Doresc să menționez că aceste cheltuieli se pot depăși,dacă suma cu care se depășește rîmâne în limita prevederilor bugetare aprobate.
Menționez că pentru autoturismele utilizate de Poliția locală și SVSU nu sunt prevăzute norme de consum.
Președinte de ședință:supun la vot proiectul de hotărâre.
Pentru : 12 (Ciatlos Gyorgy,Fulop Lajos, Krizsan Tibor ,Magyari Zoltan,Menyhart Balint,More Tibor,Nagy Dalma Imola, Nam Vilmos ,Pecsi Domokos,Szabo Lorand Laszlo, Szabo Tibor Levente , Veres Gaspar Ervin)
Împotrivă: 0
Abţineri: 0
Primar:prin hotărârea adoptată încercăm să respectăm prevederile normativelor în vigoare.
Menționez că,cantitățile de combustibili s-ar putea să nici nu se consume.
Se discută punctul patru din cadul ordinei de zi referitoare la proiect de hotărâre privind aprobarea suplimentării Statului de funcții cu trei posturi de asistenți medicali comunitari ,și aprobarea Statului de funcții și a organigramei aparatului de specialitate al Primarului comunei Acățari.
Primar:am trimis o adresă Ministerului Sănătății prin care an solicitat noi posturi de asistenți medicali comunitari.
- 4 –
Am afectuat această solicitare datorită faptului că se pune accent din ceea ce mai mare pentru sănătate,inclusiv asistență socială.
De la Direcția de Sănătate Publică Mureș s-a primit o adresă prin care a fost precizat faptul că în urma adresei Ministerului Sanătății-Direcția Generală de Asistență Medicală și Sănătate Publică-solicitarea noastră pentru noi posturi de asistență medicală comunitară a fost aprobată.
Este vorba despre trei posturi de asistenți medicali comunitari,care vor fi plătiți de Direcția de Sănătate Publică,dar sarcinile de serviciu vor fi întocmite de către noi și vor lucra în interesul locuitorilor din comuna noastră.
De ce să nu uzăm de această posibilitate care nu inluențează cu nimic bugetul comunei,dar va aduce un beneficiu locuitorilor.
Președinte de ședință:supun la vot proiectul de hotărâre.
Pentru : 12 (Ciatlos Gyorgy,Fulop Lajos, Krizsan Tibor ,Magyari Zoltan,Menyhart Balint,More Tibor,Nagy Dalma Imola, Nam Vilmos ,Pecsi Domokos,Szabo Lorand Laszlo, Szabo Tibor Levente , Veres Gaspar Ervin)
Împotrivă: 0
Abţineri: 0
Se trece la discutarea punctului cinci din cadrul ordinei de zi referitoare la proiectul de hotărâre privind aprobarea Strategiei de Dezvoltare Locală a comunei Acățari pe perioada 2014-2020.
Kocsis Robert: Strategia de dezvoltare este o lucrare care face o analiză a situației comunei Acățari, o prezentare a situației actuale și a direcțiilor de dezvoltare pe perioada 2014-2020.
Vă informez că o parte din aceste strategii sunt realizate, altele în curs de realizare.
Obiectivele strategice sunt următoarele:
- Modernizarea și extinderea infrastructurii
- Dezvoltarea economiei locale
- Dezvoltare comunitară
- Dezvoltarea serviciilor publice
- Dezvoltarea capacităților administrative
- Asigurarea calității mediului și a condițiilor de locuire
Un capitol interesant este analiza SWOT. Toată lucrarea este prezentată și pe pagina www.acatari.ro, documentul fiind disponibil la mine, oricine interesat îl poate consulta.
Dacă aveți comentarii, idei, ele sunt binevenite.
Strategia este importantă și necesară la orice proiect de hotărâre al consiliului local atunci când se depun proiecte de finanțare. Aceste idei trebuie să se regăsească în cadrul strategiei.
Osvath Csaba:cum ați observat din cele prezentate aprobarea Strategiei de Dezvoltare este necesară pentru ca în viitor să putem depune proiecte pentru finanțarea obiectivelor prevăzute în aceasta.
Menționez că în cazul în care există obiective necuprinse în această Strategie ,acestea se pot include ulterior,dar baza dezvoltării comunei trebuie să fie cuprinsă în Strategie.
- 5 -
Președinte de ședință:supun la vot proiectul de hotărâre.
Pentru : 12 (Ciatlos Gyorgy,Fulop Lajos, Krizsan Tibor ,Magyari Zoltan,Menyhart Balint,More Tibor,Nagy Dalma Imola, Nam Vilmos ,Pecsi Domokos,Szabo Lorand Laszlo, Szabo Tibor Levente , Veres Gaspar Ervin)
Împotrivă: 0
Abţineri: 0
Fulop Robert:am uitat să Vă prezint la aprobarea organigramei un aspect foarte important.
După cum cunoașteți SMURD-ul Acățari este finanțat prin Asociația Raza de Soare-Napsugar Nepjoleti Egyesulet,dar dorim ca finanțarea să se realizeze de Primăria Acățari.
În organigramă numărul maxim de postur este stabilit la 39 de posturi ,în care conform prevederilor legale, posturile de la săsnătate nu trebuie cuprinse.
Astfel în noua organigramă am cuprins la capitolul sănătate 16 posturi,care vor fi ocupate prin concurs.
Mai sunt unele lucruri de clarificat,dar sperăm ca în lunile noiembrie decembrie acestea să fie clarificate și să putem organiza concursul.
Primar:ca să fie clar pentru toată lumea,în organigramă este prevăzut un număr maxim de posturi aprobate în funcție de numărul de locuitori ,comunicat de Instituția Prefectului, în care nu se include sănătatea.
La angajări la compartimentul sănătate ,există o procedură,la care primul pas este aprobarea Statului de funcții și Organigramei Instituției.
Președinte de ședință:vă rog să votăm încăodată proiectul de hotărâre privind aprobarea Statului de funcții și a Organigramei.
Pentru : 12 (Ciatlos Gyorgy,Fulop Lajos, Krizsan Tibor ,Magyari Zoltan,Menyhart Balint,More Tibor,Nagy Dalma Imola, Nam Vilmos ,Pecsi Domokos,Szabo Lorand Laszlo, Szabo Tibor Levente , Veres Gaspar Ervin)
Împotrivă: 0
Abţineri: 0
Se trece la discutarea punctului șase din cadrul ordinei de zi referitoare la proiectul de hotărâre privind desemnarea consilierilor pentru alegerea delegaților sătești.
Primar:legea administrației publice locale prevede că satele în care în urma alegerilor nu au fost validați consilieri,la ședințele Consiliului local să fie reprezentate de delegați sătești.
Delegatul sătesc participă la ședințele Consiliului local,primește indemnizația ce primesc și consilierii,dar nu are drept de vot.
El aduce informațile necesare Consiliului din localitatea pe care reprezintă și duce informațile despre cele discutate în ședințe.
Avem două sate în această situație:Stejeriș și Corbești.
Alegerea delegatului sătesc este reglementat în legislație,unde este prevăzut că acestea se aleg în prezența primarului sau a viceprimarului,a doi consilieri desemnați de Consiliul local și majoritatea cetățenilor cu drept de vot din localitatea respectivă.
Ar fi bine să fie desemnați consilieri care au domiciliul apropiate celor două sate,din considerentul că cunosc mai bine locuitori și problemele acestor sate.
Sunt propuși:Magyari Zoltan și Szabo Tibor Levente.
- 6 -
Președinte de ședință:supun la vot proiectul de hotărâre cu cele două nominalizări.
Pentru : 12 (Ciatlos Gyorgy,Fulop Lajos, Krizsan Tibor ,Magyari Zoltan,Menyhart Balint,More Tibor,Nagy Dalma Imola, Nam Vilmos ,Pecsi Domokos,Szabo Lorand Laszlo, Szabo Tibor Levente , Veres Gaspar Ervin)
Împotrivă: 0
Abţineri: 0
Se discută punctul șapte din cadrul ordinei de zi referitoare la proiectul de hotărâre privind desemnarea reprezentanților Consiliului local în Consiliul de administraţie al Școlii Gimnaziale Acăţari.
Secretar: Consiliul de administraţie este organul de conducere al unităţilor de învăţământ.
Consiliul de administraţie la Școala Gimnazială Acățari este format din 13 membri, dintre aceştia 6 sunt cadre didactice, primarul sau un reprezentant al primarului, 3 reprezentanţi ai consiliului local şi 3 reprezentanţi ai părinţilor. Directorul este membru de drept al consiliului de administraţie din cota aferentă cadrelor didactice din unitatea de învăţământ respectivă.
Până în prezent din Consiliul de administrație au făcut parte Nam Vilmos,Menyhar Balint și fostul viceprimar.
Nam Vilmos:am locul de muncă la Tg-Mureș și mie este foarte greu să vin acasă și să particip la aceste ședințe și iarăși să mă duc înapoi.
Primar:ar fi bine ca să fie propuși consilieri care prin domiciliul apropiat satului Acățari și prin prisma locului de muncă să poată participa la aceste ședințe.
Nam Vilmos:prezența este necesară,având în vedere că trebuie să existe cvorum pentru adoptarea hotărârilor.
Menyhart Balint:propun din comisia de învățământ pe Veres Gaspar Ervin.
Primar:ședințele sunt programate în așa fel încât cadrele didactice,care nu au domiciliul în comună, șă nu stea mult după program.
Mai sunt propuși:Menyhart Balint și Magyari Zoltan.
Președinte de ședință:supun la vot proiectul de hotărâre cu cele trei nominalizări.
Pentru : 12 (Ciatlos Gyorgy,Fulop Lajos, Krizsan Tibor ,Magyari Zoltan,Menyhart Balint,More Tibor,Nagy Dalma Imola, Nam Vilmos ,Pecsi Domokos,Szabo Lorand Laszlo, Szabo Tibor Levente , Veres Gaspar Ervin)
Împotrivă: 0
Abţineri: 0
Se trece la discutarea punctului opt din cadul ordinei de zi referitoare la proiectul de hotărâre privind organizarea expoziției ”Expo Agricolă Acățari-Oktoberfest”.
Primar:dorim ca să organizăm pentru a treia oară acest eveniment,datorită faptului că cele precedente s-au bucurat de success și există interes și în acest an.
În cazul în care se adoptă această hotărâre ,mâine de la ora zece va fi prima convorbire cu partenerii care ajută la organizarea evenimentului.
Cheltuielile cu organizare vor fi suportate din bugetul local,donații și sponzorizări.
- 7 -
Am adresat o solicitare și Consiliului județean Mureș în vederea acordării unuj ajutor financiar pentru organizarea evenimentului,la care vom primi răspuns până la sfârșitul lunii.
Cred că organizarea acestui eveniment este benefică atât expozanților cât și pentru locuitorii comunei .
Președinte de ședință:supun la vot proiectul de hotărâre.
Pentru : 12 (Ciatlos Gyorgy,Fulop Lajos, Krizsan Tibor ,Magyari Zoltan,Menyhart Balint,More Tibor,Nagy Dalma Imola, Nam Vilmos ,Pecsi Domokos,Szabo Lorand Laszlo, Szabo Tibor Levente , Veres Gaspar Ervin)
Împotrivă: 0
Abţineri: 0
Primar:începând de mâine pot să Vă comunic mai multe,dar fără această hotărâre nu am droit să convoc partenerii cu care organizăm acest eveniment..
Totodată aștep propunerile,sugestile voastre.
More Tibor:ce cheltuieli financiar sunt necesare organizării acestui eveniment?
Primar:cheltuielile sunt relative mici,constând mai mult din acordarea de premii de participare.
Kocsis Robert:anul trecut au participat mai mult de 150 de expozanți.
Primar:evenimentul este dependent și de starea vremii.
Colaborarea cu parteneri,mai ales cu Camera Agricolă, este foarte bună,este un obiectiv și pentru ei organizarea a unor astfel de evenimente.
Anul trecut au fost organizate conferințe de presă comune ,atât în media scrisă,cât și în media audiovizuală.
Evenimentul este în interesul comunei Acățari.
More Tibor:trebuie organizat în așa fel încât la acest eveniment să participe câți mai mulți locuitori din comuna Acățari.
Primar:dacă va fi gulaș gratis cu siguranță vor participa mai mulți.
Aștept sugestile voastre.
Președinte de ședință:întrebări,interpelări?
Nam Vilmos:eu am făcut parte din Consiliul de administrație a Școlii gimnaziale Acățari,unde am constat că există o stare necorespunzătoare referitoare la școala de sus din Acățari,care este proprietatea Bisericii Reformate.
Ar fi benefic să se poarte discuții cu reprezentanți Bisericii , ca să se găsească o soluție convenabilă atât Parohiei cât și Consiliului local.
Mă gândesc la un schimb sau la alte soluți viabile și convenabile, pentru că starea școlii cu clasele de predare I-IV din centrul satului Acățari este necorespunzătoare.
Menyhart Balint:clasele I-IV din Acățari au fost mutate în clădirea nou din Acățari.
Primar:situația este mai complicată decât se pare.
Parohiile au solicitat pentru retrocedare toate imobile care s-au aflat în proprietatea lor și au fost naționalizate.
În procesul de retrocedare au avut tot sprijinul nostru,dar din lipsa fondurilor ,aceste clădiri retrocedate nu pot fi întreținute de Biserici.
Am avut o încercare de discuție pe această problem dar fără rezultat concret.
- 8 -
În curtea școlii din Acățari exista o clădire din lemn, proprietatea Bisericii,care era un pericol pentru elevi și care s-a putut demola cu mare greutăți.
Este foarte greu cu proprietățile Bisericilor,având în vedere că ei au legislația lor proprie cu privire la bunuri.
Nam Vilmos:ar fi de folos ca din când în când să trimitem o adresă Bisericii,având în vedere că putem ajuta și noi Instituția respectivă.
În situația actuală clădirea nu este folosită și se degradează.
Primar:să veniți cu propuneri concrete și putem discuta despre ele.
More Tibor:după cunoașteți starada Kisret din Acățari a fost asfaltat,astfel circulația pe acest drum a crescut semnificativ.
Având în vedere că există o intersecție nedirijată,unde deja au existat conflice între conducătorii autovehiculelor cu privire la prioritate,ar fi bine dacă în această intersecție s-ar monta oglindă pentru circulație și în stradă s-ar amplasa indicatoare rutiere.
Primar:odată cu asfaltarea străzilor cresc și problemele.
Menționez că montarea indicatoarelor rutiere nu este așa de simplă,fiind nevoie de aprobare de la Poliție- Serviciul circulație-,și de hotărâre de Consiliu local,având în vedere că este vorba despre un drum care se află în proprietatea comunei.
Szabo Lorand Laszlo:strada ar trebui să fie de sens unic,astfel multe din problem s-ar rezolva.
More Tibor:nu ar fi indicat să fie de sens unic.
Există multe probleme la intersecția susamintită, unde conducătorii vehiculelor nu știu cine are prioritate.
Primar:propunerea ta va fi trecută în procesul verbal al ședinței,dar montarea indicatoarelor într-o singură stradă ar fi un precedent,care ar genera și alte astfel de solicitări.
Menyhart Balint:există străzi și în satul Văleni unde sunt probleme cu circulația vehiculelor.
More Tibor:în intersecție ar trebui amplasat măcar o oglindă.
Primar:cred că și pentru montarea oglindei este nevoie de aprobare de la Serviciul circulație.
Ne vom interesa și vom încerca să găsim o soluție.
Nam Vilmos:pe drumul DJ 151 în localitatea Murgești există probleme la îmbinarea stratului nou de beton cu cel veche.
Primar:drumul nu se află în administrarea comunei.fiind drum județean,în consecință nici nu putem interveni cu reparații.
Dacă am executa lucrări pe acest drum și s-ar întâmpla un eveniment de circulație nedorit,am răspunde penal.
Primar:există multe probleme care trebuie rezolvate
Mă bucură faptul că veniți cu sugestii și sper să găsim și rezolvările corespunzătoare.
Președinte de ședință:nefiind alte puncte de ordinea de zi, mulțumesc pentru participare și consider încheiate lucrările ședinței de azi.
Preşedinte de şedinţă Secretar,
Pecsi Domokos Jozsa Ferenc